Uloga je učitelja razvijati kompetencije 21. stoljeća kod učenika, a vrlo važnu ulogu ima razvijanje svijesti o očuvanju okoliša. Naime, svjedoci smo sve većih klimatskih promjena uzrokovanih djelovanjem čovjeka na prirodu. Stoga je važno postići kod učenika svjesnost o važnosti promišljanja i djelovanja kako bi se uvjeti života poboljšali, a učenici postali odgovorni građani.
S obzirom na to da su moji učenici osmogodišnjaci, željela sam im na jednostavan i njima blizak način pokazati koliko je važno djelovati odmah i kontinuirano. Odlučila sam im osvijestiti koliko su ptice važne u održanju ekosustava, kako im možemo pomoći zimi kad je hladno i nema dovoljno hrane.
Uključili smo se i u eTwinning projekt Biljke i životinje zavičaja te krenuli u istraživanje.
PRVI je ZADATAK bio istražiti školski okoliš, shvatiti što je ekosustav i kako funkcionira koristeći NBS resurse te proučiti biljke karakteristične za naš zavičaj. Učenici su istraživali, crtali, fotografirali te osmislili videouradak.
DRUGI je ZADATAK bio proučiti ptice koje obitavaju u školskom okolišu te istražiti koje su selice, a koje stanarice upisujući ih u tablicu. Koristili smo NBS i Oppla portale. Nakon toga su u nekoliko rečenica trebali opisati jednu pticu prema želji. Naravno, sve je ljepše uz igru pa su učenici rješavali i anagrame.
TREĆI je ZADATAK bio recikliranje. Učenici su u školu donijeli plastične boce. Podsjetili smo se što je reciklaža i zašto je ona važna za zaštitu okoliša. Nakon odgledanih tutorijala, dobili su listiće s uputama o izradi te prionuli na posao. Kreativne i marljive ruke učenika stvarale su predivne kućice koje su čekale uveseliti ptičice redajući se jedna za drugom.
Rezultate našeg rada objavili smo na eTwinning portalu u grupi Biljke i životinje našeg zavičaja želeći potaknuti sudionike projekta na iste aktivnosti, a sve u svrhu očuvanja i održivosti okoliša.
POSLJEDNJI je ZADATAK našeg malog projekta o pticama bio izraditi razne vrste hranilica za ptice te ih zajedno s napravljenim kućicama postaviti na drveće u školskom dvorištu. Učenici su napravili dvije vrste hranilica – jednu u mreži od vreće za krumpire, a drugu u šišarki bora.
Zajedno smo ih odnijeli u školsko dvorište, postavili na stabla u nadi da će naš projekt pomoći malim ptičicama prezimiti. Tako smo postigli projektni cilj – očuvanje okoliša u kojem svakodnevno boravimo.
Vraćajući se u školu, učenici su me pitali koji nam je slijedeći projekt jer sigurno možemo još puno napraviti kako bi naš okoliš bio zdraviji i bolji za živjeti. Ideja se rodila odmah.
Slijedeći je projekt napraviti školski viseći vrt!
■ Piše: Danijela Maurac, učiteljica razredne nastave ■ Osnovna škola Bol, Split ■ Učiteljica sam koja vjeruje da škola mora kontinuirano poticati učenike na razvijanje kompetencija koje će im omogućiti da stečena znanja primjenjuju u svakodnevnom životu. Čitanje, igra, kreativnost kao i projektna nastava imaju ključnu ulogu u tome. ■