Iz školskog svijeta
■ OŠ MARIJE I LINE, UMAG | PODRUČNA ŠKOLA JURICANI ■
Kako potaknuti čitanje kod učenika?
objavljeno: 21. veljače 2023.

Svi znamo da je čitanje važno i da bismo trebali svaki dan čitati, ali u stvarnosti to nije tako. Nažalost, djeca danas manje posežu za knjigama, časopisima, slikovnicama, stripovima i slično. Većina djece ne vole čitanje. Kako učenicima približiti čitanje i kako ih motivirati da zavole čitanje?

U prvom razredu, kad se učenici prvi put susreću s pojmom lektire i različitim medijima, važno im je postepeno uvesti čitanje kao dio svakodnevnog života. Prilikom obrade lektire u prvom i drugom razredu koristim se razrednim krugom čitanja lektire. Učenici sjednu u krug, bilo na stolice ili na strunjače, i naizmjenice čitaju lektiru.

U početku su to jednostavne slikovnice s manje teksta kako bi učenicima bilo što lakše. Svaki učenik čita po jednu stranicu i tako se izmjenjujemo ukrug. Ako neki učenik teško čita, ja mu pomažem pa čitamo zajedno jer je važno da svi učenici sudjeluju u ovoj aktivnosti. Ovdje nije važno da čitaju samo dobri čitači, već da potaknem i one učenike kojima čitanje još teško ide pa da uz pomoć i trud mogu uspjeti i poboljšati tehniku čitanja.

Nakon što pročitamo zadanu lektiru, slijedi razgovor o pročitanoj lektiri, učenici iznose svoje dojmove ističući što im se svidjelo ili ne. Izdvajamo glavne i sporedne likove, mjesto i vrijeme radnje.

Nakon toga slijedi ilustracija lektire koju učenici realiziraju samostalno ili u paru. Učenici ilustriraju omiljeni dio iz pročitane lektire, a ponekad ilustriraju naslovnicu pročitane knjige.

Razrednim se krugom čitanja ne koristim samo prilikom obrade lektire, nego i kada obrađujemo pojedini tekst iz udžbenika, kada čitamo neki tekst koji povezujemo s ostalim nastavnim predmetima. Razrednim se krugom često koristim kada obrađujemo i pojedine razredne teme te projekte jer tako izmjenjujemo svoja iskustva, priče i doživljaje. Učenici vole razredni krug jer se u njemu osjećaju sigurni i povezaniji, u njemu smo svi isti.

Osim razrednog kruga čitanja u našem razredu postoji i kutak za čitanje koji smo vrijedno napunili časopisima, knjigama, pričama, slikovnicama i svim ostalim što je učenicima potrebno kako bi češće čitali. Učenici slobodno mogu uzeti sve iz našeg kutka za čitanje i ponijeti kući jer im, zaista, želim omogućiti čitanje u njihovim životima. Ujedno, mi smo mala područna škola koja nema školsku knjižnicu. Ona se nalazi u centralnoj školi pa na ovaj način učenici mogu biti u svakodnevnom kontaktu s knjigama.

Čitanje je potrebno na svim nastavnim predmetima, treba omogućiti da učenici svakodnevno što više čitaju, da samostalno ili naglas čitaju zadatke, kratke tekstove, pjesme, stripove ili igrokaze. Povodom Svjetskog dana čitanja naglas moji su učenici čitali ulomke iz nama omiljene knjige Svaka je mrvica važna – 120 priča za djecu autorice Marice Milčec. Poslušajte i uživajte u čitanju!

■ Napisala: Sara Majdak, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave | OŠ Marije i Line, Umag, Područna škola Juricani ■