Iz školskog svijeta
■ OŠ JURJA DOBRILE, ROVINJ ■
I čitali naglas, i obilježili obljetnicu Ivane Brlić Mažuranić
objavljeno: 14. veljače 2024.

Četiristotinjak učenika Osnovne škole Jurja Dobrile iz Rovinja obilježilo je Svjetski dan čitanja naglas čitajući pjesme Ivane Brlić Mažuranić, hrvatske književnice čiju 150. obljetnicu rođenja obilježavamo upravo ove godine.

Europska komisija nije slučajno postavila usvajanje novih vještina u središte obrazovnih politika. Naime, godine 2023. i 2024. proglašene su Europskim godinama vještina s obzirom na to da je posjedovanje relevantnih vještina danas postao prioritet koji pomaže ljudima da se uspješno nose s promjenama i uključe u društvo koje se sve brže mijenja.

Kao škola koja je već više od desetljeća uključena u Erasmus+ program, različitim aktivnostima potičemo učenike na usvajanje novih vještina: od praktičnih, osobnih, digitalnih, ekoloških, socijalnih i mnogih drugih. Čitanje je među svim vještinama jedna od najvažnijih pa je u našoj školi obilježavanjem Svjetskog dana čitanja naglas školska knjižničarka provela izbor najčitača u svim odjeljenjima razredne nastave, ukupno njih dvadeset u matičnoj i područnim školama u Balama i Rovinjskom Selu.

Učenici su u grupama čitali njima primjerenu poeziju, a zatim su u finalu pokazali koliko izražajno, točno i tečno čitaju pjesme Ivane Brlić Mažuranić. Osim učenika razredne nastave, na satu Hrvatskog jezika čitali su i učenici od petog do osmog razreda koje su na ovu aktivnost motivirale učiteljice Ana Pranjić i Tena Oršić.

U aktivnost odabira najčitača uključile su se i učiteljice engleskog jezika Ana Kolić Marković, Ljiljana Cvijanović i Ivana Glavan čiji su učenici odmjerili vještine izražajnog i točnog čitanja engleskih književnih djela. Najnapetije je bilo u 3. b razredu gdje su učenici u grupama čitali po jednu knjigu svog omiljenog autora Dr. Seussa koje se nalaze u našoj maloj međunarodnoj knjižnici u učionici engleskoga jezika.

Svaki je učenik čitao jedan odlomak iz knjiga Green Eggs and Ham, Hop on Pop, One Fish, Two Fish, Red Fish, Blue Fish, I can read with my eyes shut nakon čega je svaka grupa izabrala najboljeg čitača unutar svoje grupe. Pobjednici iz svake grupe potom su se natjecali u finalu tijekom kojeg su svi učenici iz razreda imali priliku poslušati njihovo čitanje na engleskom jeziku i izabrati najboljeg čitača. Najslađa je bila nagrada koju je osigurala Škola, a upotpunilo ju je i priznanje za uložen trud i izražajno čitanje.

Osim odabira najčitača, nastavljamo i sa suradnjom i međugeneracijskim aktivnostima učenika prvih i petih razreda pa su ove godine učenici 5. a  prvašićima u 1. c čitali naglas priču Baubauk koja govori o tome kako prevladati strah. Petaši su potakli prvašiće na čitanje i iz svog iskustva ispričali kako im knjiga može postati dobar prijatelj te kako se svi strahovi mogu prevladati.

Svakom su učeniku poklonili samostalno izrađen bookmarker s porukom ohrabrenja kojima su se prvašići jako obradovali. Ideju su zajednički realizirale učiteljica hrvatskog jezika Ana Pranjić i učiteljica razredne nastave Dolores Beloč Ćorković kao jednu od aktivnosti vezanih uz obilježavanje 100. dana škole i projekta poticanja čitanja Uz čitanje riječi rastu 4 koji se u školi provodi već četvrtu godinu.

Evaluacija je aktivnosti pokazala kako se učenicima sviđaju natjecanja u čitanju naglas koja organiziramo protekle tri godine jer je iskustvo pokazalo da svake godine imamo novog najboljeg čitača u pojedinim odjeljenjima. To pokazuje da se čitanje, kao i svaka druga vještina koju usvajamo, poboljšava isključivo učestalom vježbom.

Čitanje je doista jedna od najvažnijih životnih vještina pa ćemo ju, različitim projektnim aktivnostima, igrom i zabavom, i dalje poticati od najranije dobi usavršavanjem i inspiracijom učitelja u partnerskim školama te sudjelovanjem na tečajevima novoodobrenim Erasmus+ projektom Upskill yourself.

■ Napisale: Samanta Matejčić Čotar, školska knjižničarka i Dolores Beloč Ćorković, učiteljica razredne nastave | OŠ Jurja Dobrile Rovinj