Učitelji stvaraju
OŠ IVANA GUNDULIĆA, ZAGREB
Učionica izvan učionice
objavljeno: 14. travnja 2022.

Dan prije proljetnih praznika provela sam sa svojim učenicima na velikom zelenom gradskom trgu, zagrebačkom Trgu kralja Tomislava. I ne, nismo se tamo išli samo igrati. Tamo smo ponavljali sadržaje prirode i društva, pripovijedali, pjevali ranije naučene pjesmice iz glazbenog, učili nove igre, radili u timovima, u paru, frontalno…

Ne prođe ni jedan tjedan, a da barem dio nastave ne preselim iz učionice na školsko dvorište, u Botanički vrt, gradski trg, park. To zahtijeva malo pomnije planiranje nastave, ali donosi puno više zadovoljstva i učenicima i učitelju. Više se nikada ne bih mogla vratiti na isključivo klasično poučavanje u učionici.

Svima je jasno da je za djecu dobro što više vremena provoditi vani, na otvorenom. To nam od najranije dobi roditelji pokušavaju usaditi.

Djeca najranije školske dobi su nam zatvorena u učionicama po osam sati, a poslije još i na raznim aktivnostima.

  • Koliko je to dobro za njih i što znanost kaže o tome?
  • Treba li škola biti isključivo između četiri zida ili može i drukčije?
  • Zašto mnogi ravnatelji ne dozvoljavaju češće izlaske iz učionica? Može li učenje na otvorenom biti učinkovito?

Za svog dvadesetogodišnjeg rada u školi zaključila sam da učenici imaju velike benefite od takvog pristupa školi i radu.

Većina ne razmišlja o tome kako djeca doživljavaju školu i što im najviše ostaje u sjećanju. Ne kažem da bi bilo dobro nastavu u potpunosti preseliti iz škole van, ali pametna i optimalna kombinacija učinit će vašu nastavu idealnom.

Tijekom vremena primijetila sam sljedeće:

♦ KVALITETNO IZVEDENOM NASTAVOM IZVAN UČIONICE POSTIŽEMO DA DJECA BOLJE PAMTE I POKAZUJU BOLJE REZULTATE ♦

Kao što se vrši mnoštvo različitih istraživanja, tako su istraživanja učeničkih postignuća prilikom učenja na otvorenom pokazala da su učenici imali 27 % bolje rezultate na određenim testovima od učenika koji su bili kontrolna skupina i učili klasičnim metodama u učionici.

Mislim da učenici, s kojima sam radila na ovakav način, imaju bolje samopouzdanje, uče se učinkovitijem načinu rješavanja sukoba, bolje se slažu s prijateljima iz razreda, snalažljiviji su prilikom rješavanja problema, motiviraniji su za učenje, vole ići u školu.

♦ UČENJE NA OTVORENOM POBOLJŠAVA DJEČJI OSOBNI RAZVOJ ♦

Djeca bolje rade u skupinama kad su na otvorenom. Imaju osjećaj slobode, ali i odgovornosti. Suradnja učenika u ovim uvjetima poboljšava dječji emocionalni, intelektualni i socijalni razvoj. Učenici postaju kreativniji, neovisniji prilikom rješavanja problema, samopouzdaniji.

♦ UČENJE NA OTVORENOM UTJEČE NA ZDRAVLJE DJECE I TO NE SAMO FIZIČKO, VEĆ I EMOCIONALNO ♦

Ljudi su vani bolje volje. Kad se krećeš, osjećaš se bolje. Sunce utječe na naše raspoloženje. Dokazano je da učenje na otvorenom smanjuje stres kod učenika, pogotovo ako su okruženi zelenilom. Zato se u svim zapadnoeuropskim zemljama zalažu za to da djeca što više borave na zraku, da idu u škole u prirodi, u šumske škole i da mlađa djeca, čak, spavaju pod vedrim nebom. 

♦ UČENJE NA OTVORENOM POVEZUJE NAS S PRIRODOM ♦

Svako ljudsko biće ima prirodnu potrebu za povezivanjem s prirodom. Kad je ta potreba zanemarena, događaju se negativne promjene. Naša osjetila otupljuju, imamo problema s pažnjom i koncentracijom i veće sklonosti psihičkim i emocionalnim poteškoćama.

Pročitala sam jedan članak u kojem piše da prosječan učenik u Ujedinjenom Kraljevstvu provede manje vremena na otvorenom nego jedan zatvorenik u zatvoru. Zar to nije strašno?

Učenje na otvorenom motivira učenike da budu fizički aktivniji u svoje slobodno vrijeme. Učenjem na otvorenom neizravno utječemo i na stvaranje zdravih životnih navika, ali i na smanjenje prekomjerne tjelesne težine učenika jer ih navikavamo na kretanje i boravak u prirodi.

♦ UČENJE NA OTVORENOM KOD UČENIKA RAZVIJA OSJEĆAJ ZAHVALNOSTI ZA PRIRODNO OKRUŽENJE ♦

Učenicima, koji su redovito učili u prirodi, usađen je osjećaj građanske dužnosti za očuvanjem takvog okoliša. Također, voljniji su i angažiraniji oko uređenja okoliša u lokalnoj sredini.

Iz svega ovoga proizlazi samo jedan zaključak. Izvedite svoje učenike van u prirodu i pomozite im da postanu nova generacija ljubitelja prirode!

■   Piše: Sanela Škevin, učiteljica 1. A ■   OŠ Ivana Gundulića, Zagreb ■   Više od dvadeset godina radim u školi i nikada se nisam prestala igrati, maštati i tragati za novim idejama. Koordinatorica sam Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature, voditeljica projekta Vrtek u Botaničkom, voditeljica dramske skupine, a u slobodno vrijeme trkačica, slastičarka, pjevačica i spisateljica. ■