Nastava na daljinu
OŠ ZRINSKIH, NUŠTAR ■ PODRUČNA ŠKOLA CERIĆ
Kako smo zanimljivo učili o energiji
objavljeno: 4. svibnja 2020.

Iako je nastava organizirana na daljinu, nismo prestali s provođenjem naših projekata. Projekt Energija osmišljen je i ostvaren u potpunosti na daljinu – samostalnim radom učenika i u manjoj mjeri uz potporu roditelja.

Zašto projekti?

Radom na projektnim zadatcima učenici postaju aktivni u procesu učenja te dolazi do pomaka s činjeničnoga znanja na razvoj kompetencija nužnih za uspješan život i rad. Razvija se kritičko mišljenje, logičko zaključivanje, rješavanje problema, donošenje odluka, razvoj inovativnosti i kreativnosti i drugo.

Znanje stečeno u projektima postaje primjenjivo u različitim životnim situacijama, a rad na projektnim zadatcima povećava učeničku motivaciju te razvija potrebu i naviku za učenjem zbog sebe, a ne za ocjenu. 

Tema ovoga projekta proizašla je iz kurikuluma Prirode i društva za 1.r. OŠ, a različiti zadatci integrirani su i u druge predmete i međupredmetne teme.

  • Koje smo ishode iz Prirode i društva i očekivanja međupredmetnih tema ostvarili?

PID OŠ A.1.1.

Učenik uspoređuje organiziranost u prirodi opažajući neposredni okoliš.

PID OŠ B.1.1.

Učenik uspoređuje promjene u prirodi i opisuje važnost brige za prirodu i osobno zdravlje.

PID OŠ D.1.1.

Učenik objašnjava na temelju vlastitih iskustava važnost energije u svakodnevnome životu i opasnosti s kojima se može susresti pri korištenju te navodi mjere opreza.

PID OŠ A.B.C.D. 1.1.

Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija.

OSR C.1.1.

Prepoznaje potencijalno ugrožavajuće situacije i navodi što treba činiti u slučaju opasnosti.

ZDR C.1.1.B

Prepoznaje i izbjegava opasnosti kojima je izložen u kućanstvu i okolini.

IKT A.1.1.

Učenik uz pomoć učitelja odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju za obavljanje jednostavnih zadataka.

IKT A.1.4.

Učenik prepoznaje utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš.

Projekt smo započeli temom IZVORI ENERGIJE. Učenike sam preko videa upoznala s obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije, a zatim su sami istraživali koju energiju trebaju uređaji u njihovu domu. Fotografije uređaja izrezivali su iz reklamnih letaka. Zaključak je bio kako je struja energija koju najčešće trebaju uređaji u našim domovima.

Tako su na temelju vlastitoga iskustva spoznali važnost energije za pokretanje uređaja. Učenici su tijekom triju dana trebali pratiti koliko troše struje u svojim domovima i napisati zaključke  – u kojoj je prostoriji najdulje uključeno svjetlo, koliko se dugo pune uređaji, koliko je dugo uključen TV i sl. Kako bi vidjeli što znači potrošnja struje, roditelji su djeci pokazali električno brojilo za struju.

Napravili su malo istraživanje uspoređujući rad brojila kada se većina potrošača u domu isključi i kada se većina potrošača u domu uključi. Taj zadatak nije bio jednostavan jer moderna brojila, na žalost, mudro skrivaju potrošnju i nije tako lako uočljiva kao nekada kada smo mogli pratiti bržu i sporiju vrtnju crvenoga kotača.

Vrlo zanimljivim pokusom učenici su osvijestili što znači velika potrošnja energije – trebali su na papiru A4 veličine nacrtati žarulju, a zatim ju obojiti žutom drvenom bojicom. Zadatak nije bio nimalo lagan i mnogi su rekli da ih je namučio, tj. da su potrošili dosta energije na taj zadatak.

Tijekom rada na projektu učenici su prepoznali i osvijestili i različite opasnosti koje se mogu javiti pri uporabi uređaja. Razvili su i naviku isključivanja uređaja kada se njima ne koriste, brinuli o čišćenju i čuvanju svojih uređaja te osvijestili štetnost dugotrajne i nepravilne uporabe tehnologije.

Dio projekta odnosio se i na čuvanje i zaštitu okoliša gdje su učenici učili o razvrstavanju otpada – preko različitih animiranih filmova i digitalnih igrica.

Organizirali su i Večer bez struje, gdje su se, u krugu obitelji, zabavili različitim aktivnostima za koje nije potrebna električna energija.

Cjelokupno znanje stečeno tijekom projektnoga učenja učenici su prikazali na plakatima. Plakati su izloženi na vidnome mjestu u domu kao podsjetnik svim ukućanima na koji način štedjeti energiju.

  • KAKO SAM ORGANIZIRALA PROVEDBU PROJEKTA?

Projekt je trajao tri tjedna. Za učenike sam organizirala različite aktivnosti primjerene njihovu uzrastu.

Trudila sam se da zadatci što manje opterete njihove roditelje. Izmjenjivali su se zadatci samostalnoga rada i istraživanja, zadatci u radnoj bilježnici (uz korištenje udžbenika) te različiti digitalni materijali i igrice.

U tomu mi je dosta pomogao udžbenički komplet Istražujemo naš svijet 1 jer sadrži različite zadatke koji uključuju opažanje i opisivanje svijeta oko sebe, postavljanje pitanja i donošenje jednostavnih zaključaka te zadatke samoprocjene.

Aktivnosti sam objavljivala svakoga dana na našoj razrednoj mrežnoj stranici, a roditelji su u našoj skupini na Edmodu objavljivali fotografije njihovih uradaka, riješenih stranica u udžbeniku i radnoj bilježnici, crteža i zaključaka u bilježnici.

Tako sam mogla redovito pratiti njihov rad, a i sami su međusobno imali uvid u rad svih ostalih učenika. Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje bilo je organizirano tijekom cijeloga trajanja projekta.

 Učenici su imali različite zadatke samovrednovanja, a popunjavali su i liste za provjeru odrađenih aktivnosti.

Sve aktivnosti i učeničke radove možete vidjeti OVDJE.

Na kraju projekta provela sam anketu. Razveselilo me što su svi učenici rekli da su u projektu sudjelovali rado, a ne zato što su morali. Zadatci su im bili zanimljivi, poučni i zabavni. Cijeli im se projekt svidio i voljeli bi sudjelovati u novima.

To mi je poticaj za osmišljavanje novih projektnih aktivnosti do kraja školske godine. Već ovoga tjedna u planu je projekt Obitelj i ja Udruge hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono kojim planiramo obilježiti Majčin dan i Dan obitelji.

Projektne aktivnosti usmjerene su na izgradnju suradnje, tolerancije i međusobnoga uvažavanja unutar razrednoga odjela, škole i obitelji te uključivanje roditelja u školske aktivnosti s ciljem uspostave kvalitetne suradnje na dobrobit učenika.

 ■    Pridružite nam se na Facebooku.

■   Piše:  Marica JUREC, učiteljica RN ■   OŠ Zrinskih, Nuštar, Područna škola Cerić ■