Nastava na daljinu
RIJEČ STRUKE – ŠEST KORAKA NA PUTU DO ISTINSKOGA ZNANJA
Oj, Photomathe, Covid ti ne naudio!
objavljeno: 7. travnja 2020.

U tjednu u kojem je naglasak na ponavljanju i pripremama za razdoblje nakon Uskrsa, za kada je u većini predmeta najavljeno ocjenjivanje odnosno sumativno vrednovanje učeničkih postignuća, stigla je objava Šime ŠULJIĆA, profesora savjetnika i vrsnoga poznavatelja primjene IKT-a u nastavi.

Od GeoGebre do prvog koraka, i natrag

Svojim je radom zadužio primjenu novih tehnologija u hrvatskom obrazovnom sustavu, uvevši u hrvatske učionice danas nezaobilaznu GeoGebru. Hrvatski prijevod GeoGebra je doživjela u vremenu kada je, osim u izvornim inačicama,  engleskoj i njemačkoj, bila dostupna još na samo dvama svjetskim jezicima – slovenskom i španjolskom (Argentina). Hrvatski je bio peti jezik prijevoda, a danas je prevedena na gotovo sve jezike svijeta, s milijunima korisnika po cijelom globusu.

U tom pothvatu sudjelovala je i kolegica i suradnica Ela Rac Marinić Kragić te je u sinergičnom nastojanju da se otvori novo poglavlje u mogućnostima poučavanja i učenja, hrvatskoj javnosti prije gotovo dva desetljeća ponuđena sofisticirano razvijana i potpuno besplatna platforma za primjenu IKT-a u nastavi matematike i srodnih područja. O tome jesu li ponuđene blagodati na optimalan način i upotrijebljene, novo je poglavlje i čeka novi tekst.

Povratak osnovama, i ne samo u matematici

U svojoj kratkoj, i na površini šaljivoj, a zapravo dubinski preciznoj i dalekosežnoj uputi  Šime Šuljić upozorava na potrebne korake u istinskom učenju i kako je, uz sva tehnološka dostignuća, ili i usprkos njima, potrebno vratiti se – osnovama.

Upute su nastale iz potreba nastave matematike i komunikacije s učenicima na daljinu, ali vrijedne su za svaki predmet i svako područje jer su nezaobilazne u učenju.

Pritom, da ne bi bilo zabune, valja naglasiti i ovo: Photomath koji se spominje, koristan je računalni program i odgovornom učeniku može biti od velike pomoći u učenju. No ako mu je jedina uporaba biti prečicom, tada je nepotreban višak u nastavi; odnosno izraz nedostatka potrebnih metoda i odnosa.

Jer mi smo, eto, virtualni, ali još uvijek smo razred…

Tekst je izazvao iskreno oduševljenje u krugu prijatelja i virtualnih pratitelja. Jedan od komentara kaže: To bi trebalo pisati na koricama svakog matematičkog udžbenika i bilježnice.

Donosimo potpuni tekst Šime ŠULJIĆA, ponešto dopunjen za ovo objavljivanje na Školskom portalu:

■ Ministrica je najavila da ovaj tjedan treba biti tjedan ponavljanja i učenja kako učiti. Nekima se ta uputa moguće i svidjela, neki ju smatraju zadiranjem u autonomiju učiteljskoga posla i stoga nepotrebnom, no bez obzira na upućeno, ono što sam i do sada mogao uočiti pregledavajući zadaće – iz točno riješenih zadataka i prilično korektno zapisanih postupaka, moje iskustvo mi govori da dio učenika – povremeno i u broju koji nije neznatan – prepisuje nešto što i ne razumiju.

Oj Photomathe, Covid ti ne naudio!

Šest koraka na putu do rješenja

Ajmo učiti kako učiti matematiku:

1.) Ne reci ne razumijem ili ne znam prije negoli barem nekoliko puta pročitaš zadatak, zapišeš što je poznato i što se traži, napraviš skicu, simbolički zapis tvrdnje zadatka…

2.) Ne listaj udžbenik u potrazi za sličnim zadatkom, ne kopaj po formulama osim kada znaš koju točno tražiš, ne pokreći Photomath… Ako si ipak odlučio posegnuti za nečim, zapitaj se jesi li dao/dala sve od sebe na točki 1.

3.)  Ako nekoga želiš pitati za pomoć, pitaj ga za početnu ideju, ali nemoj mu dopustiti da ti riješi zadatak. Vjeruj u sebe.

4.) Traži li te netko da mu pomogneš riješiti zadatak broj xy na stranici z, reci mu da nemaš udžbenika na raspolaganju čak i ako gledaš u njega. Zatraži da ti iznese svojim riječima kako glasi zadatak. Krene li čitati, reci da si tražio da prepriča pa neka nazove ili neka se ponovo javi porukama za pet minuta. Znači, vrati prijatelja ili prijateljicu na točku 1. Kao što se i sâm vraćaš u početnom i ključnom koraku na istu tu točku.

5.) Posluša li te, možda će mu sinuti ideja, ali ako i ne, tek tada tvoja pomoć ima smisla, imaš sugovornika s druge strane, a ne kopirku. Steći će samopoštovanje samo ako sâm odvali barem dio zadatka. A na isti ga način stječeš i ti.

6.) Zapneš li na nekom zadatku, znaj da nisi ni sam, ni sama. Usudi se radi sebe, ali i radi drugih, potražiti pomoć ovdje, na ovom kanalu (na kanalu na kojem upravo učiš). Svojim pitanjem sigurno ćeš još nekom pomoći, a nekom drugom učeniku dati šansu da izloži svoju ideju. Radosno je učiti zajedno! A i profesor je tu da stručno i u točno određenoj i promišljenoj mjeri pomogne svima, jer mi smo eto virtualni, ali još uvijek razred. ■

Učiti zajedno i učiti uistinu

Još jednom:

■  Ne odustaj! Uđi u okršaj sa zadatkom, budi hrabra, hrabar, zaroni u razumijevanje. Ne odustaj!

■  Ne paničari i ne traži odgovore izvan sebe, usredotoči se na zadano, a u zadanom na bitno. Budi vitez te bitke, budi princeza znanja, ne odustajanja.

■  Potraži sugovornika. Razmjenjujte ideje, a ne gotova rješenja.

■  Kada tebe netko potraži da mu budeš sugovornica ili sugovornik, učini isto. Ne nudi gotova rješenja, razmjenjuj ideje. Ne želi li ideje, „pošalji ga kući“, neka se vrati kad bude spreman na sugovorništvo, na traganje, a ne na gotov čin i prijevaru.

■  Sačuvaj svoje samopoštovanje i samopoštovanje drugih. Ljudi ste, kreativni i misleći, niste kopirke.

■  Radost je učiti zajedno. Ne prepisivati zajedno, ne varati zajedno. UČITI  zajedno.

■ autor: Šime Šuljić, profesor savjetnik, Klasična gimnazija Ivana Pavla II., Zadar ■ pripremila: Snježana Mostarkić ■ izvor: objava na društvenoj mreži Facebook – Šime Šuljić  ■ prvobitnu objavu možete naći OVDJE ■ fotografije: Šime ŠULJIĆ – privatni album