Igre koje potiču dubinsko mišljenje i učenje
Voditelj Tima globalnih programa za LEGO nudi mogućnosti učenja u igri za vrijeme proljetnoga odmora i prekida nastave.
Ožujak 2020. zauvijek će ostati poznat u povijesti čovječanstva kao mjesec u kojem su gotovo sve škole u svijetu fizički zatvorile svoja vrata djeci i osoblju. Prema onome što izvješćuje UNESCO, zatvaranje škola globalno se povećalo sa šest zemalja 1. ožujka na 185 zemalja 31. ožujka. Takvo što nezapamćeno je u svijetu u novije vrijeme.
Savršene aktivnosti za novu stvarnost
Iako su škole fizički zatvorene, u većini ekonomski razvijenih zemalja učenje se nastavlja na platformama za daljinske, u pravilu digitalne, aktivnosti učenja i poučavanja. Tijekom uskrsne stanke roditelji i skrbnici mogli bi se naći u vrlo nelagodnim situacijama zbog prestanka usredotočenosti koju su škole na daljinu omogućile proteklih tjedana, bez ustaljenih rutina i uzbuđenja vezanih uz Uskrs, i bez mogućnosti da se uistinu doživi ono što tradicijski nazivamo blagdanom.
Bez obzira na dječju dob, aktivnosti koje uključuju sastavnice učenja u igri, čine se od veće vrijednosti nego ikada prije. Kad to kažem, podrazumijevam da su aktivnosti zabavne, da pomažu djeci pronaći smisao u onome što rade i uče te da uključuju aktivno, zaokupljeno, rukama-zabavljeno i učestalo mišljenje (eksperimentiranje, testiranje hipoteze, i drugo) kao i društvenu interakciju (sada nanovo kreiranu u vremenu društvenoga distanciranja!).
Ove vrste aktivnosti imaju odlike otvorenog-završetka i projektne usmjerenosti, ali često na žalost manjkaju u školama, zbog nedostatka vremena i stvaralačkog prostora. S druge strane, savršene su za našu novu stvarnost.
Uz pregršt obrazovnih izvora i ideja koji sada preplavljuju internet, teško je odrediti što je dobro a što nije, a još više ako niste školovani edukator.
Pet provjerenih ideja za igru i dubinsko učenje
Stoga donosim pet meni omiljenih iskušanih-i-provjerenih ideja, podijeljenih od prijatelja koji su uključeni u Sveučilište MIT i LEGO Foundation.
Igre koje prodiru dublje od granica zabave
To su lako dostupne aktivnosti koje omogućuju dubinsko učenje koje prodire dublje od granica zabave u istinsku zaokupljenost – savršene djelatnosti i za ono što bi bilo dulje negoli su uobičajeni proljetni praznici.
■ Stvorite Piskarajući stroj
Piskarajući stroj je motorizirana naprava koja se kreće na neobične načine i ostavlja trag bilježeći svoj put. Napravljena je od jednostavnih materijala i demonstrira nepravilno kretanje koje stvara njezin poravnavajući (offset) motor. U svojim kreacijama volim upotrijebiti motore i sklopke koje sam izvadio iz odbačenih igračaka i elektroničkih uređaja te svakodnevne predmete poput aluminijskih folija i papirnatih čaša.
■ Zamislite, programirajte i podijelite projekt u Scratchu
Scratch je besplatni, na programskim blokovima utemeljen alat i internetska zajednica namijenjena djeci, gdje možete izraditi vlastite interaktivne priče, igre i animacije.
U vrijeme Covida-19, Scratch je ubrzano pokrenuo Scratch at Home („Scratch kod kuće“), koji obiluje stvaralačkim idejama za učenje kod kuće (a koristan je i kada se vratimo u školu, također). Pratite #ScratchAtHome za nove ideje koje se pojavljuju cijelo vrijeme.
■ Napravite lančanu reakciju
Lančana reakcija je aktivnost nadahnuta čudnovatim napravama crtača animiranih filmova i izumitelja iz 20. stoljeća, kao što je Rube Goldberg, koje su se često svodile na stvaranje pretjerano zamršenoga puta da bi se ostvario potpuno jednostavan zadatak. Možete i sami napraviti jednu, uz pomoć osoba s kojima živite ili na virtualan način između kućanstava. Ako želite, potražite i #RoundTheWorld_ChainReaction na Twitteru.
■ Istražite Storycity [„Pričograd“]
Storycity poziva djecu da se koriste lokalnim materijalima (materijalima koje već imaju u svom okruženju) da bi gradili zgrade, susjedstva i priče #StoryCityja, u svom vlastitom, u suradničkom odnosu izgrađenom i zamišljenom gradu koji omogućuje povezivanje s djecom širom svijeta. Riječ je o vrlo jednostavnoj ideji te ujedno korisnom obliku da porazgovarate s drugom djecom o situaciji u kojoj se nalaze.
Kartonski stroj kreativan je način za istraživanje jednostavnih mehaničkih elemenata poput osovina, poluga i zglobnih spojeva dok izrađujete pokretnu skulpturu. Ova aktivnost jednostavna je na početku, ali postaje sve zamršenijom kako se upoznajete s mogućim pokretima i zamišljate načine umjetničkoga ukrašavanja svoga izuma.
Toliko, za jedan razigran sretan Uskrs…
■ NAPOMENA ■ autor: Ollie Bray, bivši ravnatelj škole Kingussie High u Škotskoj te sadašnji direktor Tima globalnih programa pri LEGO Foundation. ■ VELIKA BRITANIJA: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i pokrajina te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta ■ izvornik: www.tes.com ■