Iz školskog svijeta
■ OŠ FRANA GALOVIĆA, ZAGREB ■
Inkluzija – sad i ovdje
objavljeno: 27. listopada 2024.

Inkluzija u okviru odgojno-obrazovnog sustava podrazumijeva prihvaćanje djece s teškoćama kao ravnopravnih sudionika sustava, uz osiguravanje podrške i pomoći kad god je ona potrebna u razrednom i školskom okružju. Ona izgrađuje toleranciju i stvara preduvjete za uvažavanje individualnih razlika, poštovanje dostojanstva svakog pojedinca te izgrađivanje ravnopravnih društvenih odnosa.

INKLUZIJA – SAD I OVDJE naziv je razrednog projekta koji sam osmislila a uz prijedlog i podršku Marice MIRIĆ, predsjednice Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske (SOIH). Poticaj za suradnju bio je dolazak učenice Une u razredni odjel, djevojčice s Down sindromom. Cilj je projekta podizati razinu svijesti učenika nižih razreda kojom se stvaraju preduvjeti za inkluziju djece s teškoćama u razvoju u život zajednice i prihvaćanje različitosti kao bogatstva, upućivati učenike na poštovanje i uvažavanje drukčijih od nas… Nadalje – razvijati vještine za neovisne procjene, kritičko razmišljanje i etično prosuđivanje, a sve u svrhu sprječavanja netolerancije. Kao jedan od najvažnijih rezultata projekta  primjena je svega rečenog u svakodnevnom životu…

Misao je vodilja pri osmišljavanju projekta potekla iz Konvencije o pravima djeteta čija načela govore:

…djeca ne smiju trpjeti diskriminaciju neovisno o rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom mišljenju, nacionalnom, etničkom ili društvenom podrijetlu, vlasništvu, teškoćama u razvoju, rođenju ili drugom statusu djeteta, njegovih roditelja ili zakonskih skrbnika…

…imaju pravo na život i razvoj u svim poljima života…

…djeci se mora omogućiti aktivno sudjelovanje u rješavanju svih pitanja koja utječu na njihov život te moraju imati slobodu izražavanja mišljenja…

Projekt smo provodili zadnje dvije godine i održali  brojne radionice za učenike, uz iskusne i stručne predavače, a uključivali smo roditelje i ostale članove obitelji u zajedničke projektne aktivnosti.

RUČICAMA ZA INKLUZIJU

Radionicom Ručicama za inkluziju obilježili smo Međunarodni dan gluhih i nagluhih osoba u rujnu. Gosti su nam bili predavačica Dijana VINCEK i korisnica Kiara te prevoditeljica Nives iz Hrvatskog saveza gluhih i nagluhih osoba. Naši su učenici tako učili znakovni jezik,  znakovanje svojeg imena i važnih riječi kao što su: OPROSTI, PRIJATELJ, HVALA, MOLIM, VOLIM TE… Naučili su i kako pristupati gluhoj i nagluhoj osobi. Učitelji su na ovoj radionici upoznati i s programom Slavica koji omogućava simultano prevođenje, primjerice roditeljskog sastanka gluhim i nagluhim osobama.

DAN BIJELOG ŠTAPA

Dan bijelog štapa (15. listopada) obilježili smo radionicom i predavanjem Izazovi u tami, a gošća predavačica je bila gospođa Mira KATALENIĆ iz Hrvatske udruge za školovanje pasa vodiča i mobilitet, sa svojim psom vodičem Starom. Star je, kao prava zvijezda, strpljivo izdržao bezbroj dodira, maženja, grljenja, a zatim je poslušno legao uz noge svoje osobe kako bi odradio predavanje. Cilj je ovog susreta bio približavanje načina komunikacije sa slijepim osobama: kako im pristupiti, kako s njima usporedno hodati, zakoračiti na pločnik, prijeći stepenište, ući u sredstva javnog prijevoza… Jedna od tehnika, koja slijepoj osobi omogućava maksimalnu samostalnost, kretanje je uz pomoć psa vodiča. I tada Star pokazuje svoj glavnu ulogu: omogućava gospođi Miri samostalnost u kretanju. Gospođa Mira i Star demonstrirali su nam kako se zajednički kreću, kako Star razlikuje naredbe i kako pomaže slijepoj osobi. Upoznali smo se i s knjigama za slijepe osobe koje su pisane na brajici. Na kraju je susreta uslijedilo mnogo pitanja za našu predavačicu.

TOLERANCIJA JE NAŠA SNAGA

Radionicom Tolerancija je naša snaga povodom 16. studenoga lanjske smo godine obilježili Međunarodni dan tolerancije. Posjetila nas je psihologinja Dragana BUDIMIR iz Saveza društava distrofičara Hrvatske održavši zanimljivu radionicu naziva Nasilju NE- toleranciji DA. Učenicima je približena važnost prihvaćanja i uvažavanja tuđih ideja, stavova, načina života i drugih različitosti. Zajednička je želja graditi svijet u kojemu ima mjesta za svakoga. Izradili smo svoj vrt prijateljstva i različitosti cvjetićima raznobojnih latica u kojima su upisane naše zajedničke vrijednosti. Spoznali smo da u svakome vrtu ima i kiše, i sunca – kao i u životu. Ali važno nam je da smo zajedno, složni i ljubazni. 

STOP – VRŠNJAČKOM NASILJU

Svim smo tim akcijama obilježili i Dan ružičastih majica naglasivši potrebu razgovora o vršnjačkom nasilju, a što je još važnije, naučili smo kako postupiti u slučaju nasilja. Najbolji je put biti iskren i vjeran prijatelj i svima u razrednoj zajednici pružati pomoć, podršku, utjehu. Gošća je bila psihologinja Dragana BUDIMIR iz Saveza društava distrofičara Hrvatske. Mi smo bile ponosne na svoj odjel jer su veseljem, pjesmom i plesom još više uljepšali, zaista, lijep dan. Složili smo se kako je bitno biti prijatelj svaki dan, a ne samo prilikom obilježavanja prigodnih dana.

SVI RAZLIČITI, ALI I JEDNAKI U RAZLIČITOSTI

S prvim danom proljeća obilježili smo Svjetski dan osoba s Down sindromom. Posjetile su nas Matea i Ivana, edukacijske rehabilitatorice iz Udruge Down sindrom Zagreb. Priredile su nam kratak igrokaz kojim su nas poučile kako smo svi različiti, ali i jednaki u različitosti. Naša je razredna prijateljica Una prijateljima podijelila malu zahvalnicu za prijateljstvo i podršku koju joj prijatelji pružaju u razredu. Šarenim i veselim čarapicama, koje smo danas odjenuli, poručujemo kako osobama sa sindromom Down dajemo podršku.

U svibnju 2024. učenici 3. a razreda, njihovi roditelji i ja sudjelovali smo u humanitarnoj utrci I vaše srce je mišić u organizaciji Saveza društava distrofičara Hrvatske na Jarunu. Utrka je bila posvećena obilježavanju Nacionalnog dana osoba s neuromuskularnim bolestima. Djeca su s velikim uzbuđenjem startala i pretrčala udaljenost od 500 metara, njihova je učiteljica hrabro izdržala utrku od 5 kilometara. Važno je osvijestiti potrebu međusobnog pomaganja i uvažavanja osoba s posebnim potrebama.

Nismo zaboravili ni kreativnost. Tijekom godine učestalo organiziramo kreativne radionice izrade suvenira, poklona za prigodne blagdane i humanitarne akcije.

Svim spomenutim inkluzivnim aktivnostima zajednički je cilj da različitim iskustvima, dobivenim na radionicama, vršnjaci usvajaju znanja i vještine o prihvaćanju, razumijevanju i toleranciji individualnih razlika, da razvijaju svjesnost i osjećaj za potrebe drugih i drukčijih.

■  Napisala: Sanja MINARIK,  učiteljica razredne nastave u zvanju izvrsnog savjetnika | OŠ Frana Galovića, Zagreb ■