Iz školskog svijeta
OŠ MURSKO SREDIŠĆE | PO PEKLENICA
Sa šumskom školom u prvi razred
objavljeno: 5. rujna 2022.

Polazak u školu važan je dan ne samo za malog prvašića već i za cijelu obitelj. Kupuju se najljepše torbe i pernice, šarene bojice i papuče. Danima traju pripreme, razgovori, dogovori. Roditelji strepe hoće li se njihovo dijete snaći, hoće li pronaći prijatelje i biti prihvaćeno. Dakako, brine ih hoće li i budući učitelj prepoznati sav skriveni spektar talenata koji se krije u njihovu mezimcu.

U cijelu se priču uključuju i bake i djedovi. Prepričavaju svoja iskustva i doživljaje i unose dodatnu pomutnju. Međutim, ni budućem učitelju nije lako. Taman je dogurao do četvrtog razreda, ima bistru samostalnu djecu, pomalo zaboravio kroza što je sve prolazio i sad se opet mora vratiti na početak. I mi smo učitelji samo ljudi. Imamo svoje brige, svoje želje, skrivene strahove i štošta drugo. Razmišljamo hoćemo li uspjeti ostvariti sve ishode, hoćemo li se povezati s učenicima, s roditeljima.

 Kao učitelji s dugogodišnjim iskustvom, shvatili smo da je najvažnije u prvi razred krenuti opušteno. Veselo, bez velikih očekivanja. Smireno razgovarati, strpljivo objašnjavati nekoliko desetaka puta jedno te isto. I malim prvašićima i njihovim roditeljima. Početak školovanja početak je putovanja. Putovanje će biti uzbudljivo, s usponima i padovima, a na nama učiteljima jest da naoružani osmijehom i strpljenjem vodimo i učenike i njihove roditelje. Vrlo je važno svakodnevno se podsjećati na činjenicu da u razredu imamo malenu djecu. Sve što će zbrljati i pogrešno odraditi neće to raditi namjerno, sa željom da nas naljute. Ne, zbrljat će zato što su djeca, zaigrana i često zbunjena i nisu svjesna posljedica svojih postupaka. Zato trebamo imati strpljenja za smirene svakodnevne razgovore s pomoću kojih ćemo polako postavljati granice, uvoditi pravila.

Da bismo olakšali početak nastave, osmislili smo Šumsku školu. Riječ je o nizu priča čiji su glavni likovi šumski prvašići, životinje koje kreću u prvi razred. Tu su ježići Krešo i Karlo, vjeverići Saša i Sara, sović Hrvoje, mravići Leo i Teo, vučić Marinko i drugi. I oni su svi uzbuđeni, vesele se školi, ali imaju i svoje brige i strahove, baš kao prava djeca. Karakterno su različiti. Neki su glasni i brbljavi, neki šutljivi i sramežljivi.

Neki se s lakoćom druže, međusobno upoznavaju i igraju, a nekima treba više vremena. Imaju učiteljicu, lisicu Magdalenu, koja ih strpljivo poučava, razgovara s njima, upućuje na važnost prijateljstva, poštovanje pravila itd. Šumsku školu predvidjeli smo za satove razrednika, ali se ona bez teškoća može uklopiti kao motivacija za priču na satu hrvatskog jezika, likovne kulture, prirode i društva te drugih predmeta. Prva priča pod nazivom Upoznajmo šumsku školu predviđena je baš za prvi dan prvog razreda.

Nakon svečanosti kojom dočekamo prvašiće i kad ih uvedemo u učionicu, počinje priča o Šumskoj školi.

Da učitelju bude što  jednostavnije i da to obavi što brže, sve smo aktivnosti stavili u jedan PowerPoint. Najprije učenici gledaju film Upoznajmo šumsku školu. Nakon gledanja i sređivanja dojmova razgovaramo s njima. Govore koje su likove upamtili, koju su igru igrali… Igra je vrlo zanimljiva, pa  je i mi poželimo odmah odigrati.

U PPT-u nalazi se i Kreativni kutak sa zadatkom. Naučit ćemo i pjevati lijepu pjesmu koju je učiteljica Magdalena naučila svoje šumske prvašiće. Na kraju PPT-a je priča. Riječ je o priči koju su slušali na početku, a na kraju je pretvorena u slikovnicu. Tu priču može učiteljica pročitati još jedanput, mogu je čitati i učenici čitači, a može se poslati i roditeljima da bi je kod kuće svi skupa pročitali.

Za sljedeće satove razrednika pripremili smo još priče: Moja obitelj, Razredna pravila, Razredni znak, Prijateljstvo, Zdrave navike i Pravilna prehrana.

Uza svaku su temu priča primjerena uzrastu, vesela pjesma, kreativni zadatci i pomno osmišljena dramska igra ili vježba. Nema potrebe naglašavati koliko je priča, primjerena uzrastu učenika, važna. Pričom se bogati rječnik, razvija govorna komunikacija, potiče želja za čitanjem itd. Uz dramsku se igru učenici međusobno upoznaju, shvaćaju važnost međusobnog gledanja i slušanja. Igrom se, primjerice, povezuju i uče o uvažavanju različitosti, što je izrazito važno u svakom razredu.

U stvaranju Šumske škole trudili smo se ostvariti ishode i međupredmetna očekivanja zadana kurikulumom u kojemu učenik: razvija sliku o sebi, razvija komunikacijske kompetencije, sudjeluje u zajedničkom radu u razredu, razlikuje primjereno ponašanje od onoga neprimjerenoga itd.

Ovdje možete preuzeti naše prezentacije koje se nalaze na e-sferi u 5+ klubu za 1. razred. www.e-sfera.hr.

Kako je nastala Šumska škola pogledajte i na snimci predavanja u Mentorskom danu Školske knjige.

Pišu: Tajana Rihtarec Višnić i Marinko Pintarić, učitelji savjetnici, dramski pedagozi s dugogodišnjim iskustvom rada u nastavi. Učitelji u OŠ Mursko Središće | PO Peklenica ■