Važni datumi u godini
OŠ HINKA JUHNA PODGORAČ, PŠ BUDIMCI | ISKUSTVENO UČENJE
Kruh i pogača iz krušne peći
objavljeno: 21. listopada 2022.

Učenici OŠ Hinka Juhna, Podgorač, PŠ Budimci, izvanučioničku nastavu održali su na seoskom imanju obitelji Vaht u Budimcima i naučili kako se peku kruh i pogače u pravoj krušnoj peći.

Dani kruha i zahvalnosti za plodove zemlje obilježavaju se u mjesecu listopadu. Dani kruha usko su vezani uza Svjetski dan hrane koji se od 1979. obilježava svakoga 16. listopada, a na poticaj članica Organizacije za prehranu i poljoprivredu (FAO).

Već tradicionalnom iskustvenom učenju razreda učiteljice Patricije Hercog pridružili su se ovog puta svi učenici od 1. do 4. razreda Područne škole Budimci i njihove učiteljice (S. Mužar Horvat i Lj. Đurić), kao i vjeroučitelj (M. Stanić).

Začetnik teorije iskustvenog učenja američki je socijalni psiholog David Kolb koji ju je oblikovao potkraj 1970-ih. Kolb je naglasio da se važno učenje stječe nizom iskustava. Vjerovao je da nam osobna iskustva služe za učenje i stjecanje razumijevanja o različitim konceptima. Pritom naglašava važnost aktivnog sudjelovanja učenika u iskustvu.

Na obiteljskom su nas imanju dočekale gđa Zlata Vaht (baka naše učenice 2. razreda Eme Bačić) i gđa Vesna Lukačević (baka naših dviju bivših učenica Ivane i Lane Lukačević). Bake su zamijesile tijesto, a kad smo došli, okupili smo se oko radnog stola i promatrali njihov rad. Objasnile su nam kako i od kojih se sastojaka mijesi kruh i kako nastaje gotov proizvod, od zrna pa do slasnoga kruha i pogače. Učenici su aktivno sudjelovali i iznosili svoje dotadašnje doživljaje uz nastanak kruha na tradicionalan način.

U dvorištu smo zatim proučili izgled krušne peći u kojoj se već  od vatre stvorila žar potrebna za pečenje krušnih proizvoda. Bake su djecu uputile u nazive pomagala za pečenje pa objasnile svrhu primjerice male cigle na stražnjoj strani krušne peći koja se vadi iz zida kad se zapali vatra  da bi se tako stvorila rupa za slobodan prolazak zraka u peć. Zrak pomaže da se vatra razgori i peć brže ugrije do temperature potrebne za pečenje kruha. Prije stavljanja pripremljenog tijesta u peć bake su posebnim pomagalima izvadile žar te pogače i kruh stavile u trbuh peći, a na ulaz vrata koja sprječavaju toplini da izađe.

Za vrijeme pečenja i hlađenja pogača učenici su crtali krušnu peć, rješavali osmosmjerke na temu Dana kruha, bojili bojanke sa slikama krušnih proizvoda te s učiteljicama i vjeroučiteljem porazgovarali o važnostima obilježavanja tih dana. Dok je peć radila svoj posao, učenici su radili 15-minutne opće pripremne vježbe razgibavajući se tako  za igru koja je uslijedila nakon slasnoga tradicijskog doručka.

Moramo li spomenuti doručak?!

Vruća pogača, mast i malo crvene domaće paprike. Za sladokusce, i domaći džem od marelice koji priprema baka Zlata. Ta je hrana vratila učitelje u vesele dane djetinjstva, a učenike naučila kako se uči iskustvom. I stvorila im sjećanja na današnji dan.

Izravni doživljaji iskustvenog učenja u neposrednom okruženju pružaju  mogućnost  promišljanja, propitivanja  i djelovanja. Upravo to doživjeli su mali i veliki Budimčani danas.

■  Piše: Patricija Hercog, učiteljica razredne nastave, savjetnik | OŠ Hinka Juhna, Podgorač, PŠ Budimci ■