Iz stranih medija
SASVIM JE U REDU REĆI DA DOBRO OBAVLJATE SVOJ POSAO
Kako pohvaliti svoje poučavanje i podići ugled učiteljske profesije
objavljeno: 5. srpnja 2020.

Dobri učitelji podižu samopouzdanje svojih učenika i često ih hvale, zar ne? Da i ne. Učenici koji naporno rade zaslužuju priznanje za obavljen posao dok učitelji koji redovito planiraju lekcije, primjenjuju (i istražuju) najbolje strategije poučavanja te kontinuirano provjeravaju učenički napredak predstavljaju sâm temelj obrazovanja.

Učiteljska je profesija podcjenjivana na svakodnevnoj bazi u medijima, na društvenim mrežama te među članovima zajednice. Možda vam se čini kao da mi učitelji ne možemo ništa učiniti da bismo promijenili mišljenje onih koji drže da znaju apsolutno sve što se može znati u vezi s poučavanjem samo zato što su nekoć i sami išli u školu. Međutim, postoji način! Možete to nazvati marketingom ili samopromocijom, ali učitelji moraju početi javno govoriti o tome što specifično rade da bi potaknuli proces učenja. Evo kako se pohvaliti u vezi sa svojim poučavanjem, a da ne zvučite kao običan hvalisavac:

■  Budite iskreni u vezi sa svojim poučavanjem. 

Kada govorite o svojim postignućima u učionici, to bi trebalo biti više fokusirano na to da ljudima pomognete shvatiti što se sve zbiva u učionici, a manje na to da zvuči zabavno. Razmislite o svojoj motivaciji i o tome zašto uopće govorite drugima što radite kao učitelj. Je li svrha toga samo nasmijati ljude smiješnim pothvatima koje djeca ili odrasli rade? Ili želite podijeliti nešto u vezi s poučavanjem što ljudi možda ne znaju?

Podijelite svoje uzbuđenje u vezi s poučavanjem.

Često su učitelji negativni u vezi sa svojim poslom. Svatko voli slušati nekoga tko strastveno govori o onome što radi. Koji je vaš omiljeni dio poučavanja? Podijelite to s drugima. Razmislite o nečemu specifičnom što je bilo osobito uspješno u vašoj učionici. Dok to dijelite s drugima, vi ćete prirodno željeti govoriti o tome koliko je to fantastično. Dok pričate svoju priču, vaša će se učiteljska postignuća otkriti sama od sebe bez da vi to uopće shvaćate. To drugima daje mogućnost da shvate što vas motivira i što ste postigli u određenom području, a vi se nećete osjećati kao hvalisavac.

Postavljajte pitanja poput učitelja. 

Ljudi koji su dobri u samopromociji svojega poučavanja, često slušaju više nego što govore. Obrazovani ljudi postavljaju pametna pitanja koja drugima pomažu prodrijeti dublje u ono u što zaista vjeruju, što misle ili znaju. Dobri učitelji imaju urođenu sposobnost za postavljanje dobrih pitanja jer oni to već rade u učionici. Postavljajte pitanja ljudima s kojima razgovarate te usput dodajte svoju perspektivu.

Budite sažeti u vezi sa svojim učiteljskim uspjesima.

Kada dođe vrijeme da govorite o nečemu specifičnom što ste napravili, neka to bude kratko i sažeto te pritom pokažite svoju domišljatost. Npr. možete reći: „Ove sam godine imao učenika koji je imao problema s pamćenjem osnovnih činjenica. Stoga sam smislio papirnati podmetač na kojem su bile napisane neke osnovne informacije kojima se učenik mogao koristiti tijekom dana bez ikakva osjećaja srama. Učenik se počeo prisjećati činjenica zbog toga što je osjećaj srama sprječavao njegov mozak pri učenju.“

■  Imajte strategiju u vezi s informacijama o obrazovanju koje dijelite. 

Ako ste vani s ljudima koji podcjenjuju učiteljsku profesiju, prirodno je željeti zaustaviti ih ili maknuti se iz razgovora. Međutim, umjesto toga, zapitajte se: „Ako želim da ti ljudi znaju barem jednu stvar o tome što znači biti uspješan učitelj – što bi to bilo?“ Uokvirite svoj razgovor oko tog specifičnog postignuća.

■  Pomozite ljudima da vas shvate kao učitelja.

Socijaliziranje se često više svodi na vašu osobnost, nego na vaše sposobnosti. Nitko se ne želi družiti s nekim tko kontinuirano govori o velikim stvarima koje se događaju u njegovoj učionici. Umjesto toga, fokusirajte se na povezivanje svog privatnog života i svoje  profesije. Mnogi ljudi mogu ostaviti svoje poslovne identitete iza sebe kada iziđu van s društvom, međutim, mi moramo razmisliti o tome tko nas gleda u trenutku dok pijemo vino i o tome hoće li ta osoba ispričati to svim svojim prijateljima. Kao učitelji, mi nemamo privilegiju izići iz svojih učiteljskih uloga, a neučitelji to moraju shvatiti.

■  Govorite o utjecaju učitelja. 

Možda ste pokrenuli program koji dopušta članovima obitelji da donesu svoje tehnološke uređaje u školu kako bi profesionalna osoba ondje mogla preuzeti i postaviti aplikacije koje učenici trebaju za vježbanje kod kuće. Umjesto da govorite o tome koliko je odlično što ste došli na tu ideju, fokusirajte se na utjecaj koji je vaš posao imao. „Prekrasno je vidjeti koliko su djeca bolja u svom obrazovanju kada njihove obitelji osjećaju da ih škola podupire.“

■  Nemojte se ‘skromno hvaliti’.

Skromno hvalisanje previše je samoponižavajuće. Obrazovanje i učitelji ionako su često meta ponižavanja. Umjesto toga, usvojite realističan ton koji pokazuje da ste zahvalni na svojim uspjesima. U redu je biti ponosan na svoje uspjehe, ali dobro je istaknuti da ih ne uzimate zdravo za gotovo. Zašto? Zbog toga što profesionalci znaju da vas rad koji uložite u poučavanje dovodi bliže uspjehu – a ne samo slijepa sreća ili dobri učenici!

Znati kako se pohvaliti time što ste dobar učitelj ili učiteljica, svodi se na pronalaženje ravnoteže između podizanja ugleda učiteljske profesije i predstavljanja svojih doprinosa. Učitelji moraju biti manje skromni te znatno iskreniji kada je riječ o poučavanju djece.

■ NAPOMENA ■ autor: Kimbereley Moran, autorica i učiteljica, suradnica brojnih portala o obrazovanju ■ SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica učitelja i poučavatelja sa svrhom inspiriranja učitelja te pružanja pomoći dijeljenjem ideja primjenjivih u učionici. ■ izvornik: weareteachers.com