Učitelji stvaraju
POSEBAN OBLIK ODGOJNO-OBRAZOVNOG RADA
Produženi boravak
objavljeno: 7. studenoga 2021.

Prema Pravilniku o organizaciji i provedbi produženog boravka u osnovnoj školi (2019.) produženi je boravak poseban oblik odgojno-obrazovnog rada koji se organizira izvan redovite nastave. U ovom će članku biti opisana organizacija produženog boravka u skladu sa spomenutim pravilnikom te opisani primjeri aktivnosti koje sam provodila s učenicima u svom radu u produženom boravku.

Kako je navedeno u uvodu, radi se o posebnom obliku odgojno-obrazovnog rada koji ima svoju strukturu i područja unutar kojih se osmišljavaju aktivnosti. Samim time, neopravdano je ovu vrstu rada  svrstavati u čuvališta ili igraonice, a učitelje, koji rade u njemu, nazivati čuvalicama ili neradnicima, što se, nažalost, često događa.

Piše: Angelina Jakopin Vuk, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave ■  OŠ Središće

Na početku svake školske godine učitelj/ica, koji radi u produženom boravku, dužan je napraviti i predati stručnoj službi škole svoj primjerak Godišnjeg plana rada u boravku koji se treba nadovezivati na Godišnji plan rada pojedinog razreda u kojem se boravak provodi (1. – 4 . razreda).

U tom su planu navedene aktivnosti po mjesecima i područjima. Sljedeća su područja obuhvaćena aktivnostima u boravku:

♦♦ jezično-komunikacijsko područje

♦♦ prirodoslovno područje

♦♦ matematičko-logičko područje

♦♦ znanstveno-tehnološko područje

♦♦ socijalizacija

♦♦ kulturno-umjetničko područje  

♦♦ tjelesno-zdravstveno područje.

Najveći postotak aktivnosti u boravku zauzimaju aktivnosti područja socijalizacije te jezično-komunikacijsko područje. 

Ovo je ujedno i prva razlika između redovite nastave i produženog boravka. Sljedeća razlika očituje se u trajanju aktivnosti. U boravku učenici provode pet sunčanih sati (uobičajeno od 12 sati do 17 sati) te aktivnosti nisu ograničene na 45 ili 40 minuta kao što je to slučaj u redovnoj nastavi, što učiteljima u boravku uvelike olakšava provedbu aktivnosti.

Osim aktivnosti učenici u boravku imaju slobodno vrijeme čitajući edukativne časopise ili igrajući se na školskom igralištu te imaju obrok.

Iako se često smatra kako je to slobodno vrijeme nepotrebno, ono omogućava dodatno razvijanje socijalnih vještina među učenicima te je oblik odmora koji je učenicima svakako potreban nakon cijelog dana provedenog u školi. Također, u produženom boravku mogu biti učenici jednog razreda (tada govorimo o homogenoj skupini djece) ili učenici više razreda (heterogena skupina djece).

Primjer mog radnog dana u produženom boravku započinje obrokom (ručkom), a nakon toga izlaze na igralište gdje igraju različite igre.

Učenici su vani otprilike sat vremena nakon čega se vraćaju u učionicu i započinju s radom. Počinjemo pisanjem domaće zadaće.

S obzirom na to da radim u produženom boravku s dvama četvrta razreda (heterogenom skupinom djece), potrebno je napisati zadaće za oba razreda koje ponekad nisu identične (svaki razred ima svoju zadaću).

To činim tako da učenici započinju samostalno pisati zadaću, ja ih obilazim, dajem upute, potičem, a nakon toga zajednički provjeravamo zadaću (zadatak najprije čita učenik jednog četvrtog razreda, a nakon toga učenik drugog četvrtog razreda).

Svaki učenik samostalno bojicom ili olovkom označava točnost svojih odgovora i po potrebi ih nadopunjava. Većinu zadataka učenici rješavaju na ploči (pametnoj ploči ili na zelenoj ploči) kako bih vidjela način kojim su došli do konačnog rješenja (posebice u matematičkim zadatcima čime uvježbavaju i matematičku komunikaciju).

Nakon  pisanja zadaća provodim aktivnosti koje sam osmislila za učenike u skladu s osmišljenim Godišnjim planom i programom. Najčešće su to aktivnosti koje su povezane s nastavnim sadržajem, a koje su učenici usvajali ili uvježbavali u redovnoj nastavi (neke od njih su: otkrivanje fotografija starih predmeta rješavajući matematičke zadatke, crtanje tlocrta grada rješavanjem zadataka iz Prirode i društva itd.).

Osim aktivnosti vezanih uz nastavni sadržaj često provodim radionice kojima je glavni cilj kod učenika razviti empatiju, toleranciju i pristojnost te obazrivost prema drugima.

U osmišljavanju aktivnosti uvelike su mi pomogle radionice u sklopu projekta Memento prijateljstva (autorice Sandre Vuk), a neke od provedenih aktivnosti, koje su bile posebno drage mojim učenicima u sklopu radionica, su bile:

♦ Lijepa riječ za svakoga

♦ Osmišljavanje lijeka protiv ljutnje

♦ Recept za kolač prijateljstva

♦ Moj tajni prijatelj

Ja sam poseban/na.

Također,  učenici su bili uključeni u različite eTwinning projekte među kojima je bio i moj suautorski projekt Škola je škola, a boravak je baš fora.

U ostalim su projektima učenici imali priliku izrađivati pokuse i upoznati se s etapama provedbe pokusa, ali i razumjeti razliku između školskih pokusa i pokusa koje provode znanstvenici te izrađivati likovne radove usvajajući informacije vezane uz opus pojedinog umjetnika.

Sa svakom su aktivnošću učenici usvojili neka nova znanja i vještine, koje su im uvelike pomogle u svladavanju nastavnog sadržaja u redovnoj nastavi, što me jako veselilo i davalo dodatnu motivaciju da se još više trudim prilikom osmišljavanja i izrade aktivnosti za svoje učenike.

Sve aktivnosti, koje smo izrađivali, fotografirala sam ili snimila u obliku videozapisa te postavila na razrednu stranicu produženog boravka koju sam prethodno izradila za svoje učenike i njihove roditelje. Time su i roditelji bili upućeni u organizaciju produženog boravka i rezultate rada (za postavljanje radova na stranicu roditelji su prethodno potpisali suglasnost na prvom roditeljskom sastanku).

Naposljetku, važno je napomenuti kako su aktivnosti u boravku detaljno osmišljene za pojedini razred u dogovoru s učiteljicama /učiteljima u redovnoj nastavi. Svaka aktivnost proizlazi iz određenog ishoda međupredmetne teme ili predmetnog kurikula te da bi se isti kvalitetno ostvario, potrebno je znanje stručnjaka u tom području, a to su upravo učitelji razredne nastave. Sve navedeno pomaže ostvarivanju učenikovih potencijala što je ujedno i glavni cilj cjelokupnog odgojno-obrazovnog procesa.

Primjere naših prošlogodišnjih aktivnosti u sklopu produženog boravka pogledajte OVDJE.