USVAJANJE GLASOVA I ODLAZAK LOGOPEDU BIT ĆE LAKŠI UZ TRI NOVE VJEŽBENICE KOJE JE ŠKOLSKA KNJIGA IZDALA NEPOSREDNO PRED POČETAK NOVE ŠKOLSKE GODINE
Vještine slušanja, govora i komunikacije bitne su za cjelokupan razvoj učenika. One su važne za školski uspjeh, ali i za razvijanje međuvršnjačke komunikacije, izražavanje emocija, stavova te uspijevanju u svakidašnjim životnim situacijama.
Svjedoci smo sve veće potrebe za logopedskom terapijom djece predškolske i školske dobi te u tom kontekstu i potrebom za didaktičko-terapijskim logopedskim materijalima koji prate struku i suvremena znanstvena postignuća iz tog područja. Školska knjiga prepoznala je nove trendove i izdala tri vježbenice koje su usmjerene na uvježbavanje izgovora glasova L, R, S, Z, C, Š, Ž, Č i Ć.
Iako je prvenstveno cilj pisanja i izdavanja vježbenica bio uvježbavanje pojedinih glasova, vježbenice imaju i brojne zadatke koje se odnose i na razumijevanje i zapamćivanje novih pojmova, prepoznavanje simbola, razumijevanje redoslijeda, uvježbavanje rime, razvijanje grafomotorike.
Ono što posebno obilježava ove vježbenice postojanje je mogućnosti slušanja cjelokupnog sadržaja. Autorice su pošle od spoznaje da svaka komunikacijska i govorno-jezična aktivnost počinje slušanjem. Govor se uči slušanjem, pa se tijekom logopedske rehabilitacije, ali i kasnije, najveća pozornost posvećuje stimuliranju i razvijanju slušnih sposobnosti, kao osnovnoj pretpostavci uspješnog razvoja govora.
Vježbenice su koncipirane na način da se zadatci i aktivnosti mogu prilagoditi individualnim potrebama djeteta, a namijenjene su usvajanju i uvježbavanju slušanja, govora, specifičnih jezičnih vještina, poput fonološke svjesnosti, morfosintakse i vokabulara.
Zadatci su raznovrsni, jasno strukturirani te se lako prate upute. Pri strukturiranju vježbi i zadataka, autorice su pratile progresiju složenosti, počevši od osnovnih te postupno prelazeći na složenije zadatke.
Sve tri vježbenice imaju istu strukturu, počinje se sa slogovima zasićenim glasovima koji se uvježbavaju (logatomima, kako se oni nazivaju u verbotonalnoj metodi).
Nakon logatoma, glasovi se uvježbavaju na riječima koje su pomno birane tako da budu primjerene djeci predškolske i niže osnovnoškolske dobi. Riječi su „zasićene” glasom koji se uvježbava i podijeljene su u tri skupine zadataka, s obzirom na položaj tog glasa u riječi.
Nakon toga slijede brojalice i priče koncipirane na isti način – da potiču usvajanje glasa.
Osim poticanju na pravilan izgovor i početno čitanje i pisanje, u vježbenici se posebna pažnja daje i poticanju djeteta na gramatički pravilan rečenični iskaz. Rečenice, brojalice i priče su kratke, jednostavne i svojom dužinom odgovaraju opsegu dječjeg pamćenja.
Ilustracije pridonose razumijevanju sadržaja. U vježbenici se nalaze i prostori za crtanje, bojanje, rezanje i lijepljenje koji omogućuju djetetu izraziti svoje misli, a ujedno pridonose vježbama motorike. Gotovo su svi zadatci s elementima igre koji dodatno potiču djetetovu motivaciju za učenjem.
Vježbenice mogu biti potpora terapiji artikulacijskih poremećaja, ali se mogu upotrijebiti i u druge terapijske i edukativne svrhe kao što su: razvoj predvještina i vještina čitanja i pisanja, uvježbavanje čitanja ili učenje hrvatskog jezika.
Vježbenicama se mogu koristiti djeca, roditelji, odgajatelji, učitelji…, ali isključivo pod nadzorom i prema uputama logopeda.
♦ Napisale: Katarina PAVIČIĆ DOKOZA, izv. prof. dr. sc. i Koraljka BAKOTA, mr. sc. ♦