Učenici Osnovne škole Franje Krežme sudjelovali su u Erasmus+ projektu koji su osmislili učitelji iz Poljske, iz grada Lublina, u suradnji s udrugom Learn plus pod nazivom Traditions of ancient Slavs in theater s ciljem unaprjeđivanja jezičnih i dramskih kompetencija te pozitivnog i poticajnog okružja u školama.
Devetero je učenika iz grada Lublina s dvjema učiteljicama došlo u Osijek. Upoznavši najprije grad, stigli su u OŠ Franje Krežme gdje sui h dočekale učiteljice koje su sudjelovale u projektu: Zorica PICHLER, Ena KANTOR, Lucija LUCIĆ STOJAKOVIĆ i Margareta ZDELAR. U školi su dočekani prigodnim programom, a potom su započele radionice.
Prvi je dan bila osmišljena radionica poljsko-englesko-hrvatski rječnik pa su se učenici iz Poljske i Osijeka upoznavali s najčešćim riječima ovih triju jezika te prigodnim frazama radi lakšeg sporazumijevanja. Učenici su predstavili jedni drugima svoj grad, školu i državu te zajednički zaplesali tradicionalne plesove. Nakon upoznavanja učiteljice iz Poljske održale su radionicu u kojoj su našim učenicima i učiteljicama objasnile kako implementiraju kazalište sjena u dramatizaciju te što se od njih očekuje.
Kazalište sjena jedno je od najstarijih u ljudskoj povijesti. Sastoji se od paravana, svjetla (reflektora) i potrebnih rekvizita. U našim radionicama učenici se nisu koristili lutkama, nego su oni bili glumci iza paravana. Glazba prati radnju, a tema ju određuje. Tema zajedničke dramske predstave, koju su tijekom četiriju dana pripremali učenici iz dviju država, bila je slavenska mitologija, odnosno poznati poljski ep Adama Bernarda Mickiewicza, velikog poljskog književnika, Dušni dan (Dziady). U ovoj su poljskoj poemi prisutni elementi nadnaravnoga, a glavni se lik vraća iz zagrobnoga života kao metafora neuzvraćene ljubavi.
Učiteljice su se bavile suvremenim kazalištem sjena u kojem dolazi do izražaja sloboda umjetnikova duha te njegova kreativnost. Sve su elemente ove slavenske mitološke priče prilagodile svojoj jedinstvenoj viziji u kojoj su uključeni učenici aktivno sudjelovali dajući svoj doprinos radom na dramskoj priči tijekom svakodnevnih radionica.
Peti su dan učenici zgotovili predstavu. Upriličili smo i svečanu priredbu kojoj su nazočili roditelji, profesori i drugi gosti. Svi su bili zadivljeni promatrajući igru svjetla i sjene na platnu što je izvedbi dalo posebnu draž. Tijekom svih aktivnosti učenici su kombinirali stečena znanja i iskustvo, razvijali su maštu i kreativnost, međusobnu komunikaciju, a ono što je najvažnije – stekli su nova znanja i prijateljstva koja će im poslužiti u daljnjem radu i obrazovanju.
■ Napisale: Margareta ZDELAR, prof. hrvatskog jezika, savjetnica | Zorica PICHLER, stručni suradnik pedagog, mentorica | OŠ Franje Krežme, Osijek ■