Učitelji stvaraju
OŠ BIJAĆI, KAŠTEL-NOVI ■ REZULTATI ISTRAŽIVANJA GOVORNO-JEZIČNOG RAZVOJA U DJECE
Riječ dana
objavljeno: 20. travnja 2021.

Rezultati istraživanja govorno-jezičnog razvoja u djece potvrdili su utjecaj okoline na obogaćivanje dječjeg rječnika u svakidašnjim situacijama i u interakciji djece s okolinom. Obogaćivanje dječjeg rječnika ovisi o broju riječi koje dijete svakodnevno čuje, ali i o načinu interakcije, komunikacije i igre s djetetom jer riječi koje ono pritom čuje postaju dijelom njegova vokabulara.

U vezi s tim treba istaknuti nekoliko zanimljivosti vezanih uz razvoj dječjeg rječnika.  

Uopćeno govoreći, rječnik se sastoji od riječi koje razumijemo (receptivni rječnik) i riječi koje upotrebljavamo (ekspresivni rječnik). Količina receptivnog rječnika uvijek je veća od količine ekspresivnog rječnika.

 Učenje riječi u djeteta počinje mjesecima prije prve izgovorene riječi, ali se kao početak razvoja aktivnog služenja riječima smatra upravo izgovor prve riječi koji se u većine djece javlja oko prve godine života.

 U razdoblju između 12. i 18. mjeseca života dječji se vokabular sporo razvija. U tom razdoblju djeca u prosjeku usvajaju otprilike devet riječi mjesečno.

 U dobi od otprilike 18 mjeseci rječnik većine djece sadržava 50-ak riječi i tada nastupa leksički brzac, to jest ubrzano usvajanje novih riječi.

 Prema procjenama dijete u dobi od šest godina poznaje otprilike 10 000 riječi.

Kada je riječ o dječjem rječniku, posebno je važno istaknuti, kako za roditelje tako i za nas učitelje razredne nastave, to da:

 djeca koja  imaju razvijeniji rječnik lakše svladavaju vještine čitanja i pisanja

 bogatstvo rječnika izravno je povezano sa školskim uspjehom (istraživanja  su pokazala da djeca koja poznaju i koriste se velikim brojem riječi postižu bolji školski uspjeh)

 djeca usvajaju riječi spontano, u svakidašnjoj konverzaciji s okolinom te zahvaljujući slikovnicama, knjigama, pričama…

No posljednjih godina svjedočimo teškoćama u komunikaciji naših učenika, kako u pisanom tako i u usmenom izražavanju. Već u prvom razredu u neke se djece mogu uočiti razne teškoće.

Pozornost im je kratkoročna.

Teško im je usredotočiti se na zadanu temu ili zadatak.

Koncentracija im je sve slabija.

Imaju sve manje strpljenja da slušaju jedni druge.

Grafomotorika im je vrlo loša.

Rječnik im je siromašan.

Odgovori su im kratki (najčešće da ili ne).

Digitalizacija, pandemija, nastava na daljinu, potresi… Sve je to na svoj način uzelo i uzima danak. Želimo li pomoći djeci, mi učitelji moramo preuzeti odgovornost.

A.] GLAVNI DIO

Aktivnost koju redovito u nastavi hrvatskog jezika provodimo obrađujući nove književne tekstove jest traženje i izdvajanje novih i učenicima manje poznatih riječi. U Kurikulumu nastavnog predmeta Hrvatski jezik ta je aktivnost dobila još veće značenje.

Naime, još se veća pozornost nego dosad posvećuje obogaćivanju rječnika učenika, a to počinje već u prvom razredu.

Prema ishodima koji se odnose na obogaćivanje rječnika uočava se razina rasta aktivnosti kojima bi učenici trebali ostvariti zadane ishode: od razine traženja i uočavanja nepoznatih riječi do razine samostalnog traženja tih riječi u rječniku hrvatskog jezika te njihove primjene u kontekstu što se lako može zaključiti iz izdvojenih ishoda od 1. do 4. razreda.

OŠ HJ A.1.5.

Učenik upotrebljava riječi, sintagme i rečenice u točnom značenju u uobičajenim komunikacijskim situacijama.

♦  traži objašnjenje za značenje riječi koje ne razumije

♦  objašnjava vlastitim riječima značenje nepoznatih riječi nakon vođenog razgovora

♦ traži nepoznate riječi u dječjem rječniku poznavajući abecedni redoslijed riječi i čita s razumijevanjem objašnjenje značenja riječi

OŠ HJ A.2.5.

Učenik upotrebljava i objašnjava riječi, sintagme i rečenice u skladu s komunikacijskom situacijom.

♦ usvaja nove riječi i razumije značenje naučenih riječi

♦ objašnjava značenje određene riječi s obzirom na komunikacijsku situaciju

♦ izabire odgovarajuće riječi i upotrebljava ih u oblikovanju sintagmi i rečenica

♦ traži objašnjenje nepoznatih riječi u dječjem rječniku i koristi se njima kao dijelom  

aktivnog rječnika

OŠ HJ A.3.3.

Učenik čita tekst i pronalazi važne podatke u tekstu.

♦ prepoznaje nepoznate riječi i pronalazi njihovo značenje na temelju

sadržaja teksta i u rječniku

OŠ HJ A.4.3.

Učenik čita tekst i prepričava sadržaj teksta služeći se bilješkama.

♦ objašnjava nepoznate riječi na temelju vođenog razgovora,

zaključivanja na temelju konteksta, s pomoću rječnika nakon čitanja teksta

B.] GLAVNI DIO – RIJEČ I IZRAZ DANA

U udžbeničkom kompletu SVIJET RIJEČI 1 – 4 velika je pozornost posvećena upravo uočavanju novih i nepoznatih riječi i izraza u književnim tekstovima, traženju njihova značenja s pomoću rječnika, primjeni riječi i izraza dana u rečenici. Ispod svakog je književnog teksta, kao i inače u udžbenicima hrvatskog jezika, izdvojena jedna ili više nepoznatih riječi s objašnjenjem njihova značenja.

U udžbeničkom kompletu SVIJET RIJEČI novo je to što je uz gotovo svaki književni tekst uvrštena rubrika RIJEČ DANA ili IZRAZ DANA.

U ovoj je rubrici izdvojena riječ ili izraz dana za koje je moguće da ih je dijete čulo i rabi ih u svakidašnjem govoru, ali najvjerojatnije ne zna svojim riječima oblikovati njihovo značenje.

U tome im pomažu učitelji navodeći ih da dođu do objašnjenja ili pak, objašnjenje potraže u rječniku. Nakon toga učenici u rečenici primjenjuju riječ ili izraz dana.

Osim ove osnovne primjene rubrike, učenici će uz neke riječi ili izraze dana:

♦ provjeriti kojoj vrsti riječi pripadaju

♦ tražiti riječi suprotnog značenja

♦ odigrati igru riječima

♦ povezati je s vlastitim iskustvom

♦ crtati značenje riječi ili izraza dana

♦ provesti samovrednovanje itd.

U sljedećem prilogu učenici pišu riječi koje imaju zajednički dio – riječ dom.

U ovom prilogu učenici povezuju izraz dana s vlastitim iskustvom.

Osim udžbenika iz dva dijela, udžbenički komplet SVIJET RIJEČI 1 – 4 obuhvaća i Zadatke za vrednovanje te Nastavne listiće.

U jednom je i listić s dvije riječi dana: zahvalan i sebično.

Učenicima je ponuđeno značenje tih dviju riječi koje oni potom primjenjuju u nekoliko zanimljivih i kreativnih zadataka.

Uz provedenu aktivnost RIJEČ ili IZRAZ DANA učenici mogu provesti samovrednovanje.

ili

Pišu: Terezija Zokić učiteljica, mentorica i Benita Vladušić učiteljica i mentorica OŠ Bijaći Kaštel-Novi   Terezija ZOKIĆ je autorica je udžbeničkih kompleta iz hrvatskog jezika: Tajna slova 1 – 4, Slovo po slovo 1 – 4 te Svijet riječi 1 – 4 u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih predavanja i radionica u županijskim stručnim vijećima s temama iz hrvatskog jezika i likovne kulture te međupredmetne teme GOO. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. Benita VLADUŠIĆ je autorica udžbenika iz hrvatskog jezika od prvog do četvrtog razreda Slovo po slovo i najnovije serije udžbenika Svijet riječi u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih radionica i predavanja u županijskim stručnim vijećima i na stručnim skupovima. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019.