Učitelji stvaraju
INDUSTRIJSKA STROJARSKA ŠKOLA, ZAGREB | FRANCUSKO ERASMUS+ ISKUSTVO U OKVIRU PROJEKATA COVET II I COVET III
Korisno stručno usavršavanje u Toulouseu
objavljeno: 13. prosinca 2021.

Industrijska strojarska škola nakon stanke uslijed pandemije bolesti koronavirusom nastavlja aktivnosti na razvoju strukovnog obrazovanja i osposobljavanja učenika te razvoju profesionalnih vještina odgojno-obrazovnih djelatnika u području europske mobilnosti i suradnje u okviru Erasmus+ projekata COVET II i COVET III, COmpetitive VET for learners and teachers II i III. Erasmus+ mobilnost učenika, nastavnica i ravnatelja Industrijske strojarske škole (ISŠ) u Toulouseu u Francuskoj značajno je doprinijela razvoju njihovih osobnih i profesionalnih kompetencija. 

Učenici u zanimanju automehaničar: Patrick Miklić, Martin Bilkić, Stjepan Car, Ivan Klarić, Ivan Hodak, Stjepan Mihalinčić, Ivan Pekić i Dorian Posedel u pratnji nastavnice, izvrsne savjetnice strojarske skupine nastavnih predmeta, Karmen Mott Bingula otputovali su u  Toulouse u Francusku u okviru projekta COVET II. Učenici i nastavnica boravili su u Francuskoj 14 dana, a tijekom drugog tjedna stručnog usavršavanja pridružili su im se ravnatelj savjetnik Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave mentorica Kristinka Lemaić u okviru projekta COVET III. Učenicima, nastavnicama i ravnatelju pružena je prilika za susrete na europskoj razini i za međusobnu usporedbu vještina: različite metode rada, radno okruženje te usporedba ishoda učenja za učenike koji se obrazuju po redovnom programu, no i za učenike koji imaju teškoće u učenju te se obrazuju po redovnom programu s individualizacijom postupaka ili po redovnom programu s  prilagodbom sadržaja i postupaka.

Po dolasku u Toulouse učenici ISŠ-a iskoristili su vikend za upoznavanje s novom sredinom. U pratnji Zdravka Cerovečkog, predsjednika d’association CROATIE-OCCITANIE, te gospodina Sébastiena Juléa, ravnatelja škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni, učenici su se smjestili i dobili osnovne upute o planiranim aktivnostima za vikend i početak radnog tjedna. Prvo su poslijepodne učenici proveli u šetnji gradom i neobveznom i opuštenom razgledavanju.

Francuski su domaćini za nedjeljno prijepodne organizirali posjet Cite de l’Espaceu, muzeju posvećenom svemiru i njegovu istraživanju, astronomiji i astronautici.

Muzej je smješten nadomak Toulousea i jedini je takve vrste u Europi. Dio je postave muzeja raspoređen u nekoliko zgrada u kojima su učenici mogli razgledavati izloške iz različitih svemirskih programa, uživati u interaktivnim sadržajima na temu svemira, gledati kinoprojekcije, ulaziti u simulatore te naučiti mnoge zanimljivosti o svemiru. Na otvorenom su dijelu smještene replike raketa, satelita, lunarnih modula u prirodnoj veličini. Osim replika, izloženi su i originali iz donacije različitih svemirskih programa. Učenike je pratilo lijepo vrijeme te su sa zanimanjem mogli razgledati sve izložene eksponate. Naročito ih je zaokupila maketa Solarnog sustava na otvorenom u kojoj su mogli iz pozicije Sunca uspoređivati veličine planeta, trajanje njihovih godina i proučavati njihova obilježja.

Nakon ručka na terasi muzeja učenici su krenuli u razgledavanje grada i njegovih znamenitosti. Posjetili su baziliku Saint-Sernina koja je izgrađena u periodu 11. – 13. stoljeća u čast svetog Sernina, prvog biskupa Toulousa; Jakobinsku crkvu koja datira iz istog perioda te čitav niz živopisnih ulica i trgova užeg centra grada. Prošetali su po Pont Neufu koji je, unatoč svom imenu Novi most, najstariji most grada izgrađen u 16. st. Tijekom obilaska grada učenici su imali zadatak upoznati se s funkcioniranjem javnog gradskog prijevoza u Toulouseu jer će sami odlaziti na praktičnu nastavu u različite servise koristeći gradski prijevoz. Upotrebom mobilne aplikacije i stečenim iskustvom svaki je učenik do kraja dana znao kako će najbrže stići do svog autoservisa.

Prvi je radni tjedan započeo radnim sastankom svih učenika i nastavnika koji sudjeluju u projektu. Učenike ISŠ-a dočekali su plakati dobrodošlice na engleskom i hrvatskom jeziku. Sébastien Julé, ravnatelj Lycée polyvalent Joseph Gallieni, održao je pozdravni govor nakon kojeg su se učenici ISŠ-a i francuski učenici predstavili jedni drugima. Prema organiziranom rasporedu svaki je učenik ISŠ-a dobio francuskog kolegu, naučnika, nastavnika za kontakt sa servisnom radionicom u kojoj će obavljati stručnu praksu te pratnju za prvi radni dan i upoznavanje s novim radnim mjestom. Nakon toga organiziran je obilazak škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni, školskih radionica te poligona za učenike, vozače. Tijekom ponedjeljka uz učenike je bio i gospodin Zdravko Cerovački koji je nesebično pomagao prevođenjem, savjetima, različitim informacijama, a bio je i pratnja nekolicini učenika do njihovih radnih mjesta u servisnim radionicama.

Prvi je radni tjedan prošao vrlo uspješno. Osam je učenika ISŠ-a na praktičnoj nastavi bilo raspoređeno u sedam servisnih radionica; Volvo Trucks Center, Vecteur Auto, PSA Retail, DAF – GSVI, MIDI Diesel, Norauto Gramont i BMW Pelras.

Učenici su srdačno dočekani u svojim autoservisima i odmah su mogli pokazati svoja znanja i vještine, ali i naučiti nešto novo. Učenici ISŠ-a na najbolji su se mogući način uvjerili da je za razumijevanje i usvajanje znanja istinita izreka: „Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i razumjet ću.“ Po povratku s praktične nastave i kraćeg odmora učenici su svaku večer održavali kraći sastanak s nastavnicom u pratnji; govorili su o dojmovima radnog dana, razmjenjivali iskustva i pisali dnevnik praktične nastave. Nakon večere učenici bi ostatak dana proveli u prostoriji za društvene igre, vježbajući u maloj teretani, gledajući TV ili se odmarajući u svojim sobama.

Nakon poprilično hladnog tjedna drugi je vikend boravka u Toulouseu započeo sunčanom subotom pa su učenici u pratnji nastavnice krenuli u još jedan obilazak grada. U samom centru, kod gradske vijećnice Capitol, posjetili su nekoliko suvenirnica i šetali centrom Toulousa prema trgu Place Saint Pierre koji je na samoj obali rijeke Garonne. S trga se pruža predivan pogled na rijeku, nekoliko obližnjih mostova i zgrade starog grada. Šetnjom uz rijeku Garonne učenici su mogli doživjeti grad na poseban način. Za kraj razgledavanja posjetili su park Grand Rond, koji je smješten unutar velikog kružnog toka, mostićima povezan s predivnim parkovima Jardin Royal i Jardin des Plantes. Nakon prvog radnog tjedna, prepunog uzbuđenja i novosti, učenici su iskoristili sunčan dan za odmor, opušteno druženje i fotografiranje.

U nedjelju 28. studenoga 2021. učenicima su se u Toulouseu pridružili ravnatelj ISŠ-a Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić koji su svoje profesionalne kompetencije usavršavali u okviru projekta COVET III. Ljubazni su domaćini organizirali za sve posjet muzeju Aeroscopia. Muzej zrakoplovstva smješten u Blagnacu blizu Toulousea. Učenici, nastavnice i ravnatelj mogli su razgledati različite modele putničkih i vojnih zrakoplova, pratiti povijesni razvoj zrakoplovstva, vidjeti Concord te prošetati unutrašnjošću Airbusa a380, najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu.

U ponedjeljak 29. studenoga 2021. nastavnica Karmen Mott Bingula, voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić i ravnatelj Nenad Pavlinić u pratnji Zdravka Cerovečkog i ravnatelja Sébastiena Juléa obišli su suvremeno opremljene učionice i radionice škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni.

Škola broji 1 100 učenika u zanimanjima sektora Transport, logistika i mobilnost, a učenici se obrazuju u zanimanjima tehničar logistike, automehaničar i vozač kamiona. Ravnatelj Julé upoznao je sve prisutne s poviješću škole. Istaknuo je da je zgrada škole nakon eksplozije tvornice umjetnih gnojiva AZF 2001. godine bila potpuno uništena, no obnovljena je u kratkom roku i to na terenu od 40 hektara pa od tada bilježi neprestan rast kvalitete strukovnog obrazovanja i osposobljavanja svojih učenika. Zajednička je poveznica svih radionica škole Gallieni da je njihova izvrsna opremljenost vezana ugovorima sa svim proizvođačima vozila i opreme za logistiku u Francuskoj, što je rezultiralo odličnim uvjetima za rad i razvoj učeničkih profesionalnih vještina.

Škola Gallieni pripada društvenom sektoru koji vodi CAMPUS za transport TOULOUSE Metropol. CAMPUSI su u Francuskoj slične strukture kao regionalni centri kompetentnosti u Hrvatskoj. Razlika je u tome da CAMPUSI u Francuskoj postoje već dulje vrijeme te su dostigli zavidan nivo funkcioniranja obrazovanja i osposobljavanja za potrebe svijeta rada. Princip je funkcioniranja CAMPUSA da su gospodarski sektori u regijama Francuske  podijeljeni u tzv. „klastere“ sa zajedničkim ciljem da, uz pomoć gospodarstva, CAMPUSI osiguraju sva zanimanja potrebna na tržištu rada od radnika s trogodišnjim i četverogodišnjim obrazovanjem, do inženjera.

Djelatnici ISŠ-a imali su priliku u školi Gallieni nazočiti sastanku s gospođom Colmbeau, koordinatoricom programa ULIS. U programu ULIS prema preporuci regije sudjeluju učenici s težim teškoćama u učenju. Francuski program ULIS upravlja ljudskim i materijalnim resursima potrebnim kako bi se učenici s teškoćama na najbolji mogući način uključili u obrazovanje. Program se ULIS pri tome ravna načelom europskog stupa socijalnih prava: „Svi imaju pravo na kvalitetno i uključivo obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje kako bi održali i stekli vještine pomoću kojih mogu u cijelosti sudjelovati u društvu i uspješno se kretati na tržištu rada.“  Gospođa Colmbeau ima poseban suvremeno opremljeni prostor u kojem organizira dodatne aktivnosti i konzultacije za učenike koji su u programu ULIS.

Program ULIS u školi Gallieni obuhvaća 20 učenika, a gospođa je Colmbeau na raspolaganju svim nastavnicima škole Gallieni, školskom psihologu i medicinskoj sestri ukoliko trebaju dodatnu pomoć ili savjet za stotinjak učenika s teškoćama koji nisu u programu ULIS. Djelatnici ISŠ-a razmijenili su s gospođom Colmbeau iskustva o inkluziji učenika slabijih sposobnosti u redovan program obrazovanja te su zaključili da je za učenike s posebnim potrebama iznimno važna psihološka i socijalna dimenzija obrazovanja s manjim naglaskom na kurikulum ili ocjene.  Učenici s individualizacijom postupaka i/ili sadržaja trebaju još bolje razrađeni sustav koji im može biti od pomoći. Svi su se prisutni na sastanku složili da postupci vezani uz inkluziju učenika trebaju biti internacionalni, razjašnjeni i dobro definirani u čemu program Erasmus+ može biti od velike pomoći. Sudjelovanje učenika s teškoćama u učenju u mobilnostima programa Erasmus+, osim obrazovnog, ima i odgojni efekt jer se nastavni sadržaji povezuju sa svakodnevnim životom te učenici boravkom u inozemstvu imaju priliku za vježbanje „životnih“ vještina. 

U narednim danima svog francuskog Erasmus+ iskustva, izvrsno organiziranog od strane gospodina Cerovečkog, ravnatelj Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić posjetili su CFAI Midi-Pyrenees, obrazovni centar, u kojem su imali sastanak s gospodinom Abellaom, ravnateljem sektora metaloprerađivačke industrije te Ronanom  Mortellecom koji vodi upravu za izobrazbu regionalne podružnice sindikata UIMM – najsnažnija je to udruga poslodavaca u sklopu MEDEF-a, francuske udruge poslodavaca. Gosti su iz Zagreba tako saznali da CFAI obrazovni centri, kojih ima četiri u regiji Occitanie i spadaju u tzv. privatni sektor, postoje već tridesetak godina. Razlika je u odnosu na državni sektor i npr. školu Gallieni u tome što su programi obrazovanja učenika prilagođeni potrebama industrije jer po mišljenju poslodavaca državne strukovne škole ne zadovoljavaju u potpunosti potrebe industrije. CFAI obrazovni centri obvezni su slijediti propisane obrazovne programe, ali mogu uvesti dodatne nastavne predmete u skladu s potrebama industrije. Svi učenici imaju radni ugovor i plaćeni su od svog poslodavca, a obrazuju se dinamikom da su dva tjedna na nastavi u školi, tj. obrazovnom centru, a dva tjedna kod poslodavaca. Gospodin Abella i  gospodin Mortellecom iz CFAI obrazovnog centra izrazili su želju za nastavkom suradnje s ISŠ-om uz mogućnost obostrane mobilnosti učenika.

Ravnatelj Pavlinić i voditeljica Lemaić posjetili su i Academie de Toulouse koja je ispostava Ministarstva obrazovanja za područje Haute Garonne. Academie de Toulouse prati i pomaže u razvoju 700 000 učenika općeobrazovnih i strukovnih škola i 52 000 nastavnog i nenastavnog osoblja o čemu je govorio Jean Solito koji je, također, pokazao interes za suradnju s ISŠ-om vezano za mobilnosti učenika u programu Erasmus+. Ovdje su gosti iz Hrvatske upoznati s primjerom prakse kako francuski učenici na mobilnosti odlaze u trajanju od dva mjeseca, pri čemu nastavnik u pratnji ostaje svega nekoliko dana s učenicima.

Ravnatelj Pavlinić i voditeljica Lemaić posjetili su i tvrtku DMS Education koja proizvodi alate i uređaje za strukovne škole te se želi povezati s hrvatskim regionalnim centrima kompetentnosti kako bi pomogla u njihovu opremanju, a istog dana posjetili su i školu Lycée professionnel Eugène Montel gdje su razmjenjivali iskustva s djelatnicima škole o metodama rada te uspoređivali ishode učenja za učenike pojedinih zanimanja. Škola Lycée professionnel Eugène Montel izrazito je usmjerena prema ciljevima održivog razvoja te potiče upotrebu tehnologije u službi zelene škole. S djelatnicima škole Eugène Montel razgovaralo se i o prednostima i izazovima cjelodnevne nastave. Škole, koje su djelatnici ISŠ-a posjetili u Francuskoj, u svom sastavu imaju učeničke domove u kojima borave učenici iz mnogih francuskih regija.

U učeničkom domu škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni ugodno su bili smješteni učenici ISŠ-a koji su i tijekom drugog tjedna svog boravka u Francuskoj obavljali stručnu praksu u servisnim radionicama. Nastavnica Karmen Mott Bingula posjetila je svakog učenika na njegovu radnom mjestu i tijekom kraćeg razgovora provjerila kako se pojedini učenik snašao te kako je prihvaćen na praktičnoj nastavi. Kao što su učenici i sami izvještavali tijekom prvog tjedna boravka u Toulouseu, svi su djelatnici servisa pokazali iznimno srdačnu dobrodošlicu i susretljivost te pružili svim učenicima mogućnost učenja i sudjelovanja u poslovima uz prijateljsku komunikaciju.

Petak, 3. prosinca 2021. bio je zadnji radni dan u autoservisima za učenike ISŠ-a. Nakon oproštaja od svojih domaćina u pojedinim servisnim radionicama učenici su se vratili u školu Joseph Gallieni gdje su domaćini organizirali ručak i završni sastanak. Završnoj svečanosti prisustvovali su učenici ISŠ-a i učenici škole Joseph Gallieni, nastavnici mentori i ravnatelj škole domaćina Sébastiena Julé, nastavnica Karmen Mott Bingula, voditeljica praktične nastave ISŠ-a Kristinka Lemaić te ravnatelj ISŠ-a Nenad Pavlinić. Na završnom su skupu učenicima uručeni certifikati te je svaki učenik ukratko izložio svoje dojmove o protekla dva tjedna provedena u Francuskoj. Učenici ISŠ-a zahvalili su domaćinima na organizaciji i gostoprimstvu, a učenici škole Joseph Gallieni izrazili su veselje predstojećem posjetu Zagrebu. Nakon govora podrške i zahvale obaju ravnatelja učenici i nastavnici obje škole nastavili su prijateljske razgovore u opuštenoj atmosferi.

Posljednju večer u Francuskoj učenici su iskoristili da u pratnji nastavnica i ravnatelja ISŠ-a ponovno posjete centar grada Toulousea i uživaju u božićnom ugođaju ispred gradske vijećnice Capitol.

Evidentno je da program Erasmus+ omogućuje mladima da upoznaju različitost i bogatstvo europske kulture, a učenjem na radnom mjestu osnažuju svoje generičke kompetencije jer učenici razvijaju samopouzdanje i motivaciju, aktivno sudjeluju u procesu vrednovanja i samovrednovanja ostvarenih ishoda učenja, preuzimaju odgovornost za učenje kao i razvijanje kompetencija upravljanja karijerom, stječu novo radno iskustvo kako bi se što jednostavnije uključili u svijet rada ili donijeli odluku o nastavku obrazovanja. Sve to, uz razvoj profesionalnih vještina, uspjeli su ostvariti učenici ISŠ-a boraveći u Francuskoj. Zahvaljujući izvrsnoj organizaciji koordinatorice projekata Competitive VET for learners and teachers II i III, COVET II i III, nastavnice savjetnice strojarske skupine nastavnih predmeta Meri Ružević i sjajnim partnerima u Francuskoj, ova je mobilnost omogućila svim sudionicima jačanje samopouzdanja u području vlastitog rada i napretka.

■  Pišu: Karmen Mott Bingula, nastavnica izvrsna savjetnica ■  Kristinka Lemaić, voditeljica praktične nastave mentorica ■  Nenad Pavlinić, ravnatelj, savjetnik ■ Industrijska strojarska škola, Zagreb ■