Važni datumi u godini
OŠ KNEŽEVI VINOGRADI
Čujemo li se ?
objavljeno: 7. prosinca 2022.

Svjetski dan djece obilježava se svake godine 20. studenog, jer je toga dana 1989. godine usvojena Konvencija o pravima djeteta. Konvenciju o pravima djeteta možete pročitati OVDJE.

Kao međunarodni dokument Ujedinjenih naroda, Konvencija sadrži univerzalne standarde koje države moraju jamčiti svakom djetetu. Konvenciju je do danas potpisalo 196 zemalja, čime je postala najbrže i najšire prihvaćen sporazum na području međunarodnih ljudskih prava u povijesti.

Time je svijet dao obećanje da će svoj djeci biti osigurana jednaka prava te da će učiniti sve kako bi se zaštitila i osigurala njihova prava na život, razvoj, učenje i razvijanje do punih potencijala, bez diskriminacije.

Povodom obilježavanja Dana djece, u našem 3.a razredu odlučili smo provesti projektne aktivnosti tijekom integriranog projektnog tjedna pod nazivom „ČUJEMO LI SE?“.

Temu smo integrirali u Sat razrednika, međupredmetne teme Građanskog odgoja, Osobnog razvoja, Učiti kako učiti i primjene digitalne tehnologije te Hrvatskog jezika, Likovne i Glazbene kulture, Matematike, Tjelesne i zdravstvene kulture i Prirode i društva.

„Djeca nikada nisu bila dobra u slušanju odraslih, ali nikada nisu propustila da ih oponašaju.“

James BALDWIN

Učenici su prije početka projekta imali zadatak pratiti tijekom tjedan dana kako su provodili svoje slobodno vrijeme kod kuće, kako su se igrali i s čime/kime, jesu li pospremali svoje igračke i svoje stvari, jesu li u njihovoj igri sudjelovali i ostali ukućani. Zadnji dan, u petak, učenici su trebali donijeti svoje bilješke, crteže i fotografije u školu za evaluaciju zadatka.

Istraživanje je počelo s istraživačkim pitanjem: Koliko je igra važna u mom životu?

Postavili smo i hipotezu istraživanja: Igra je svakom djetetu najvažnija u životu.

Na Satu razrednika smo se upoznali s Konvencijom o pravima djeteta na jeziku prilagođenom djeci. Zatim smo pogledali animirani film PRAVA DJECE S RUBY I JACKOM. Razgovarali smo i raspravljali o dječjim pravima i istaknuli prava koja su nam važna u svakidašnjem životu.

Pri izradi plakata smo se koristili BROŠURA O PRAVIMA DJETETA.

Na satu Hrvatskog jezika smo čitali Slikovnicu o medijima (Medijska pismenost za najmlađe) – SLIKOVNICA O MEDIJIMA

Nakon čitanja slikovnice obojali smo dlan bojom i otisnuli ga na papir. Potom smo napisali jedan do dva stiha o sebi, izrezali srce i otisnuli dlan. Zalijepili smo dlan u srce, a zatim izrezali i zalijepili stihove o sebi na dlan.

Na satu Glazbene kulture smo poslušali pjesmu Moj daleki prijatelju. Djeca su imala zadatak da se uz glazbu slobodno kreću učionicom te da s prestankom glazbe svaki učenik priđe najbližoj osobi i gestom, dodirom i glasom joj izrazi lijepu želju, poruku ili osjećaj.

Pjesma nas je inspirirala za pisanje poruke zamišljenom dalekom prijatelju. Poruke su „poslane“ diljem našega planeta: u Njemačku, Finsku, Australiju, Rusiju, Katar i mnoge druge zemlje. Na kraju smo izradili pano. Priredili smo veliku fotografiju zemaljske kugle na koju smo označili državu u koju smo pisali poruku te smo na odabrano mjesto zalijepili poruke s crtežima.

Temu smo uklopili i u sat Matematike. Učenici su dobili zadatak da u skupinama igraju poznatu igru Čovječe ne ljuti se, ali s malo izmijenjenim pravilima. Naime, dodali smo pravilo da ako u igri ne mogu ići dalje s figuricom, učenici trebaju izvući karticu sa sličicom dječjih prava i zatim ispričati koje pravo kartica predstavlja. Točan opis kartice je osiguravao još jedno bacanje kockice.

Zabavili smo se i uz igru ON LINE IGRA ČOVJEČE ISPRAVI SE!.

Sljedeća aktivnost je bila na satu Hrvatskog jezika. U suradnji s našom knjižničarkom Ivanom NORAC prelistali smo brojne plakate koji se nalaze u našoj školskoj knjižnici. Izabrali smo tri plakata s temom djece, igre, čitanja i pravima djece. Od plakata smo načinili puzzle koje smo plastificirali. Na poleđinu puzzle smo zalijepili magnetić. Dijelove plakata, puzzli, smo pomiješali na školskoj ploči. Podijelili smo se u tri skupine. Zadatak je bio složiti plakat. Svaki natjecatelj je mogao povući samo jedan potez. Pobijedila je skupina koja je prva složila plakat.

Plakat na temu Dijete u pokretu izradili smo na satu Likovne kulture. Učenici su imali zadatak donijeti svoju fotografiju na kojoj su prikazani u pokretu. S fotografije su trebali izrezati svoj lik u pokretu koji im je služio kao predložak i šablona. S pomoću predloška su izrezali još nekoliko oblika u jednobojnim kolaž papirima. Zatim su spojili svoj stvarni lik s oblicima koje su dodatno izrezali te su dobili svoj lik u prividnom pokretu na papiru. Na kraju su vidljive obrise lika pojačali flomasterom.

Tijekom četvrtog dana projektnih aktivnosti imali smo radionicu u školskoj knjižnici s knjižničarkom Ivanom Norac.

Nakon čitanja i rasprave o pročitanom djelu, podijelili smo se u skupine. Svaka je skupina dobila različit zadatak: napisati podatke o djelu, navesti glavne i sporedne likove, radnju djela i poruku te nacrtati zadano.

Nakon rješavanja zadataka, radove smo međusobno predstavili. Na kraju, origami tehnikom smo od zelenog kolaža izradili psa, a od recikliranog papira psa kojeg smo ukrasili po želji. Modele pasa čuvamo u svojim pernicama kako bi nas uvijek podsjećali na prijateljstvo i prihvaćanje različitosti. Dobili smo i bojanke sa stranice SVAKA JE BOJA PRAVA!.

Knjižničarka je pozvala učenike da dođu u tijekom slobodnog školskog sata odigrati edukativnu i zabavnu igru o dječjim pravima Svako dijete ima pravo… Igru možete preuzeti OVDJE.

Zadnji dan smo na satu Tjelesne i zdravstvene kulture vježbali u učionici. Zatim smo igrali društvenu igru u skupinama Živjeti zdravo. Više o projektu Živjeti zdravo i materijalima koje možete koristiti pročitajte OVDJE.

Nakon veselog i radosnog tjedna aktivnosti smo završili evaluacijom aktivnosti te smo odgovorili na istraživačko pitanje: Koliko je igra važna u mom životu?

Hipotezu Igra je svakom djetetu najvažnija u životu, smo potvrdili.

Zaključili smo da imamo pravo na igru, obitelj, prijatelje, mir i sigurnost, zdravlje i dom. Kako bi ostali zdravi i sretni , trebamo odrasle da nas vode i poučavaju, ali da nam dopuste da razvijemo kreativnost, znatiželju, maštu i individualnost.

Složili smo se da nam je igra najvažnija, jer igrajući se uživamo u otkrivanju i istraživanju svega što nas okružuje.

Željeli bismo poručiti odraslima da pokušaju razumjeti dječji svijet, prava djece i važnost druženja i igre, jer samo sretno dijete će biti zdravo dijete.

Uostalom, igrajte se i vi, odrasli su i tako samo velika djeca, zar ne!

■  Piše: Dunja KUFNER, učiteljica u zvanju savjetnice, OŠ Kneževi Vinogradi ■   U svoju učionicu unosi vedrinu, zadovoljstvo i poticajnu atmosferu. Sa svojim učenicima radi na suvremen, kreativan i inovativan način kroz mnoštvo projektnih i istraživačkih aktivnosti. Primjenjuje suvremene metode rada te nastoji ostvariti pozitivnu atmosferu u učionici u kojoj će učenici biti motivirani za rad ■