Zanimljivosti
Prva Mitrina Škola u oblaku
objavljeno: 9. siječnja 2014.

Izraz Škola u oblaku zapravo je pomalo pretenciozan jer je riječ o zasad samo jednome razredu u George Stephenson High School u Killingworthu u Engleskoj. Ipak, o Školi u oblaku treba dobro razmisliti jer je ostvarenje sna sasvim neobičnog indijskog edukatora Sugate Mitre što je on izrekao u govoru na jednoj od prošlogodišnjih konferencija TED-a (za taj je govor dobio glavnu nagradu TED-a za 2013. godinu).

Sve je počelo gotovo slučajno, projektom računala u rupi. Naime, Mitri je dozlogrdilo slušati priče bogatih indijskih roditelja o genijalnosti njihove djece koja su odrastala uz računala pa je odlučio doznati hoće li i siromašni indijski učenici (koji nikad u životu nisu ni vidjeli računalo) biti jednako tako genijalni ako im priušti računala. U zidu nekoliko škola izbušio je rupu i u nju stavio računalo priključeno na internet s programima na engleskom jeziku. Ostavio je, dakle, tu nepoznatu stvar (računalo) u rupi u zidu i vratio se nakon nekoliko tjedana. Zatekao je djecu kako surfaju internetom i igraju igrice. Primijetio je da su učenici sve naučili jedni od drugih i da ih je to iznimno motiviralo. Postavljao im je zamršene zadatke, a najneobičnija inovacija bilo je uvođenje servisa Bake iz oblaka. Objavio je, naime, oglas u engleskim novinama i na Otoku pronašao tristotinjak umirovljenih učiteljica spremnih da pomognu učenicima preko Skypea. Najzanimljivije je to što Bake iz oblaka nisu trebale baš ništa tumačiti učenicima, već ih samo motivirati tako što bi sa zanimanjem pratile što oni rade, zadivljeno komentirale njihove uspjehe i zapitkivale ih kako  su uspjeli riješiti određeni zadatak te ih poticale neka im objasne kako se što radi.

Tim je svojim pedagoškim eksperimentima došao do četiri zapanjujuće spoznaje: 

  • socijalno je učenje za djecu prirodan i najlakši način učenja jer ona mnogo lakše i brže uče od vršnjaka nego od odraslih, posebno educiranih učitelja
  • djeca možda nisu motivirana za to da rutinski rješavaju zadatke, ali su radoznala i obožavaju rješavati složene probleme, pogotovo ako ti problemi imaju veze s njihovim stvarnim životom
  • kad je za rješavanje problema potrebno stvoriti prikladne uvjete za učenje, učenici to najučinkovitije čine sami, ovisno o tome što im je najpotrebnije i što ih najviše motivira
  • učenicima ne treba tumačiti ono što mogu shvatiti i bez nas, ali ih treba stalno pratiti, hvaliti njihove uspjehe, ponašati se prema njima ne kao učitelj, nego kao zadivljena baka koja pokušava shvatiti čime se to njezina pametna unučad bavi.

 

Na tim četirima spoznajama utemeljio je svoju prvu Školu u oblaku u Killinworthu koja je otvorena potkraj studenoga 2013. godine. Škola je smještena u posebnoj učionici na čijim je staklenim vratima akronim SOLE (Self-Organized Learning Environment) jer su učenici sami dizajnirali prostor za učenje. U toj školi nema učitelja, ali na velikom ekranu na središnjem zidu Baka iz oblaka preko Skypea prati što učenici rade te ih motivira komentirajući i zapitkujući što se događa. Pitanje kojim su počeli istraživanje bilo je: Tko je izumio algebru? Uza svako je računalo mali dvosjed jer učenici uglavnom u parovima istražuju internet, komentiraju i vrednuju ono što su pronašli te dijele među sobom svoja zanimljiva otkrića, iskustva i mišljenja. Čine to najprije unutar para, a zatim i unutar cijele skupine.

Mitra takav pedagoški pristup učenju smatra minimalno invazivnim: nema straha od pogreške, nema odgovora koje treba zapamtiti, bit je u mudrom postavljanju pitanja koja ne samo što će ih dovesti do rješenja problema nego će im omogućiti da usput nauče i više nego što se prema službenom kurikulumu očekuje od učenika njihove dobi.

Ukratko, uporišne su točke Mitrine Škole u oblaku SOLE, inspirativni problem, dječja radoznalost i urođena potreba za socijalnim učenjem, internet kao izvor informacija i Baka iz oblaka kao motivator. Zbog svega toga Sugatu Mitru jedni smatraju genijalcem, a drugi šarlatanom. Pravu ocjenu njegove ideje dobit ćemo na kraju školske godine, kad se budu uspoređivali rezultati vanjskoga vrednovanja postignuća djece iz običnih škola i Škole u oblaku. Nekako slutim na čijoj će strani biti više bodova. A vi?