Školska knjiga za vas
ŽELIM ZNATI 1, 2, 3, I 4 - INTEGRIRANE RADNE BILJEŽNICE ZA CJELOVITO UČENJE
ŽELIM ZNATI 1, 2, 3 i 4
objavljeno: 1. listopada 2021.

Radne bilježnice ŽELIM ZNATI za učenike od 1. do 4. razreda pomažu učenicima ponoviti naučene nastavane sadržaje, povezati ih i primijeniti stečeno znanje na nizu integriranih zadataka.

ŠTO JE INTEGRACIJA U NASTAVI?

Integracija je metodički scenarij kojim povezujemo slične tematske sadržaje različitih nastavnih područja.

Svaki učitelj razredne nastave izrađujući godišnji izvedbeni kurikulum korelira (povezuje) nastavne sadržaje pojedinih nastavnih predmeta u tematske cjeline. Takva  korelacija omogućuje učenicima cjelovito uočavanje pojava, učinkovitije stjecanje novih znanja te povezivanje i primjenu novostečenih znanja rješavajući probleme. Ovakav je oblik učenja za djecu motivirajući jer na taj način uočavaju primjenjivost stečenih znanja u svakodnevnom životu.

POVIJEST SUVREMENIH METODA UČENJA

Integriranje je nastavnih sadržaja još početkom 17. stoljeća zagovarao češki pedagog i znanstvenik Jan Amos Komensky, prema mnogima otac suvremenog obrazovanja. Smatrao je da nastavnu građu treba koncentrirati prema prirodnim i životnim krugovima te ih povezivati unutar cjeline, poštujući načelo univerzalnosti.

Ipak, tek se krajem 19. i početkom 20. stoljeća, kad dolazi do radikalnih promjena u metodologiji pojedinih znanosti, počinje naglašavati cjelovitost – kako u objektivnoj realnosti, tako i u ljudskoj svijesti.

Ideja se cjelovitosti ili integracije nastave postupno izgrađivala tijekom povijesti pod različitim nazivima: koncentracija, korelacija, skupnost, globalnost, sintetičnost, jedinstvenost, koordiniranost, cjelovitost…

Danas pod pojmom integracija podrazumijevamo metodički scenarij utemeljen na međudjelovanju nastavnih područja u kojemu se uz tematske sadržaje nekog nastavnog područja ostvaruju isti ili slični tematski sadržaji drugih područja.

TEMATSKO POUČAVANJE

Dijete promatra svijet oko sebe, imitira, ponavlja i usavršava nove vještine, uspoređuje te povezuje. Sve se to događa spontano i logično.

Nastavni sat nije spontan proces učenja. On je planiran, ali treba biti logičan te za djecu što prirodniji put stjecanja nekih novih kompetencija.

Temelj je integrirane nastave tematsko poučavanje. Polazišteje tema koja se proučava s različitih gledišta.

Tematsko je poučavanje interdisciplinarno, baš kao što su interdisciplinarne životne situacije s kojima smo svakodnevno suočeni. Ovakav način poučavanja razvija intelektualne, socijalne, emocionalne, tjelesne i estetske kompetencije pa istodobno pomaže njihovu ujednačenom razvitku.

Pri tome moramo voditi računa da povezanost s ostalim sadržajima bude stvarna, a ne umjetno stvorena.

AKTIVNO UČENJE

Težište je tematskog poučavanja aktivno učenje. Provođenje ovakvog načina nastavnog rada zahtijeva puno veću pripremu učitelja koja podrazumijeva korištenje mnogih izvora znanja te pažljiv odabir sadržaja, metoda i oblika rada u skladu s postavljenim ciljevima i zadatcima dana.

ŽELIM ZNATI

Vježbenice ŽELIM ZNATI kvalitetna su nadopuna radu učitelja.  Usklađene su s predmetnim kurikulumima prirode i društva,  matematike i  hrvatskoga jezika. Sadrže niz zanimljivih zadataka koji pomažu učenicima u stjecanju temeljnih znanja, a potiču ih na istraživanje, odgovorno korištenje tehnologije te primjenu naučenoga u svakidašnjem životu.

Osim zadataka, podijeljenih u tri cjeline prema nastavnim predmetima, vježbenica sadrži  integrirane zadatke nazvane ZADATCI ZA SAMOPROVJERU. Rješavanje ovih zadataka potiče učenike da problem sagledaju iz različitih aspekata te pronađu kreativno rješenje.   

Na kraju je svake vježbenice REPETITORIJ koji na pregledan i ilustrativan način objedinjuje sadržaje svih predmeta za taj razred. Osim što pomaže kod rješavanja zadataka, koristan je vodič u ponavljanju nastavnih sadržaja na kraju školske godine kao priprema za iduću školsku godinu.

KADA I KAKO KORISTITI RADNE BILJEŽNICE ŽELIM ZNATI?

Radne bilježnice ŽELIM ZNATI nisu vezane ni za jednu udžbeničku seriju tako da se njima mogu koristiti svi učenici. Vrlo su korisne za rad u produženom boravku, ali ih mnogi roditelji kupuju svojoj djeci i za rad kod kuće. Bogatstvo ilustracija, tablični i piktogramski prikazi podataka, ali i pregršt zabavnih enigmatskih zadataka  poput križaljki, rebusa, osmosmjerki i pitalica učinit će učenje zabavnim i izazovnim.

■  Piše: mag. prim. educ. Anita Dragičević, učiteljica savjetnica ■ Imam 33 godine radnog iskustva. Voditeljica sam Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Grada Zagreba od 2001. godine. Autorica sam vježbenice Želim znati 3 i suautorica vježbenice Želim znati 2. Članica sam autorskog tima udžbeničke serije Matematička mreža. Tijekom školske godine 2020./2021. pisala sam metodičke scenarije za Školu na trećem, prikazivane na HRT3. Napisala sam prijedloge pisanih priprava za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture za 1. 2. 3. i 4. razred osnovne škole, objavljene u paketu 5+ Školske knjige te prijedloge pisanih priprava za nastavu matematike za 3. razred uz udžbeničku seriju Matematička mreža 3. ■