Nastava na daljinu
VRATITE SE OSNOVAMA I UČENJU RADI UČENJA
Kako nagovoriti učenike da se odazovu nastavi na daljinu
objavljeno: 5. travnja 2020.

Oprostite ako u današnjem članku lutam ili zastranjujem. Učim, baš kao i vi. I imam neka razmišljanja koja želim podijeliti.

Prošloga tjedna primio sam desetke zahtjeva da pišem na ovu temu. Većina dolazi od učitelja pod stresom koji očajnički traže odgovore, zbog čega se i sam osjećam strašno. Školske vlasti i administraciju koji su omogućili takvo stanje, može biti sram. Može ih biti sram zbog uvođenja programa i ideja koje nisu testirane. Može ih biti sram što su sve ostavili na ramenima učitelja koji moraju sami doći do odgovora i rješenja.

Može ih biti sram jer nisu pružili jasne odgovore, ili barem rekli: „Radimo na tome i obećavamo vam da ćemo vam javiti kada budemo imali jasan program i kurikul spreman za implementaciju.“

Ne kažem da učitelji i nastavnici ne moraju raditi ništa tijekom ovog izazovnog vremena ili da ne moramo svojim učenicima osigurati mogućnosti za učenje. Ali pomoć i vodstvo namijenjeno učiteljima ispod svake je razine.

Postoje učitelji koji nemaju nikakve upute od nadležnih prosvjetnih vlasti. Postoje neki kojima je rečeno neka se bolje prime posla, ili će snositi posljedice, ali kako raditi, moraju otkriti sami.

Postoje drugi koji su dobili vrlo precizne smjernice, ali zbog činjenice da ništa od toga nije iskušano i testirano, rezultati su loši.

Ako ste pod stresom i frustrirani, potpuno vas razumijem. Ovako nikako nije smjelo biti.

Nadalje, vi ne možete natjerati učenike i obitelji da se pojave na nastavi na daljinu.

Vi im možete zaprijetiti da ćete ih rušiti ili isključiti s nastave. Možete ih naknadno zabilježiti. Možete im obećati da će u budućnosti snositi posljedice. Ali sve to samo ako možete dokazati da oni imaju pristup internetu ili im ga sami omogućiti.

Povrh toga, postoje bitnije stvari u mislima mnogih naših učenika i obitelji.

Poput zdravlja, hrane, i financija.

Dakle, ono što želim reći jest da trebamo više suosjećanja, za sve – za učitelje, za učenike, za roditelje. Gurnuti smo u ovu zbunjujuću situaciju bez ičega na horizontu osim nesigurnosti.

Stoga, što možemo i trebamo napraviti za naše učenike dok se ne vratimo u naše školske zgrade? (Ili barem dok škole i školski okruzi ne omoguće pravu obuku, jasan, izvediv kurikul, i datume za početak ocjenjivanja.)

Moramo ih potaknuti jednostavnim i zadovoljavajućim aktivnostima u kojima vide smisao.

Ne preopterećujemo ih. Ne prijetimo im. Ne provodimo sate pokušavajući poučavati istu  građu kao da se ništa nije promijenilo.

Predlažem da se usmjerimo na projektnoorijentirano učenje i da provjerimo njihovu prisutnost jednom dnevno. Samo naprijed, ponudite im poveznice na odgovarajuće izvore, ako su učenici zainteresirani raditi više.

Ali usredotočite poučavanje i učenje na dugoročne projekte koje učenici mogu raditi na  materijalima koje imaju kod kuće. Da, ovo će zahtijevati određenu razinu kreativnosti. Ovisno o razredu (dobi) ili predmetu, vaši učenici mogu izraditi i 3d modele.

Možda ih pridobijete da napišu predstavu ili mjuzikl. Ili da izvedu pokuse, snime videoradove, recenziraju knjige ili filmove, obnove povijesne događaje, kreiraju građevine, stvore neki svoj izum ili proizvod, pokrenu blog ili knjiški klub.

Mogućnosti su beskrajne. Poanta je u tome da iskoriste ovo vrijeme kao prigodu da naprave nešto drugačije, nešto čega će se sjećati, nešto zabavno!

Da, neki roditelji će se možda žaliti da ne radite dovoljno, da vi nekako morate njihovom djetetu osigurati isto iskustvo učenja koje je imalo u učionici, ili da neki drugi učitelji dnevno daju po šest sati instrukcija i zašto vi to ne radite.

Ne možete udovoljiti svima.

Ako roditelji ne razumiju u kakvoj se situaciji učitelji nalaze, ili ako ne shvaćaju koliko je neobičan ovaj trenutak u cijeloj novijoj povijesti, ili ako ne mogu pojmiti zbunjenost na razini administracije i prosvjetnih vlasti, neka tako bude.

Budite ljubazni, budite milostivi i – nastavite dalje.

Još jedna stvar: volim čitanje naglas. Znam da mnoge škole i prosvjetne vlasti umanjuju vrijednost te prakse usprkos njezinim nevjerojatnim dobrobitima. Sada je vrijeme da ju primijenite punom snagom.

Iskoristite mrežne platforme koje omogućuju videozapise, po vlastitome izboru, kao mogućnost za čitanje vrhunskih knjiga, bez obzira na predmet koji poučavate ili na starost vaših učenika.

To je uistinu zabavno. Upotrijebite glasovne mogućnosti, odglumite određene prizore, budite šaljivi i dramatični. Dopustite si to. Omogućite svojim učenicima i njihovim obiteljima – a možda i vlastitoj djeci – da na trideset minuta pobjegnu od svega što se zbiva oko njih. Kasnije možete raspravljati o tome ako želite.

Iskoristite svakodnevnu povezanost sa svojim učenicima da biste umanjili njihove strahove. Da biste se vratili osnovama.

Da biste učili radi samog učenja.

■ NAPOMENA ■ autor: Michael Linsin, autor s 29 godina učiteljskoga iskustva, predavao je  na svim stupnjevima predškolskoga, primarnog i sekundarnoga obrazovanja, od rada s djecom vrtićke dobi do završnih razreda srednje škole, autor je pet bestselera i osnivač popularne edukacijske mrežne stranice ■ SAD: Blog Smart Classroom Management – projekt Michaela Linsina, jedan od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja razredom, s više od 120 000 pretplatnika ■ izvornik: smartclassroommanagement.com ■ fotografija: Shutterstock ■