Digitalna je zrelost škola koncept koji zbog sve veće važnosti digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu i poslovanju sve više dobiva na značaju i u modernom obrazovnom sustavu. Europska je komisija prepoznala važnost ovog koncepta i svojim politikama i inicijativama sustavno potiče razvoj digitalne zrelosti škola. Kroz aktivnosti u programu e-Škole sustavno se razvija digitalna zrelost škola i prati se njihov napredak.
Kako bi se pratio razvoj digitalne zrelosti u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, u sklopu pilot projekta e-Škole (2015. – 2018.) Fakultet organizacije i informatike iz Varaždina i CARNET razvili su Okvir digitalne zrelosti i prateći upitnik te metodologiju procjene digitalne zrelosti.
Osim toga, pokrenut je i proces strateškog planiranja kako bi se usmjerile politike, aktivnosti i projekti u području primjene tehnologije u školama i školskom sustavu do 2030. godine. Taj je proces rezultirao usvajanjem Strateškog okvira za digitalno sazrijevanje škola i školskog sustava u Republici Hrvatskoj (2030). Strateški okvir čini temelj za dugoročnu održivost početnih investicija u procesima digitalnog sazrijevanja škola te prepoznaje rad i ulogu nastavnika, ravnatelja i djelatnika agencija u složenim procesima integracije digitalne tehnologije u školski sustav.
Digitalno zrele škole su one u kojima je postignut visoki stupanj integracije digitalne tehnologije u život i rad škole.
U digitalno zrelim školama usustavljen je pristup digitalnim tehnologijama u planiranju i upravljanju školom, kao i u nastavnim i poslovnim procesima. Takva škola djeluje podržavajuće te su u njoj adekvatno opremljene učionice i kabineti, a digitalna je tehnologija dostupna djelatnicima i učenicima.
Digitalno zrele škole sustavno pristupaju razvoju digitalnih kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika i učenika, a odgojno-obrazovni djelatnici koriste digitalnu tehnologiju za unaprjeđenje načina poučavanja kojima se nastava usmjerava na učenika, razvijanje digitalnih obrazovnih sadržaja i vrednovanje postignuća učenika, u skladu s ishodima učenja i odgojno-obrazovnim ciljevima.
l. osnovna škola Čakovec izabrana je u pilot projekt e-škole 2015. – 2018.
U tom periodu napravljena su dva vrednovanja. Na prvom vrednovanju l. OŠ Čakovec postigla je razinu Digitalne početnice (2) dok je na kraju projekta u drugom vrednovanju postigla razinu Digitalno napredne škole (4). U svibnju 2020. u sklopu ll. faze projekta e-škole na samovrednovanju 2020. l. OŠ Čakovec postala je Digitalno zrela škola (5). Rezultat je tim vrjedniji jer su samo tri škole u Republici Hrvatskoj ostvarile razinu Digitalno zrele škole (5).
Razvijena je suradnja između djelatnika i učenika te suradnja škole i drugih sudionika korištenjem online komunikacijskih alata i e-usluga, što uključuje sudjelovanje škole u projektima vezanim uz primjenu digitalne tehnologije.
CARNET i Fakultet organizacije i informatike, akademski partner na programu e-Škole, proveli su tijekom svibnja, lipnja i srpnja 2020. godine vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti škola na uzorku od 250 škola odabranih slučajnim uzorkom. Svrha je vrednovanja bila utvrditi stanje digitalne zrelosti škola tijekom trajanja programa e-Škole, a specifičan cilj je bio izmjeriti učiničke ishode u prelasku škola na poučavanje na daljinu od ožujka do lipnja 2020. godine koje se dogodilo zbog proglašenja pandemije koronavirusom i uspostave restriktivnih epidemioloških mjera.
Tijekom tog razdoblja nastavnici i učenici pristupali su platformama za organizaciju nastave na daljinu, alatima i zadatcima iz svojih domova, a za međusobnu komunikaciju, ovisno o razini školovanja, koristili su i videokonferencijske sustave.
Nije neobično da su škole pokazale zavidne rezultate digitalnog sazrijevanja. Početno vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti na skali od 1 (digitalno neosviještene škole) do 5 (digitalno zrele škole) pokazalo je kako je 50 % škola, odnosno njih 125, na srednjoj 3. razini digitalne zrelosti (digitalno osposobljene), dok ih je čak 40 %, odnosno 100, na 4. razini (digitalno napredne). Međutim, svega tri škole nalaze se na najvišoj, 5. razini i mogu se definirati kao “digitalno zrele škole”.
RAZINE DIGITALNOG SAZRIJEVANJA:
- digitalno neosviještena (1)
- digitalna početnica (2)
- digitalno osposobljena (3)
- digitalno napredna (4)
- digitalno zrela (5).
PODRUČJA VREDNOVANJA DIGITALNE ZRELOSTI ŠKOLA:
- planiranje, upravljanje i vođenje
- digitalne tehnologije u učenju i poučavanju
- razvoj digitalnih kompetencija
- digitalna kultura
- infrastruktura.
OPIS RAZINE ZA I. OSNOVNU ŠKOLU ČAKOVEC:
Škola ima sveobuhvatni plan digitalizacije te se opremanje digitalnim tehnologijama i razvoj digitalnih komeptencija djelatnika provodi sustavno i kontinuirano.
Djelatnici škole primjenjuju digitalne podatke u svrhu podizanja kvalitete poučavanja i uspjeha učenika. Gotovo svi nastavnici u procesu poučavanja izrađuju ili koriste digitalne sadržaje s interneta te primjenjuju digitalne tehnologije koje potiču aktivnije i kreativnije sudjelovanje učenika. Digitalnim se tehnologijama nastava prilagođava individualnim potrebama učenika.
Nastavnici primjenjuju digitalne tehnologije u procesu vrednovanja učeničkih postignuća. Učenici primjenjuju digitalne tehnologije za učenje i za međusobnu suradnju u učenju te za stvaranje repozitorija vlastitih digitalnih sadržaja.
Nastavnici poučavaju učenike o sigurnom i odgovornom ponašanju te poštivanju drugih osoba na internetu. Škola ima višegodišnje iskustvo na projektima koji uključuju digitalne tehnologije. Gotovo svi nastavnici i učenici koriste zajedničko online mjesto za pohranu ili dijeljenje digitalnih sadržaja, poput Edutorija i Loomena.
Pristup je internetu moguć na prostoru cijele škole za djelatnike i učenike.
Učenici i djelatnici škole imaju na raspolaganju digitalnu tehnologiju u nastavnom i nenastavnom procesu. Osigurana tehnička potpora u školi učinkovita je kao i sustav za zaštitu računalno-komunikacijske infrastrukture.
■ Piše: Siniša Stričak, ravnatelj l. OŠ Čakovec ■