Aktualno
SEDAM PITANJA ZA RAZGOVORE S MLADIMA O NJIHOVOJ BUDUĆNOSTI
Što želiš biti kada odrasteš?
objavljeno: 12. studenoga 2020.

„Ako čovjekove vrijednosti i njegov posao nisu sukladni, vjerojatno je u pogrešnome poslu“, piše autorica s portala WeAreTeachers i jedna od urednica – Julie Mason. Njezin najnoviji tekst nudi sedam pitanja koja bi bilo dobro postaviti srednjoškolcima dok odlučuju u kojem će smjeru nastaviti svoje školovanje ili prema kojemu će se poslu okrenuti.

Bilo bi dobro da im u tome razgovoru omogućimo dovoljno prostora da sami dođu do odgovora, a možda i do daljnjih pitanja koja će im dodatno rasvijetliti što zapravo žele ili ne žele. Učiteljske intervencije u tijek misli i razgovora neka budu minimalne ili neka ih i ne bude.

Više pročitajte u nastavku.

„Što želiš biti kada odrasteš?“

To je teško pitanje za mladu dob. Uostalom, ima i odraslih koji si i dalje postavljaju isto pitanje još uvijek u potrazi za odgovorom.

Ipak, na nama je da sa svojim srednjoškolskim učenicima povedemo i neke „ključne“ razgovore.

Stoga je pred vama sedam pitanja kojima ćete učenike uputiti na razmišljanje o tome što žele od studija, ako su se na njega odlučili, odnosno u kakvom se budućem poslu vide. Dopustite da se razgovor rasplamsa, a zatim podijelite upitnike Studentske istraživačke zaklade (na engleskome jeziku) koji će dublje propitati njihove želje, razmišljanja i sklonosti spram izbora studija i posla.

1.) Ako moraš birati, hoćeš li izabrati posao koji voliš ili posao koji ti donosi veliku zaradu?

Dobro je to pitati kako bi se čuli stavovi za i protiv. Naravno, bitno je imati novca. Na kraju krajeva, moramo platiti račune. No, s obzirom na to da kao odrasle osobe velik dio dana provodimo na poslu, bitno je da ondje ne izostaju sreća i zadovoljstvo. Dopustite im da se izjasne o tome bez prevelikih intervencija u njihove misaone tokove, neka ih razgovor dovede do vlastitih zaključaka. Podijelite s njima svoje spoznaje isključivo u obliku dodatnih pitanja, ali nemojte sugerirati odgovore, niti pokazivati sklonost ni prema kojem od njihovih izbora. Budite tajnoviti iako će vjerojatno prepoznati („osjetiti“) kako biste vi odgovorili na isto pitanje da vam ga netko postavi.

2.) Želiš li više posao na kojem radiš samostalno ili onaj u kojem si dio tima?

To pitanje zna biti zabavno jer do trenutka kada im je upućeno, učenici nemaju dovoljno iskustva i spoznaja da bi sa sigurnošću govorili o toj temi. Moraju ići u školu gdje većinu dana provode u društvu drugih ljudi. Potaknite ih da zamisle što bi radili kada bi posao obavljali sami. Bi li im to donijelo dodatnu motivaciju i bolje uspjehe? Iz koji razloga? Imaju li osjećaj da postižu najbolje od sebe kada rade potpuno sami ili kada surađuju s drugim ljudima?

3.) Sviđa li ti se više ideja da radiš u nekoj tvrtki ili da imaš vlastitu tvrtku i radiš za sebe?

Od poslova na daljinu, honorarnih poslova do pokretanja vlastite tvrtke ili obrta, mnogo je načina na koje odrasli mogu raditi za sebe. Istodobno, mnogo toga se može reći i u prilog stalnim poslovima sa stabilnim plaćama kao i o sudjelovanju u većim dinamičnim sustavima. Stoga ih upitajte: Koje su osobine potrebne da biste bili sam svoj šef? Koje su prednosti, a koji nedostatci?

4.) Izaziva li te više posao s mnogo privilegija ili posao za koji znaš da donosi nešto dobro u ovaj svijet?

To je snažno pitanje. Nakon što im date vremena da se suoče s njim, da malo razmisle i iskažu svoja zapažanja, možete im objasniti da nije riječ samo o tome da će nužno morati birati između službenoga automobila i rada za neku dobrotvornu udrugu. Postavljajući im takvo pitanje pomažete im osvijestiti vlastite vrijednosti. Možda u trenutcima dok budete razgovarali, još neće sami doći do toga, no u nekome trenutku zasigurno će shvatiti da ako čovjekove vrijednosti i njegov posao nisu sukladni, vjerojatno je u pogrešnom poslu.

5.) Želiš li više posao ispunjen različitim potrebama, promjenama i ulogama ili posao u kojem se nešto obavlja bez većih promjena?

Pitanje ih može uputiti na to da zamisle svoju sutrašnjicu u odnosu na posao koji će obavljati. Izaziva li ih misao da rade na više zadataka i u različitim poljima ili im se ideja o dinamičnom poslu u kojem su postavljeni strogi rokovi ne čini osobito privlačnom?

6.) Jesu li ti draži brojevi ili riječi?

Nekim su učenicima proračunske tablice, kalkulatori i rješavanje problemskih zadataka neizmjerno zabavni i ispunjujući. Drugi svoje poslove vide u pisanju, stvaranju i radu na idejama. Razgovarajte o tome na način kao da ćemo pritom svi zarađivati gomile novca i osjećati se fantastično u tome što radimo. Dovedimo ih i do pitanja – možemo li uistinu imati sve? I, ako možemo, koji su to putovi koji će nas do toga dovesti i kako?

7.) Zamišljaš li svoj posao u pokretu i fizičkoj aktivnosti ili pred računalom?

Već znam odgovor! Ako ih pomisao na sjedenje pred računalom iz dana u dan u ovim uvjetima već izluđuje, velika je vjerojatnost da se odluče za posao s više fizičke aktivnosti, a nije isključeno ni da to bude učiteljski posao ili neko od zanimanja u zdravstvu.

Neka se razgovor nastavi.

Želite li zaorati malo dublje? Ponudite učenicima anketni listić o izboru poslova i zanimanja odnosno poveznicu na Studentsku istraživačku zakladu (poveznica je na engleskom). Zaklada proučava kako učenici razmišljaju i kako se pripremaju za svoju budućnost. Kada prikupe dovoljno podataka, podijelit će rezultate o trendovima u studiranju i o ljestvici popularnih zanimanja, a vi ćete ih moći upotrijebiti kao pripremu za buduće razgovore.

■ NAPOMENA ■ autorica: Julie Mason, urednica pri portalu WeAreTeachers ■ tekst je ponešto razrađen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene■ SAD: WeAreTeachers – mrežna zajednica učitelja i poučavatelja sa svrhom pružanja dodatnoga poticaja te pomoći dijeljenjem ideja primjenjivih u učionici ■ izvornik: www.weareteachers.com  ■