Obrađujući nastavnu jedinicu Moje mjesto u ovoj nastavnoj godini prisjetila sam se obrade te nastavne jedinice u boljim vremenima. Svojim sam prvašićima fotografijama i detaljnim prepričavanjem doživljaja pokušala približiti nešto što će, nadam se, uskoro i oni moći doživjeti.
Željeli smo prikazati projekt „Moje selo, naš grad“ koji su provele učiteljice, pedagoginja i učenici 1. i 2. razreda dviju osnovnih škola, splitske Osnovne škole Meje i triljske Područne škole Košute.
ISHODI PROJEKTA: uspješno imenovati glavna obilježja sela i grada, upoznati učenike s razlikama i sličnostima života u selu i u gradu, uočiti razlike gradske škole (produženi boravak) i seoske škole (područna škola). Trebalo je upoznati biljni i životinjski svijet uz rijeku Cetinu te razvijati sposobnost promatranja, opisivanja i zaključivanja, razvijati i njegovati ljubav prema svom rodnom mjestu. Naši su prvašići trebali upoznati kulturno-povijesnu baštinu svoga zavičaja, razvijati komunikaciju i međusobno uvažavanje, bez obzira na razlike u mjesta stanovanja.
TEMA je PROJEKTA nastala spontano, u razgovoru i suradnji kolega dviju škola. Poveznica i oslonac bili su zajednički interesi i, naravno, plan i program kojim je sve to trebalo potkrijepiti.
Žar se raspirio čim se djeci iz grada predložilo putovanje u selo, a djeci iz sela putovanje u grad. Djeca iz grada i sela putuju, ali ovakav način zajedničkog putovanja, gdje će s prijateljima obići i upoznati školu te prebivalište svojih vršnjaka, nešto je drukčije.
PLANIRANJE PROJEKTA provedeno je prema nastavnim sadržajima koje su učenici trebali usvojiti i naučiti tijekom posjeta jednom i drugom mjestu.
Za pripremu je projekta bilo potrebno mjesec dana. Učiteljice i učenici, zajedno s roditeljima, istraživali su i prikupljali podatke o prirodnim ljepotama, običajima i povijesti svog mjesta. Trebalo je gostima imati što prezentirati.
PREDSTAVLJANJE PROJEKTA tijekom posjeta selu i gradu: učenici su jedni drugima predstavili prikupljene informacije.
PRVI SUSRET ■ U jutarnjim su se satima učenici PŠ Košute, njihova učiteljica Daniela Delić i pedagoginja škole Tatjana Kodžoman uputili školskim autobusom u Split. Učenici OŠ Meje dočekali su ih u dvorištu svoje škole.
Slijedilo je upoznavanje i predstavljanje škole koja ima produženi boravak učenika. U svojoj su učionici pripremili prigodnu priredbu dobrodošlice te su svojim gostima predstavili slike Splita – nekad i danas. Objasnili su im i otkud potječe naziv škole i kako brdo Marjan, zahvaljujući bogatstvu šume i biljaka, zapravo ima ulogu „pluća”grada Splita. Potom su učenici zajedno posjetili Muzej hrvatskih arheoloških spomenika i razgledali postav muzeja. Kustosica im je pokazala i pobliže objasnila kamene spomenike iz hrvatske povijesti.
Učenici su bili oduševljeni radionicom pod nazivom „Reljef“ u kojoj su dobili priliku iskušati kakav je osjećaj klesati u kamenu. Tijekom radionice saznali su koliko je to zapravo težak i zahtjevan posao, ali su se pritom i dobro zabavili.
U produženom su boravku imali organiziran ručak u blagovaonici škole pa su ovaj put sa sobom poveli i svoje goste. Nakon ručk domaćini su svoje goste u velikom otvorenom autobusu poveli u panoramski razgled Splita. Prošli su preko Meja i divili se crkvicama po Marjanu i prekrasnom pogledu na otoke Šoltu i Brač. Tunelom su došli do Poljuda i vidjeli Hajdukov stadion. Autobus ih je zatim odvezao na splitsku rivu, zatim na autobusni i željeznički kolodvor. Nakon vožnje po Splitu vratili su se do škole gdje su se zajedno igrali i družili na školskom igralištu. Veseli i puni dojmova učenici iz PŠ Košute vratili su se svojim kućama.
Ponovni je susret dogovoren za sedam dana u njihovoj školi i njihovu selu. Sva događanja i međusobno poučavanje koordinirale su učiteljice i pedagoginja (fotografiranje, informiranje, prijevoz), a roditelji su financijski podržali projekt.
DRUGI SUSRET ■ Učenici iz splitske OŠ Meje posjetili su Područnu školu Košute. Domaćini su, uz dobrodošlicu i zahvalu za srdačan doček u Splitu, predstavili svoju školu. Prigodnom priredbom dočarali su im običaje svog sela i Cetinske krajine.
Gosti su bili oduševljeni narodnom nošnjom mladića i djevojke koju su ponosno nosili Roko i Paula, dvoje domaćina. Pokazali su im grotulju, suvenir triljskog kraja i objasnili njezino podrijetlo i običaj vezan uz nju.
Nakon toga odveli su ih do rijeke Cetine gdje su ih upoznali s biljnim i životinjskim svijetom. Pokazali su im svoje livade, voćnjake, oranice i ukazali na rad ljudi u proljeće. Posjetili su i Konjički klub „Sveti Mihovil” gdje su se zajedno bavili konjima. Timarili su ih, hranili i družili se s njima te su vidjeli i posjetili i njihove nastambe.
Autobusom su svi zajedno otišli u Trilj gdje su učenici PŠ Košute svojim gostima iz OŠ Meje pokazali matičnu školu i atrakciju grada Trilja, viseći most. Prošetali su visećim mostom i napravili fotografije za uspomenu na taj dan. Poslije su se svi zajedno družili uz rijeku Rudu, jahali ponije, ručali, igrali se i proveli ugodno poslijepodne. Naši gosti, ispunjeni lijepim dojmovima, autobusom su se vratili u Split.
Rezultati rada na projektu: Iskustva i dojmove rada na projektu učenici obje škole prikazali su PowerPoint prezentacijom, izradom plakata, fotografijama i videozapisima.
ZAKLJUČAK je da je naš projekt „Moje selo, naš grad“ proveden uspješno te da se gradski i seoski život razlikuje, svaki sa svojim posebnostima. Djeca su svugdje ista: vesela, razdragana, zaigrana i znatiželjna. Projektom su ostvareni svi ciljevi i korelacija sa svim predmetima. Rezultat je projekta povezanost i nastavak suradnje među školama te poticanje učenika da njeguju kulturnu baštinu svoga kraja, poštuju tuđu i da uvažavaju međuljudske razlike. KAD BI BILO, DA BI BILO…do ponovnog susreta!
■ Piše: Daniela Delić, PŠ Košute, Trilj ■