
Učenici današnjice dolaze u probleme u različitim životnim situacijama. Razmišljajući o tome kako bi te situacije osvijestili, uočili i riješili problem u školi, obitelji, okruženju, osmislila sam petnaestak scenskih igara kojim se možemo koristiti na Satu razrednika, ali mogu poslužiti i kao scenske igre na satu Hrvatskog jezika.
OPIS AKTIVNOSTI:
U kutiji su zadane problemske situacije s kojima se djeca susreću i školi, domu i društvu.
Do kutije dolaze u parovima, izvlače jedan papir i glasno čitaju problemsku situaciju.
Imaju nekoliko minuta za osmisliti dijalog između osoba koje sudjeluju u zadanoj situaciji.
Monolog bi trebao voditi rješenju određene situacije.
Različiti će parovi doći do različitih rješenja, a netko možda i do sličnih.
Na kraju improvizacije analiziramo zadanu odgojno-obrazovnu situaciju i rješenje iste.

♦ 1. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
Učenik je dobio jedinicu u školi iz matematike jer nije dovoljno učio. Vrijeme je provodio na mobitelu.
Pokušava to sakriti od roditelja. Za lošu ocjenu optužuje učiteljicu.
Roditelju priopćava da je dobio negativnu ocjenu, ali ne govori istinu o vremenu provedenom na mobitelu.
Osmislite kako bi tekao razgovor o vremenu provedenom u učenju i kako bi došli do rješenja problema.
♦ 2. ♦ SITUACIJA
Uloge: učiteljica, učenik
Učenik se posvađao i potukao tijekom odlaska na wc. Prvi je započeo tuču, no započela je tako da mu se učenik iz susjednog razreda, kojeg je sreo na hodniku, narugao radi papuča koje su bile poderane.
Zbog toga ga je fizički napao.
Vraća se uplakan u razred i pokušava učiteljici objasniti situaciju. Pri tom ne želi ispasti kriv unatoč fizičkom obračunavanju.
Osmislite kako bi tekao dijalog između učiteljice i učenika te kako bi se riješila problemska situacija.
♦ 3. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
Dijete previše vremena provodi u kući na mobitelu, gledajući TV, na računalu…u zatvorenom prostoru.
Roditelj nezadovoljan nastalom situacijom, pokušava motivirati dijete na neke druge aktivnosti.
Osmislite kako bi tekao taj razgovor i kako bi roditelj mogao riješiti problem.
♦ 4. ♦ SITUACIJA
Uloge: dvoje djece
Dijete povjerava prijatelju neku svoju tajnu i zamoli ga da ne oda tajnu nikome.
Međutim, taj prijatelj odaje tajnu sljedećeg dana svim učenicima u razredu.
Dijete je povrijeđeno postupkom prijatelja i želi mu to dati do znanja.
Osmislite kako bi tekao njihov razgovor. Jesu li na kraju uspjeli riješiti situaciju i kako?
♦ 5. ♦ SITUACIJA
Uloge: učiteljica, učenik
Učenik se žali učiteljici da su mu iz pernice ukrali najdražu olovku koju je dobio od tete iz Australije.
Osmislite kako bi tekao razgovor između učiteljice i učenika.
♦ 6. ♦ SITUACIJA
Uloge: dvoje djece
Igrajući se u parku, jedan učenik nenamjerno drugom učeniku podere majicu. Navlače se u igri.
Dolazi do sukoba zbog poderane majice.
Kako bi tekao njihov razgovor i kako bi nakon započete svađe mogli riješiti sukob?
♦ 7. ♦ SITUACIJA
Uloge: Dvoje djece
Dvoje se djece igra loptom. Jedno od njih padne i ozlijedi koljeno. Jako plače, ne može se smiriti.
Što će drugo dijete učiniti?
Odglumite i osmislite kako će teći razgovor među njima.
♦ 8. ♦ SITUACIJA
Uloge: Učiteljica (iz druge škole), učenik
Na terenskoj se nastavi učenik izgubi među mnoštvom druge djece u razredu. Plače i uplašen je.
Što će učiniti ako se to dogodi?
Osmislite razgovor između učenika i učiteljice iz druge škole.
♦ 9. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
U blagovaonici se tijekom ručka dijete ponaša vrlo nepristojno: nepristojno sjedi, razbacuje hranu, ne želi jesti, prolijeva juhu…
Roditelj želi s njim riješiti taj problem.
Kako će to učiniti?
Osmislite kako bi tekao razgovor među njima.
♦ 10. ♦ SITUACIJA
Uloge: dva učenika
U klupi sjede dva učenika. Jedan od njih ne razumije zadatak iz matematike.
Traži pomoć prijatelja iz klupe.
Kako će mu pomoći?
Hoće li ga samo uputiti učiteljici po objašnjenje? Hoće li mu pomoći kako bi sam riješio zadatak? Hoće li mu jednostavno riješiti zadatak ili dati da prepiše?
Osmislite kako biste vi riješili problem i kako bi tekao razgovor između njih.
♦ 11. ♦ SITUACIJA
Uloge: učenik, učiteljica
Tijekom sata učenik neprestano ometa nastavu: okreće se, brblja, hoda po razredu, upada u riječ učiteljici koja objašnjava novu lekciju.
Učiteljica u početku ignorira takvo ponašanje očekujući da će se učenik smiriti, no on i dalje nastavlja.
Kako biste vi riješili ovu problemsku situaciju? Osmislite dijalog između učiteljice i učenika.
♦ 12. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
Dijete dolazi doma uplakano. Netko mu se u školi rugao zbog naočala.
Požalio se na to roditelju.
Kako će on reagirati?
Kako će zajednički riješiti situaciju?
Osmislite kako je tekao razgovor između roditelja i djeteta.
♦ 13. ♦ SITUACIJA
Uloge: učiteljica, učenik
U boravku su učenici dobili zadatak osmisliti plakat za Dan planeta Zemlje.
Iako je učiteljica sve detaljno objasnila i dala upute, učenik nije pažljivo slušao i ne zna što treba učiniti.
Objašnjavajući, učiteljica je više puta opomenula učenika, no on se nije obazirao.
Osmislite kako će teći njihov razgovor kad učiteljica primijeti da učenik ništa ne radi.
Kako će riješiti problem?
O čemu će učenik morati ubuduće razmisliti?
♦ 14. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
U trgovačkom centru roditelj kupuje stvari.
Dijete odlazi u odjeljak s igračkama i uzima skupu igračku za koju roditelj nema dovoljno novca.
Dijete unatoč inzistiranju roditelja ne želi vratiti igračku na policu. Vrišti, plače, baca se po podu.
Kako će roditelj smiriti dijete?
Osmislite dijalog između roditelja i djeteta.
♦ 15. ♦ SITUACIJA
Uloge: roditelj, dijete
Dijete šeta s roditeljem u parku.
Odjednom se istrgne iz ruke i potrči prema prometnici za nekom loptom.
Roditelj potrči za njim.
Što se dalje dogodilo?
Kako je tekao njihov razgovor nakon nemilog događaja?
Uz zabavu možemo i učiti!
■ Piše: Marija Dianežević | Osnovna škola Odra ■