Zanimljivosti
PA UČITELJI IONAKO GOVORE PREVIŠE – VRIJEME JE ZA NOVE PRISTUPE, ZAPRAVO, JEDINE UČINKOVITE PRISTUPE U ZADANIM OKOLNOSTIMA
Može li se kvalitetno poučavati s maskom na licu?
objavljeno: 17. kolovoza 2020.

Još jedan tekst, upravo objavljen na portalu Smart Classroom Management (Pametno upravljanje razredom), autora i učitelja Michaela Linsina, o tome kako s maskom, kako s nastavom, kako s uvjetima i kvalitetom rada u okolnostima koje su takve kakve jesu, ne osobito uobičajene i ne najbolje ikad. Ali, možda bi mogle donijeti spoznaje i pristupe – najbolje ikad? – Pročitajte u nastavku.

U nekome trenutku svi ćemo se vratiti poučavanju u fizičkoj stvarnosti.

Samo što će to u ovome trenutku biti iza maske.

Na prvi pogled, nije to samo gnjavaža, nego i nemogućnost kvalitetnoga rada. Na kraju krajeva, učenici trebaju vidjeti vaša usta i izraze lica kako bi razumijevanje bilo potpuno.

Potrebno im je da mogu dešifrirati nijanse u vašem izgovoru, rasponu glasa i intonaciji. Potrebno im je da mogu prepoznati vaša razočaranja i zadovoljstva, vaše oduševljenje i hinjenu zbunjenost – zajedno s milijun drugih neverbalnih znakova. Potrebno im je dokučiti zašto ste napravili stanku, ili odvratili pogled, ili netremice gledate u njih.

Toliko će toga biti izgubljeno.

Zbog toga, ako kanite poučavati kao da je sve uobičajeno, kao da ne nosite masku, to će rezultirati velikim nezadovoljstvima za jedne i druge, i za vas, i za vaše učenike.

Dobra je vijest da udvostručavanjem svojega uloga na samo tri ključne točke strategije SCM (Supply Chain Management – Upravljanje opskrbnim lancem – preuzeto iz ekonomije, odnosi se na opskrbu sustava s najmanjim mogućim troškovima i opterećenjima za sudionike sustava), koje ćete učiniti svojim središnjim točkama, možete zadržati svoju učinkovitost i izbjeći nelagodna stanja dok poučavate.

Evo kako:

Govorite manje.

U normalnim uvjetima, većina učitelja govori daleko previše. Previše objašnjavaju i zapadaju u digresije nevezane uz temu. Pripovijedaju, podsjećaju, preklinju i ponavljaju se iznova i iznova.

Još jednom izlažu ono što su izgovorili koju minutu prije.

– Sve su to razlozi zašto ih učenici isključe iz svojega polja. Dodajte toj jednadžbi masku i učinkovita komunikacija sužava se na nit.

Ako i niste među onima koji su podlegli neumjernoj količini govorenja na nastavi, što manje budete govorili dok nosite masku, bolje za vas.

Ne samo da će vas bolje razumjeti, nego ćete biti smireniji i sretniji, i imati više snage na kraju dana.

Sve uprimjerite. (Djelujte.) – U tišini.

Umjesto da govorite, djelujte; sve uprimjerite – barem do trenutka kada vaši učenici budu mogli izvesti iste takve aktivnosti samostalno. Možete uključiti nekoliko opisnih riječi dok nešto uprimjerujete (stvarate, modelirate), ali uprimjerivanje u tišini osobito je djelotvorno.

Trebali biste se duboko pouzdati u istu sposobnost kod svojih učenika tako što ćete izabrati pojedince ili skupine koji će slijediti ono što vi radite, ponavljati, oponašati, stvarati prema obrascu pa i samostalno kreirati, pri čemu je davanje takva povjeranja ujedno moćan način da provjerite njihovo razumijevanje.

Uprimjerivanje, naime, ne znači ograničavanje na uhodane obrasce i stalno ponavljane postupke.

Svoje upute o obrazovnim postignućima možete izraziti služeći se projektorom, pametnom pločom, ili slikarskim stalkom (štafelajem). Vaši učenici moraju vidjeti i doživjeti što im je napraviti prije negoli od njih zatražite da to naprave.

Usredotočite se na neovisnost.

Djelotvorna nastava tijekom Covida bit će ona u kojoj je neovisno obavljan posao postavljen na najviši pijedestal. To bi tako trebalo biti i inače jer upravo to forsira stvaranje  dobrih uputa.

Zahtijeva zrelost i za posljedicu ima višeslojan obrazovni napredak. Također unaprjeđuje učeničku sposobnost da ostanu na dulje vrijeme usredotočeni i zaokupljeni onim čime se bave, što je supermoć – u ovom vremenu i u toj dobi.

Ključ je u tome da im, prije negoli ih prepustite zadatku, pokažete u svakoj pojedinosti što je potrebno da nešto znaju ili naprave kako bi mogli biti uspješni pri potpuno samostalnom radu.

Rasvijetlite iz svakoga kuta. Nijedan kamen na putu nemojte ostaviti nedotaknutim i neprevrnutim na njegovo naličje. Pronađite načina da vam dokažu da su shvatili što tražite. A zatim odgovornost za rad, izvedbu i izvršenje zadatka predajte njima te ih promatrajte s udaljenosti.

Ključan pristup

Govoriti manje, uprimjerivati i usredotočiti se na neovisnost. To je bilo dobro poučavanje i prije pandemije. Sada je ključno. Jedini pristup, zapravo, vlastitoj učinkovitosti u kovidskom svijetu.

Ima i drugih strategija – i to mnogo – koje uvećavaju moć ove tri. Siguran sam da ću govoriti o njima kako se godina bude kotrljala dalje i kako sve više, i više, i više pisama bude stizalo u moj e-pretinac.

U međuvremenu, tê su tri iz kojih morate izvući najviše koristi.

Tê su tri koje će vas provesti kroz hladne, antiseptičke hodnike zamaskiranosti i fizičke udaljenosti i pritom priuštiti znatno manje nelagode, a znatno više radosti i zadovoljstva.

Ali morate otresti sa sebe stare obrasce. Morate zaplivati uzvodno i suočiti se s plimom složenosti koju će drugi zasigurno stvarati i nametati. Morate se prilagoditi strujanjima, brzacima i vodopadima, i usredotočiti na dobro poučavanje i učenje u svojoj učionici.

Na koncu, uspjet ćete.

P. S.

O svim sam tim strategijama opširnije već pisao na ovome portalu (Smart Classroom Management). Kako biste saznali više, možete pogledati u arhiv ili poslužiti se  pretraživačem na vrhu stranice. (Poveznica za pristup portalu nalazi se u Napomenama.)

Također, ako do sada niste tako radili, pridružite nam se. Članke o upravljanju razredom možete redovito primati ako se pretplatite OVDJE. (Članci su na engleskom jeziku.)

■ NAPOMENA ■ autor: Michael LINSIN, autor s 29 godina učiteljskoga iskustva, okušao se na svim stupnjevima obrazovanja, od rada s djecom vrtićke dobi do onoga s mladima u završnim razredima srednje škole; autor je pet uspješnica i osnivač popularne edukacijske mrežne stranice ■ SAD: Smart Classroom Management – mrežna stranica (blog) kojoj je središnja tema uspješno upravljanje razredom ■ izvornik: smartclassroommanagement.com ■ photo by Shutterstock  ■