Zanimljivosti
KORE(A)KTIVNI KORAK (2.)
Prehrana, igra i korektivna gimnastika
objavljeno: 3. listopada 2017.

[ Piše: Dunja KUFNER, diplomirana učiteljica mentorica ]  Preporučuje se dnevne obroke rasporediti na pet manjih obroka u danu, tri veća i dva manja.

Količinu obroka je najjednostavnije odrediti tako da odgovara veličini dječjega dlana ili onoliko koliko stane u šaku.

Najvažniji obrok u danu je doručak i stoga je važno poticati djecu na doručkovanje u školskoj kuhinji. Iz iskustva znam da neka djeca ne vole ili nisu navikla jesti ponuđene namirnica te ih stoga izbjegavaju i osjećaju odbojnost prema njima.

Njihova najdraža užina često su burek ili pizza, najomraženija je namaz s ribljom paštetom ili varivo. Učenike valja poučiti, objasniti im zašto je važna pravilna prehrana te kakvu korist organizmu donose pojedine hrane i/ili namirnice.

Bez potrebnih nutrijenata organizam se umara te djeca nemaju dovoljno energije za učenje ili vježbanje. U školama se jelovnik slaže prema kakvoći namirnica, raznovrsnosti, energetskim vrijednostima i koristi za zdravlje djece.

Učenici su vrlo pozitivno reagirali na uvođenje dodatne užine, voća, jednom tjedno. Voće jedemo svi zajedno i obično u to vrijeme razgovaramo o prehrani i razmjenjujemo razmišljanja i iskustva.

Prvašići su u tome najsimpatičniji jer su iskreni i spontani pa im ponekad prodam svakakve priče poput: Trebamo jesti ribu jer ćemo bolje znati matematiku ili tko pojede…, bit će najsnažniji u razredu.

Umjerena tjelesna aktivnost nekoliko puta tjedno iznimno pozitivno utječe na zdravlje, sprječava nastanak bolesti, poboljšava intelektualne sposobnosti, olakšava održavanje dobre tjelesne težine i poboljšava raspoloženje.

Brojni dokazi i istraživanja govore o važnosti kretanja u vrtićkoj i mlađoj školskoj dobi jer u nedostatku aktivnosti nastaju poteškoće i zdravstvene tegobe koje utječu na kvalitetu života i u kasnijoj dobi.

Prirodni oblici kretanja najviše su vezani uz igru.

Djeca većinu svog budnog vremena provedu u kretanju. Mogućnosti odabira aktivnosti su velike. To može biti igranje na igralištu, šetnja, vožnja bicikla, trčanje, igra lovice, penjanje na penjalice i ljuljačke i slično. Takve aktivnosti pomažu u razvoju jakih i čvrstih kostiju i jačanju mišića.

Cilj je potaknuti djecu na boravak u prirodi, kretanje i tjelovježbu. Neka što manje vremena provode ispred (raznih) ekrana. Svako nekretanje šteti zdravlju, usporava metabolizam, utječe na zdravlje kralježnice i leđne mišiće te time na pravilno držanje.

Djeca vježbaju dok se igraju, tijekom nogometnog treninga, školskoga odmora, igranja skrivača, plesanja…

Ako su takve aktivnosti svakodnevne, djeca će bolje spavati i bolje se nositi s emocionalnim izazovima koje im donosi svaki novi dan.

Većina odraslih uglavnom ne primjećuje da djeca vježbaju izdržljivost dok igraju lovice, snagu dok preskaču prepreke u parku, fleksibilnost dok vežu vezice na tenisicama. Samo ih trebamo pustiti jer ponekad u želji da ih zaštitimo postavljamo nepotrebna ograničenja i činimo propuste.

Svake školske godine u svibnju se provode razna sportska natjecanja u školama. Tako se i Međunarodni dan sporta obilježava uz različite događaje, natjecanja i manifestacije. Ove godine taj smo dan obilježili time što smo planirane aktivnosti podijelili na nekoliko tematskih dana.

Posebno bih izdvojila dan kad smo ugostili nutricionisticu Andreu Krivak, igrali se i izvodili vježbe korektivne gimnastike. Odmah nakon dolaska u školu, ujutro, lagano smo vježbali uz glazbu te se pripremili za dolazak gošće.

Naučila nas je kako se pravilno hraniti i kako jesti zdravo. Nakon toga smo zajedno pripremili voćne salate i naučili koje vrste voća je najbolje kombinirati u jednom obroku.

U dvorani smo odigrali nekoliko igara (lovimo s loptom, gađanje lopticom u cilj, vođenje lopte oko čunja, brza gusjenica) te u igri i zabavi odradili ozbiljno vježbanje na korist nama i našemu zdravlju.

Na kraju dana smo puni dojmova, veseloga raspoloženja i s mnoštvom novih spoznaja otišli kući i obećali da ćemo sve to ponoviti.

Nikad nije kasno za promjenu loših i nezdravih životnih navika. Razmislite o tome!

Dakle, zdrava prehrana, boravak na svježem zraku, igra i druženje uz puno radosti i vedrine ključ su dobroga zdravlja, uspjeha i sreće!

………………

Dunja KUFNER, diplomirana učiteljica, mentorica | OŠ Kneževi Vinogradi

…………….