Nijemo kolo - aktivnosti

Autor: Dinka Juričić

Mali projekti za otkrivanje darovitosti 

Obilježavanje godine kulturne baštine zgodno je spojiti s otkrivanjem i njegovanjem učeničkih darovitosti. Darovita su djeca svojevrstan izazov u razredu. Program dizajniran za prosječne učenike darovitima je neizazovan i nezanimljiv, a alternativnog programa najčešće – nema. Mnoštvo darovite djece prođe školovanjem neprimijećeno, ne dobiju priliku otvoriti se i pokazati što nose u sebi, njihove se darovitosti ne realiziraju u talente. Takva djeca u odrasloj dobi zaborave na svoje interese iz djetinjstva i nikad ne postignu uspjehe koje su mogli postići.

DAROVITOST je urođena sposobnost djeteta da neuobičajeno lako, brzo i uspješno svladava neko područje. Razne su vrste darovitosti, a intelektualna je samo jedna od njih. Ni odličan uspjeh, ni prosjek ocjena 5,0 ne znače da je dijete darovito. Najčešće su te ocjene samo znak da je bistro, marljivo i odgovorno. Velika je pogreška odličnim učenicima davati više zadataka (smatrajući da mogu više nego druga djeca) misleći da im time pomažemo.

Kako dizajnirati male projektne aktivnosti uz NIJEMO KOLO da učenici, otkrivajući svoju nematerijalnu baštinu, počnu otkrivati i istraživati i svoje darovitosti?

Ponudit ćemo im popis aktivnosti da pozorno pročitaju i sami odaberu onu kojom bi se najradije bavili. Pratimo neobičnosti, iznimnosti, iznadprosječnosti, originalnosti, kreativnosti, rječitosti, motiviranosti... koje su pokazali razvijajući svoj projekt i predstavljajući njegove rezultate. Vrlo je vjerojatno da će pojedini učenici bljesnuti u nekom od četiriju područja darovitosti koja se najčešće spominju:

  • darovitost za učenje
  • stvaralačka darovitost
  • socijalna darovitost
  • motivacijska darovitost. 

Učenik darovit za učenje brzo i lako prepoznaje i pronalazi potrebne podatke, povezuje ih, sistematizira, uočava koncepte, shvaća načela, vrlo precizno, jednostavno i tečno oblikuje i izražava svoje ideje i misli, a kad nešto ne zna ili ne razumije, postavlja dobra pitanja koja ga vode do rješenja problema kojim se bavi. Zna planirati, odabirati, odlučivati. Kritički razmišlja.

Stvaralački darovit učenik uživa izmišljati i iskušavati vlastite, originalne i neobične načine za rješavanje problema. Vodi ga pozitivna znatiželja. Često krene od nečije ideje pa se njome igra dok je ne pretvori u nešto sasvim drugo. Kombinira, spaja privodno nespojivo, ruši granice starih odgovora i rutina ne bojeći se da će pogriješiti. Kad vidi da rješenje do kojeg je stigao ne valja – preoblikuje ga i od njega napravi nešto drugo. Igra se, istražuje i stvara nove vrijednosti.

Socijalno darovit učenik odgovoran je prema sebi i drugima, prilagodljiv, čuje druge, otvoren je za nove ideje, suradnje, zna upravljati i voditi druge, ali kad je potrebno, zna ih i – slijediti. Zanimaju ga ljudi, odnosi u društvu, život u zajednici, ponašanja... Reagira na neravnopravnosti i nepravde. Emocionalno je inteligentan.

Motivacijski darovit učenik zna pridati smisao svemu što radi, zato voli to što radi, zna se udubiti u to, osjetiti zanos. Postavlja si visoke ciljeve, ustrajan je i marljiv u njihovu ostvarivanju. Promišlja o načinima na koje radi, traži kako da bude još bolji i uspješniji. Zadovoljstvo koje osjeti kad nešto napravi dobro potiče ga da nastavi još bolje. Teži savršenstvu. Ne odustaje.

Još samo nešto, prije nego što ponudite učenicima da odaberu aktivnost s popisa: nemojte im predlagati. Nemojte očekivati da znate što bi učenik trebao odabrati, što mu leži... Dopustite da to sam otkrije. Aktivnosti su dovoljno atraktivne i raznolike da će svatko pronaći nešto za sebe. Čak ako i odabere pogrešno, gledajući rezultate tuđih aktivnosti, sljedeći će put odabrati bolje. Smisao malih projektnih aktivnosti jest da učenik nauči otkrivati sebe i istraživati svoje potencijale. A usput da se poigra oživljavanjem i stvaranjem baštine (engl. heritagisation).

 

POPIS MALIH PROJEKTNIH AKTIVNOSTI

1. Sastavi leksikonsku natuknicu.

Kreni od riječi: kolo, kolovođa, nijemo kolo. Prikupi što više podataka o nijemim kolima: zašto se tako zovu, kako se plešu, po čemu su posebna i zanimljiva. Pročitaj tekst o vrličkom kolu. Potraži na YouTubeu snimke vrličkoga, ražanačkoga i ličkog nijemog kola.

Od materijala koje pronađeš sastavi leksikonsku natuknicu o nijemom kolu – hrvatskoj tradicijskoj vrijednosti uvrštenoj u UNESCO-ov popis svjetske nematerijalne baštine. Natuknica ne smije imati više od 150 riječi, ali poželjno je da joj dodaš linkove na video i tekstove koje smatraš zanimljivima i ilustrativnima.

 

2. Sastavi i održi malo predavanje o magijskoj simbolici kola.

Ljudi su se od pradavnih vremena izražavali plesom (u kolu) i taj je ples za njih imao magijsko značenje. Krug je simbol, držanje za ruke je simbol, vatra ili osoba oko koje se pleše ima svoje simboličko značenje, odmotavanje i zamotavanje kola, smjer plesanja, ritam koji dovodi plesače u svojevrsni trans... sve to ima svoje simboličke razloge i svoje značenje. Ta su značenja bila povezana sa životom, suncem, plodnošću, radom, zajedništvom, preživljavanjem... Pokušaj doznati što više o tome. Možeš krenuti od nekog sasvim laganog teksta o tomu na domaćim forumima ili ozbiljnih tekstova u stručnim knjigama iz etnologije, u leksikonima mitologije i simbolike... Mnoštvo vrlo korisnih podataka možeš pronaći u knjizi Ivice Ivančana o ličkim narodnim plesovima: o magijskom značenju plesa u kolu: str. 86. i 87. i magijska uloga vode – 94., 95., 98. Sastavi malo, zanimljivo, dopadljivo i pamtljivo jednominutno predavanje o magijskoj simbolici kola i plesa naših pradavnih predaka.

 

3. Dizajniraj repliku narodne nošnje u kojoj se plesalo nijemo kolo.

Pronađi vrlo zanimljiv tekst o nijemom kolu iz okolice Zadra, a na kraju tog teksta imaš popis dijelova muške i ženske nošnje u kojoj se to kolo plesalo. Potraži još fotografija dijelova odjeće s popisa. Prema fotografijama dizajniraj svoju repliku muške ili ženske narodne nošnje.

 

4. Napravi jednostavne lutke u stiliziranim narodnim nošnjama.

Napravi neku jednostavnu lutku od prirodnih materijala (krpe, vune, komušine ili papirne kaše). Od papira ili tkanine iskroji i sašij (ili zalijepi) nošnju, oboji je i ukrasi tako da kombiniraš stilizirane (pojednostavnjene) uzorke s originalnih nošnji. Pokušaj oponašati i kombinirati boje i linije uzoraka, motive i ukrase s nošnji iz bilo kojega kraja Hrvatske. Igraj se dizajnom. Kreni od baštine, ali od nje slobodno kombinirajući kreiraj vlastite modele. Odjeni svoju lutku u nošnju koju si za nju dizajnirao i izloži je uz lutke ostalih učenika.

 

5. Budi koreograf svojega nijemog kola.

Koreograf je osoba koja stvara i kreira originalne plesove ili daje novi izričaj tradicionalnim plesovima. Tvoj je zadatak da iz videa i opisa proučiš kako se pleše nijemo kolo te da sastaviš naputke za plesanje. Prouči najčešće ritmičke konstrukcije ličkoga nijemog kola. Te su ritmičke konstrukcije jedino što se čuje u nijemom kolu (jer nema glazbene pratnje), plesači ih stvaraju snažnim udarcima stopala o pod. Osmisli korake, držanje i kretanje kola kombinirajući tih sedam ritmova, udaranje desnom nogom, pljeskanje rukama... Poigraj se matematikom: otvorenim i zatvorenim linijama, geometrijskim oblicima, petljama... Smisli kako da zapišeš svoju koreografiju tako da bude iskoristiv naputak skupini koja ga želi naučiti plesati.

Ritmicka shema 

6. Osmisli i uvježbaj step-inačicu nijemoga kola.

Step je posebna vrsta veseloga, ritmičkoga i bučnog plesa u kojemu plesači stopalima (i posebnom obućom) proizvode različite zvukove. Ikone holivudskog načina stepanja bili su Fred Astaire i Ginger Rogers. Pogledajte njihov ples. Pronađi, dakle, partnere pa zajedno osmislite i uvježbajte svoju step-inačicu nijemoga kola.

 

7. Pripremi prilog o nijemom kolu za razmjenu videokonferencijom u e-Twinningu.

Pogledaj kako su učenici Prve bjelovarske osnovne škole svojim vršnjacima u Poljskoj predstavili svoju tradicijsku baštinu. Smisli kako bi tvoj razred mogao predstaviti nijemo kolo svijetu. Napravite videoprilog, uzbudljiv, bogat, zanimljiv, kratak i atraktivan. Dodajte glazbu, uvodne i odjavne špice... Napravite hrvatsku i englesku inačicu priloga. Dosjetite se načina da taj prilog što bolje iskoristite ne samo u e-Twinningu nego i za prezentaciju svoje darovitosti, svoje škole i svoje baštine cijelom svijetu.

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…