Školstvo u medijima
PRIMJERI | MLADEN TOTA
Profesor koji mijenja učenički pogled na svijet
objavljeno: 24. veljače 2016.

…suautor priručnika “Drugi svjetski rat” oba u izdanju ŠKOLSKE KNJIGE, dobitnik nagrade “Otisak srca” te osoba koja je neprestano u potrazi za novim profesionalnim izazovima.

Nakon završetka Gimnazije Josipa Slavenskog u Čakovcu, Mladen je upisao dvopredmetni studij geografije i povijesti na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, s time da je kolegije iz povijesti slušao na Filozofskom fakultetu. Upis tog studija bio mu je logičan slijed događaja nakon što je još u djetinjstvu zavolio geografiju.

Još kao mali stalno sam listao atlase koje je koristio stariji brat i još su me onda zaintrigirale daleke zemlje i nepoznati krajevi. Gledao sam i brojne dokumentarce, a ljubav prema geografiji je samo rasla nakon brojnih zanimljivih predavanja mog učitelja prof. Veinovića.

Nakon sudjelovanja na Državnom natjecanju iz geografije u srednjoj školi i maturalne radnje iz geografije pod mentorstvom prof. Slunjskog, taj studij bio je prirodan izbor za mene – nadovezuje se Mladen.

S obzirom da je prema rezultatima prijemnog ispita bio peti na ljestvici, cijelo vrijeme studija primao je državnu stipendiju A kategorije za posebno nadarene studente. Osim toga, period studiranja Mladen je želio što bolje iskoristiti pa je bio član Kluba studenata geografije te aktivno sudjelovao u njegovom radu. Također je bio član EGEA-e (European Geography Association) koja okuplja studente geografije i mlade geografe iz cijele Europe, a u sklopu studentske razmjene dva tjedna proveo je na Odsjeku za geografiju i prostorne studije Sveučilišta u Beču.

Koliko je takav studentski angažman važan za budući nastavak karijere, Mladen je svjestan i danas pa zato svim sadašnjim i budućim studentima savjetuje da se tijekom studija što aktivnije uključe u rad studentskih udruga na svojim fakultetima gdje mogu steći bitna znanja, iskustva i poznanstva .

Studentske aktivnosti i posvećenost stjecanju što više znanja bili su ono što je i očekivao od studija, čijim je odabirom vrlo zadovoljan.

Studij geografije kao interdisciplinarni studij objedinjuje znanja iz prirodnih i društvenih predmeta te na taj način možete dobiti detaljniji uvid u kompleksnost prostora u kojem živite ili koji proučavate. Studij vam daje znanstvene i praktične temelje, ali o vama kao pojedincu najviše ovisi čime ćete se baviti i kojoj grani znanosti ćete se najviše posvetiti. Osobno sam se za vrijeme studija najviše bavio ekonomskom geografijom, čitao sam literaturu o ekonomskim zbivanjima u svijetu s fokusom na procesima globalizacije pa sam se tako i u svom diplomskom radu bavio trendovima u autoindustriji i njezinoj prostornoj disperziji pod utjecajem globalizacije i gospodarske krize te sam diplomirao 2009. godine – govori Mladen.

Nakon stjecanja diplome vratio se u rodni kraj i zaposlio u školi. Tijekom proteklih sedam godina radio je u dvije osnovne i pet srednjih škola, a rad s djecom različite dobi opisuje kao neprocjenjivo iskustvo. Svojim učenicima nastoji približiti aktualna događanja i poučiti ih samostalnom radu te kritičkom razmišljanju.

Od svojih učenika ne tražim da znaju koliko stanovnika ima Argentina ili koji je glavni grad Mongolije jer su to enciklopedijski podaci koji su im dostupni nakon dvije sekunde na zaslonima njihovih mobitela, nego ih nastojim zainteresirati aktualizacijom nastave. Ove školske godine smo dosta radili na uzrocima i posljedicama migracijskog vala s Bliskog Istoka, bavili se demografskim kretanjima u Hrvatskoj, a trenutno maturanti gimnazijalci analiziraju populacijsku politiku općina i gradova u kojima žive te ćemo, nakon što prikupe podatke, raspravljati o uzrocima i posljedicama prirodnog te prostornog kretanja stanovništva Međimurja te trendovima koji nas očekuju, a oni će onda biti sposobni sami izvesti zaključke te predložiti neke mjere koje se mogu poduzeti kako bi se promijenili demografski trendovi u Međimurju i u Hrvatskoj – kaže Mladen.

Vodeći se idejom približavanja gradiva učenicima, objavio je i priručnik „Pokusi u nastavi geografije“ u izdanju Školske knjige.

Kako nismo baš u mogućnosti otići do vulkana, vidjeti proces metamorfoze ili sedimentacije, iskopati fosile ili vidjeti kako nastaju bore, došao sam na ideju da napravim nekoliko pokusa vezano za te procese. Imam informacije da se priručnik koristi i u susjednim zemljama, a posebno mi je drago da se provođenjem ovih pokusa potiče stvaralačko mišljenje, samostalno zaključivanje te primjena geografskih znanja te da na ovaj način učenici uče za život, a ne samo za ocjene i za roditelje.

Veliku pažnju pridaje i građanskom odgoju pa već treću godinu u Srednjoj školi Čakovec vodi fakultativnu nastavu i grupu Europsko građansko društvo, čiji je cilj da učenici postanu aktivni građani.

– Građanski odgoj kreće od obitelji, a škola je tu samo posrednik. No cilj mog angažmana je da mladi postanu aktivniji, da glasno iskažu svoje nezadovoljstvo ako vide da se nešto ne radi dobro ili ako vide mogućnost da se nešto unaprijedi i ono što je još važnije, ne da samo prigovaraju, nego da budu pokretači promjena i pokretači inicijativa. Mladi imaju pregršt ideja, samo im treba dati priliku – govori Mladen.

Ipak, napominje da sav njegov uspjeh ne bi bio moguć bez podrške kolega i ravnatelja škola u kojima je radio, a posebno sadašnje ravnateljice Srednje škole Čakovec, Gordane Ramušćak. Uz to učenike smatra najzaslužnijima za sve uspjehe koje je s njima ostvario.

Istim putem Mladen želi nastaviti i u budućnosti. Trenutno je zaokupljen materijalima vezanima za edukaciju o Europskoj uniji, a ove godine planira aplicirati za pohađanje seminara u New Yorku nakon što je stekao pozitivna iskustva na seminarima u Parizu gdje je i sam bio gostujući predavač te pratio predavanja u Izraelu i Bruxsellesu.

Uz to kao školski koordinator za projekt ERASMUS+ u suradnji sa strukovnim školama Međimurske županije radi na apliciranju za sredstva za usavršavanje učenika i nastavnika u Njemačkoj, Malti i Sloveniji u iznosu od gotovo 1,5 milijuna kuna od kojih će oko 200.000 kuna pripasti SŠ Čakovec. Priprema se i za projekt za posebno nadarene učenike pod nazivom “Skitnje med Murom i Dravom“, odobren od strane MZOS-a u iznosu od 18 000 kuna u sklopu kojeg će se nabaviti oprema te obaviti terenska istraživanja na Muri i Dravi.

Osim toga, nada se i da će Hrvati početi više cijeniti svoje velikane poput dr. Rudolfa Steinera. Naime, rodna kuća Rudolfa Steinera u vlasništvu je Mladenove obitelji, a posjećuje je preko tisuću posjetitelja godišnje.

– Nadam se da će ideja o turističkoj valorizaciji i stvaranju brenda Rudolf Steiner te širenju biodinamičke proizvodnje zaživjeti više nego što je to do sada bio slučaj jer iz prve ruke mogu svjedočiti, kroz razgovore s brojim posjetiteljima, od Japana do Kanade, da je, nažalost, Rudolf Steiner još uvijek prepoznatljiviji izvan Hrvatske, nego u Međimurju gdje je rođen – završava Mladen. [ IZ DRUGIH MEDIJA | emedjimurje.rtl.hr ] Cijeli tekst pročitajte OVDJE.