Zanimljivosti
PRVI NASTAVNI DAN OBOGATITE AKTIVNOSTIMA KOJE UKLJUČUJU PISANJE RUKOM
U novu školsku godinu – s olovkom u ruci, papirom pred sobom, kreacijom „iz sebe“… kud ćeš bolje!
objavljeno: 6. rujna 2021.

– Zašto pisati? – Odgovori se mjere u tisućama, i svatko nosi barem jedan u sebi [makar i onaj: „ne-pisati“], stoga preskačemo opciju da prigodno ponudimo tek jedan ili dva. Snaći ćete se nekako. – A zašto rukom? – Iako je ta tema „nešto mlađa“ od one vezane uz prvo pitanje, i tu se nabralo mnogo različitih, među njima i  duboko obrazloženih i na proučavanjima utemeljenih odgovora, pa evo – uvodno – jedan: „Tipkanje potpuno oblikovanoga i neizmjenjivo zadanoga slova na tipkovnici znatno je drukčiji zadatak od oblikovanja istoga slova rukopisom. Ne aktiviraju se isti moždani putovi te se dobrobiti u primjeni tih dvaju oblika pisanja znatno razlikuju.“ [Virginia Berninger, profesor emeritus na Sveučilištu u Washingtonu, stručnjakinja za psihologiju obrazovanja, vještine pisanja i disleksiju]

Osim toga, preporučujem od srca da se toga prvoga dana sa svojimu učenicima gledate u oči [oči će vam biti otkrivene i dostupne i u uvjetima u kojima, vjerojatno je, budu propisane mjere nošenja zaštitne maske]… a kad je ekran pred vama, ili pred vašim učenicima, on nekako uvijek pobjeđuje, pa i tada kada na njemu nema baš ništa zanimljivo ili pozornosti vrijedno. Stoga, okanimo se zaslona toga prvoga dana, neka nastava bude što osobnija, ljudskija, usredotočena na svakoga učenika i učenicu u svoj njegovoj ili njezinoj osobnosti i neposrednom, stvarnom doživljaju, a jednako tako i na vas, na osobu koja je od toga trenutka itekako bitna u njihovim životima. Eto, zato rukom, a ne računalom. Uostalom, sjetite se nastave na daljinu, i vjerojatno vam više ne treba osobitih razloga za upit zašto [ne] ekran“…

I sada, kada smo odgovorili na jedno do dva pitanja zašto, evo i niza odgovora na pitanje što, pa i kako. Ili barem prijedloga koje ste pozvani dopuniti ili preraditi prema vlastitim zamislima i sklonostima. Prijedloge koje donosimo potpisuje voditeljica kreativnih radionica za mlade, autorica i velika zagovornica svih oblika pisanja, Jill SCHOENBERG, a objavila ih je na svojoj mrežnoj stranici Journal Buddies. Njezin je tekst objavljivanjem na Školskome portalu ponešto dopunjen i proširen, a u izvornome ga obliku možete naći na redovitome mjestu za takve poveznice [u Napomeni na kraju].

Sretno s pripremama za prvi susret na još jednom početku, a neka vam u tome moguću pomoć i inspiraciju pruži i ovaj članak.

Vrijeme je za povratak u škole, a kada nastavna godina krene, učitelji imaju ograničenu količinu vremena za potrebno upoznavanje svojih učenika, kao i za prve jasne spoznaje koji su stupanj obrazovnih postignuća do toga trenutka dosegnuli. Pisanje je ključni dio svakoga nastavnoga programa, bez obzira na učeničku dob ili na razred kojemu po svojoj dobi ili postignućima učenik pripada.

Otkrijte petnaest aktivnosti pisanja rukom koje će pokrenuti interakciju između vas i nove skupine učenika u vašoj učionici.  

Od učitelja predškoske dobi koji tek naznačuju koncepte pisanja do srednjoškolskih i visokoškolskih profesora koji pomažu učenicima i studentima začeti i razvijati zbirke pisanih radova, svatko radi na procjeni aktualne razine svojih studenata i učenika te stvara plan kako unaprijediti njihove vještine i poticati daljnji razvoj.

Zadatci pisanja vezani uz početak nove godine omogućuju učiteljima razumijevanje i upoznavanje svojih učenika istodobno im pokazujući na kojem su stupnju učenička znanja i vještine u kulturi pisanja i izražavanja.

Aktivnosti pisanja pri prvom susretu u novoj školskoj godini

Slijedi 15 prijedloga za uvodne aktivnosti pisanja prvoga dana vaše nastave. Vjerujemo da ćete ih moći primijeniti, a i unaprijediti po vlastitoj želji. Primjereni su u različitoj mjeri različitoj dobi učenika – prepoznat ćete to s lakoćom.

Pa krenimo…

✿ Zamolite učenike da napišu pismo kojim će se predstaviti. To im omogućuje da s vama podijele i neke osobne informacije što će vam pomoći da personalizirate svoj nastavni plan i program te će vam ujedno dati uvid u njihove trenutačne vještine pisanja i pisanoga izražavanja.

✿ Neka vaši učenici naslikaju svoju najdražu uspomenu s ljetnoga odmora. Zatim, neka uz sliku prilože opis u opsegu jednoga ulomka.

✿ Recite učenicima da napišu tri odluke koje donose na početku školske godine. To će im omogućiti promišljanje o godini koja je pred njima i o postavljanju vlastitih ciljeva.

✿ Ohrabrite ih da smisle razredna pravila. Nakon što donesu pravilo, neka u pisanome obliku obrazlože zašto je to pravilo bitno.

✿ Neka učenici ili studenti napišu rad u kojem će iznijeti mišljenje o nekom aktualnom događaju. Taj je zadatak prikladan za srednjoškolce i studente, a ujedno im pomaže da se povežu s vanjskim svijetom i njegovim zbivanjima iako se u tim trenutcima nalaze u zatvorenoj, naizgled izoliranoj, učionici.

✿ Učenici mogu smisliti niz pitanja za zamišljeni intervju koji bi vodili s vama. Zatim, pristupite tom intervjuu, neka pročitaju pitanje po pitanje, a vi im odgovorite. To će donijeti opuštenost i dodatno ih povezati s vama i s prostorom u kojem se nalaze odnosno nastavom u kojoj sudjeluju.

✿ Neka napišu esej [odnosno trodijelni sastavak] o savršenom danu u školi. Uputite ih na obveznu uporabu pridjeva u svrhu uvjerljivosti i slikovitosti opisa, a možete pozornost posvetiti i kojoj drugoj vrsti riječi ili tipu izražavanja, po izboru, s obzirom na dob i druge konkretene procjene koje imate.

✿ Kako biste ih upoznali s različitim stilovima i svrhama pisanja, neka napišu reklamnu poruku. Svrha je te reklame pronaći novoga prijatelja koji bi trebao imati sve osobine i značajke koje ima jedan pravi frend. [I frendica, naravno.] To je odličan način da ih potaknete na razmišljanje o njihovim stavovima, predodžbama i postupanjima prema drugim učenicama i učenicima u njihovu [novom] razredu.

✿ Mogli biste za svoj razred kreirati mrežne stranice [blog] te pozvati učenike na pisanje objava koje tijekom godine mogu dijeliti na tim stranicama. Pritom dogovorite bitne pojedinosti uključujući i način postavljanja objava na mrežne stranice.

✿ Ovisno o tome o kakvoj se vrsti razrednoga odjela radi [jesu li otprije zajedno ili su se tek pridružili], možete povezati učenike jedno s drugim, stvarajući parove čiji se članovi prvi put susreću odnosno još uvijek dobro ne poznaju. Zadatak im je međusobno se intervjuirati i zatim o tome napisati novinski članak koji će kasnije pročitati i time učenicu ili učenika kojeg su intervjuirali, predstaviti ostalim učenicima. Međutim, iako je intervju [razgovor] polazište, neka članak ne bude u obliku intervjua – pitanja i odgovora [iako se vi naravno možete odlučiti i za takvu opciju] – već neka bude u obliku opisa ili izvještaja.

EVO I UPUTA KAKO NAPISATI NOVINSKI ČLANAK:

PRIPREMNI DIO:

1. ] Odaberi temu ili događaj vrijedan pisanja novinskoga članka. [ U konkretnom slučaju, to je osoba s kojom učenik ili učenica razgovara. ]

2. ] Istraži temu. Intervjuiraj osobe koje su bitne za temu ili događaj, ili svjedoke koji su svjedočili događaju. [ To je, kao i u prethodnom zahtjevu, osoba koja je sugovornik u zadanom paru. ]

3. ] ODGOVORI NA ČETIRI GLAVNA PITANJA: Tko? Što? Gdje? Kada? – Dodaj još dva: Kako? Zašto? [ Zbog čega? i Radi čega? / S kojom svrhom? ] – Postavljanje tih pitanja u pravilu je vezano uz izvješćivanje o događajima, ali može se primijeniti i u razgovorima odnosno intervjuima, kao i u prikazima, opisima i dr.

SREDIŠNJI DIO [PISANJE]:

1.] Napiši tekst.

2. ] Dodaj citate [ ako već nisu uključeni ].

3.] Provjeri još jednom činjenice te dodatno istraži sve što je ostalo nepotpuno, dvojbeno ili nerazumljivo. Preoblikuj ili dopiši tako da bude potpuno, jednoznačno [ osim ako namjerno ne želiš postići drukčiji učinak ] i razumljivo.

4.] Dovrši [ zaključi ] tekst.

ZAVRŠNI DIO:

1. ] Pročitaj još jednom.

2. ] Ostavi tekst da malo stoji. – Ovisno o tome koje ti je vrijeme na raspolaganje, to može biti minuta, pet, deset, može i dan ili dva. A može ibez odmaranja“, ako je žurno.

3. ] Pročitaj još jednom. I, ako je sve u redu – objavi. [ Tj. proslijedi, pročitaj pred drugima, podijeli… ]

✿ Zamolite učenike da zamisle jedan ostvariv cilj vezan uz godinu koja je pred njima, a koji bi željeli dosegnuti. Zatim neka napišu korake potrebne za postizanje cilja.

✿ Mogli bi napisati i pjesmu… Najprije neka napišu slova svojega imena jedno ispod drugoga, svako slovo u novi redak. Zatim neka uz svako slovo napišu jedan stih [kojemu će prva riječ počinjati određenim slovom njihova imena]. Tako će dobiti akrostih [ili prvoslovku, ako im je lakše zapamtiti, npr. najmlađim učenicima]. Predajete li književnost, možete ih, kada u nastavnome planu dođe vrijeme za akrostih, podsjetiti na taj zajednički početak, naravno, odlučite li se uopće za njega.

✿ Ponudite im da napišu prikaz [recenziju] knjige koju su pročitali tijekom ljetnoga odmora. Zatim neka ga pročitaju pred ostalim učenicima. Uputite ih da pišu tako da budu jasne sve kvalitete prikazane knjige kako bi ona moguće dobila nove čitatelje među ostalim učenicima. Ili, ako je u pitanju kritičnost, neka potkrijepe svoje stavove i prosudbe jasnim primjerima i obrazloženjima.

✿ Mogu napisati jedan ili više dnevničkih zapisa o najzanimljivijem događaju ili nizu događaja koje su toga ljeta iskusili odnosno u kojima su sudjelovali. Neka pritom izraze zašto su izabrali baš taj događaj, što su doživjeli, saznali ili naučili, kako su se osjećali…

✿ Mogli biste ih potaknuti, na nenametljiv i neobvezujući način, da izaberu neku svoju osobinu koju bi željeli unaprijediti, ili i potpuno promijeniti. To može biti navika koju žele napustiti ili zamijeniti boljom, a može biti i razmišljanje o tome na koji će način ostati uključeni u nastavu tijekom godine, kako će sudjelovati i pokazivati svoje zanimanje i odgovornost. Potaknite ih da se odmaknu od stereotipa, a to ćete najbolje postići tako da u vašim riječima, ali i mislima, ne bude osude. Prihvatite ih takve kakve jesu, a zatim im vlastitom osobnošću pokažite bolje, ako mislite da može i da treba.

Mogućnostî kako otpočeti novu nastavnu godinu ima u neizbrojivim količinama, kao i mogućnostî pisanja, i to rukom. Izaberite ono što vam se najviše sviđa, što je usklađeno s vašim afinitetitima kako biste i svojim učenicima mogli dati uvjerljiv i svrsishodan početni poticaj na još jednome novome početku.

A do sljedećega susreta, pišite…

■ NAPOMENA ■ pripremila i napisala: Snježana MOSTARKIĆ ■ autorica američkoga teksta: Jill SCHOENBERG, voditeljica kreativnih radionica za mlade ■ SAD: Journal Buddies – osobni blog inspiriran istoimenom knjigom koja je nastala 2005. godine s ciljem unaprjeđivanja načina na koji mladi postižu samopouzdanje i razvijaju svoje potencijale ■ tekst je proširen i dopunjen s obzirom na izvornik ■ izvornik: journalbuddies.com ■ Fotografija i ilustracija: Shutterstock ■