
8. Dani medijske pismenosti održani su od 7. do 13. travnja 2025. brojnim aktivnostima u tjednima prije i poslije toga. U središtu je bilo osvještavanje djece i mladih o digitalnom otisku koji stvaraju svojim objavama na internetu i društvenim mrežama te edukacija o dezinformacijama i provjeravanju informacija.
U našoj OŠ Franje Krežme iz Osijeka u projekt sam se uključila s učenicima šestih razreda. Organizirano je mnoštvo aktivnosti povezanih s medijskom pismenošću.
MEDIJSKA MUDROST ♦ Prema široko prihvaćenoj definiciji, medijska pismenost uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima. Učenici su na satima hrvatskoga jezika iz područja medijske kulture učili o važnosti medija te kako se mudro njima koristiti. Nakon odgledanog kratkog filma Moj prijatelj Frank (Ujedinjeno Kraljevstvo, 2018.) u kojem desetogodišnji dječak upoznaje prijatelja Franka igrajući videoigricu te povjeruje kako je njegov novi prijatelj njegov vršnjak, a on je zapravo opasni predator u tridesetim godinama koji se lažno predstavlja.
Nakon filma i razgovora o opasnostima koje vrebaju u virtualnom okružju, učenici su dobili zadatak razmisliti koje su moguće opasnosti na koje mogu naići tijekom korištenja medijima – posebice internetom, društvenim mrežama i videoigricama te o problemima sigurnosti i privatnosti na internetu.
Svoja su razmišljanja dijelili u skupnom radu i tako su nastajali zanimljivi plakati s uputama kako se sigurno i odgovorno koristiti suvremenim informacijskim tehnologijama. Naši su đaci odmah pojasnili da nipošto ne treba uzimati podatke s neprovjerenih mrežnih stranica; potrebno je učestalo biti na oprezu i birati internetske sadržaje. Najvažnije: nikada ne treba dijeliti osobne podatke na internetu niti bilo kakve informacije koje odaju pojedinosti iz osobnog života učenika! Poželjno je birati i dijeliti korisne sadržaje primjerene njihovu uzrastu, koristiti se dugim i složenim lozinkama i nikada ih ne dijeliti s drugima. Uz još mnoštvo opreza, najvažnije je ne razgovarati s nepoznatim osobama.

Nakon analize našeg zajedničkog rada učenici su dobili zadatak napraviti plakat u Canvi koristeći se tabletima. Od najboljih smo radova napravili izložbu u razrednom odjelu.
OSVIJEŠTENOST ♦ Nakon svih provedenih aktivnosti uz obilježavanje Dana medijske pismenosti s učenicima je obrađena jedna od aktualnih tema povezana s izazovima s kojima se susreću u digitalnom okružju, posebice igrajući računalne igre s više igrača. Istaknuta je važnost druženja s vršnjacima uživo, a ne u virtualnom okružju, kao i oprez kod novih prijateljstava i osjećaja pripadnosti nekoj skupini. Naši su đaci zaključili kako su mediji pozitivni, ali se medijima treba pametno koristiti i ,,da je najvažnije biti medijski mudrac”.
■ Napisala: Margareta ZDELAR, profesorica hrvatskoga jezika i povijesti, savjetnica | OŠ Franje Krežme, Osijek ■