Aktualno
ETIČKI KODEKS U NASTAVNOM POSLU
Smiju li učitelji fotografije svojih učenika objavljivati na društvenim mrežama?
objavljeno: 18. rujna 2022.

„Nekoliko je razloga zbog kojih bi trebalo dobro promisliti prije negoli to učinite“, piše u članku objavljenu na obrazovnome portalu WeAreTeachers.

Rasprava o tome smiju li učitelji objavljivati učeničke ili razredne fotografije na društvenim mrežama osobito se razbuktala u razdoblju pandemije, a mnoga su pitanja ostala otvorena do danas jer se prakse razlikuju od jedne sredine do druge, a katkad se razlikuju i u istoj sredini, ovisno o navikama i namjerama pojedinih učitelja, čija postupanja očito nisu obuhvaćena pravilnicima i zakonima, Općom uredbom o zaštiti podataka, pa ni dobrim običajima.

Jedan od komentara vezanih uz temu koji dolazi od osobe izvan učiteljskoga posla glasi:

„Mnogi ljudi koji se smatraju utjecajnicima na društvenim mrežama u području obrazovanja više se brinu o svojoj slici na društvenoj mreži, nego o utjecaju na djecu odnosno svoje učenike. To je odurno.“

Više možete pročitati u nastavku.

Članak Should Teachers Post Photos of Their Students Online? objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Smiju li učitelji i profesori objavljivati fotografije svojih učenika na mreži? Rasprave o tome vode se već neko vrijeme, a osobito su bile žive u razdoblju pandemije kada su se željno iščekivali odgovori na brojna pitanja koja su se tada javila.

Jedna se veća rasprava razvila i na Twitteru nakon što je korisnik te društvene mreže objavio fotografije s plesne zabave održane na Zoomu pri čemu su se u objavi jasno mogla vidjeti i imena i prezimena njegovih učenika.

Korisnik Twittera i učitelj iz američke države Minnesote Tom Rademacher tada je objavio:

Upravo su mi, kao osobi s određenim utjecajem na društvenim mrežama u području obrazovanja, rekli da se „držim svojega posla“ jer sam se usudio savjetovati da se učeničke fotografije i videozapisi u kojima su snimljeni učenici ne objavljuju na društvenim mrežama (a pri čemu su u konkretnom slučaju bila uključena i imena i prezimena učenika).

  • Ne znam kakva se konkretno posla trebam držati.
  • Ne smatram se osobom s određenim utjecajem na društvenim mrežama u području obrazovanja. Ja sam učitelj.
  • NEMOJTE OBJAVLJIVATI FOTOGRAFIJE SVOJIH UČENIKA NA DRUŠTVENIM MREŽAMA.

Evo što su o tome nadalje rekli pojedini učitelji i učiteljice.

Učenici nisu rekviziti

Korisnica Twittera i učiteljica Jeniffer Jessie koja objavljuje pod imenom @jennthetutor napisala je:

Nepopularno mišljenje:

Neki od vas koriste se djecom kao rekvizitima na društvenim mrežama kako bi bildali svoj ugled obrazovnog utjecajnika.

Djeca se nisu prijavila za dolazak u školu kako bi izgrađivala vaše profile na društvenim mrežama. Ne govorim o posebnim trenutcima koje želimo istaknuti. Govorim o neprestanim prijenosima na društvene mreže kojima svrha nije poučavanje, nego projekti od 15 minuta slave.

Bitno je biti svjestan da i tada kada nemate na umu da će vam objavljivanje učeničkih fotografija na privatnom profilu na društvenoj mreži donijeti nove pratitelje i lajkove, to se može shvatiti na taj način.

Dobra namjera na društvenim mrežama često nema gotovo nikakvu vrijednost.

Morate poznavati obrazovne prakse svojeg okruga, oblasti odnosno upute nadležnih tijela

Učitelj Mark Nechanicky napisao je:

Glavni savjet koji želim uputiti novim učiteljicama i učiteljima jest taj da ponajprije upoznaju obrazovne prakse u svojoj školi kao i upute nadležnih tijela. U mojem obrazovnom okrugu postoje velike razlike između onoga što obrazovni okrug propisuje i dopušta i onoga što se događa na društvenim mrežama. Twitter je mješavina različitih ponašanja i aktivnosti te pruža bitne uvide. No, svakako upoznajte obrazovne prakse svoje sredine.

Pa i tada kada su roditelji vaših učenika potpisali privolu kojom potvrđuju svoje dopuštenje da se fotografije njihove djece smiju objavljivati na društvenim mrežama škole, ta privola gotovo sigurno ne uključuje privatne profile na društvenim mrežama.

Također, imajte na umu da roditelji takve privole često potpisuju na početku godine, zajedno s mnoštvom drugih dokumenata, i često nisu ni svjesni što točno potpisuju i na što se pojedine privole konkretno odnose.

Dijeljenjem podataka o svojim učenicima, bilo da je riječ „tek“ o njihovim imenima, velika je vjerojatnost da narušavate različite zakone i pravilnike, uključujući i Opću uredbu o zaštiti privatnih podataka (GDPR)

Učiteljica Jennifer Jessie napisala je i ovo:

Moramo raspraviti i o tome što se na platformi TikTok djeci obraćate imenom. Mogu vam samo reći da, ako nemate privolu roditelja potpisanu upravo u tu svrhu, ne biste to smjeli činiti. Ne odnosi se ovo što upravo pišem na društvene mreže kojima se služi škola. Odnosi se na objavljivanje učeničkih imena i prezimena na privatnim profilima na društvenim mrežama.

Na mnoge načine naše su učionice i naša nastava izloženi javnosti više no ikada. Obitelji imaju pogled na ono što je uobičajeno ostajalo iza učioničnih vrata. To otvara mnoga pitanja u području privatnosti. Učitelji u svemu tome moraju pozorno koračati kako bi zaštitili svoje učenike, svoj integritet i svoj posao.

Na kraju, budite oprezni, postupajte pomno i upućeno

Objavljivanje fotografija u okviru razrednih profila na platformama koje je u obrazovne svrhe preuzela škola, vjerojatno je nešto prihvatljivo, no i tada bismo kao učitelji trebali uzimati u obzir okolnosti u kojima žive pojedini učenici te nastojati zaštiti privatnost svake obitelji.

U današnje vrijeme i s današnjom tehnologijom postalo je vrlo jednostavno snimiti sliku zaslona i od privatne fotografije napraviti javnu.

……………………………………………………

Kakvo je vaše iskustvo s objavljivanjem fotografija škole i učenika na privatnim profilima na društvenim mrežama?

Svoja iskustva možete podijeliti ispod objave na stranici Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ autorstvo američkoga članka: član uredništva portala WeAreTeachers SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz školstva i obrazovanja ■ izvornik: www.weareteachers.com