Prije mnogo, mnogo godina Danac Hans Christian Andersen napisao je bajku Ružno pače koje je postalo simbol borbe za toleranciju. Upravo u mjesecu studenome kad se i obilježava Međunarodni dan tolerancije učenici 2. e razreda OŠ Šime Budinića skupa s učiteljicom Mirom Šarić odlučili su pročitati i obraditi lektirno djelo Ružno pače.
Projektni tjedan započeli smo satom razrednika na temu Poštujemo li razlike među nama? U uvodnom dijelu učenici su trebali dovršiti rečenicu Moj prijatelj mora biti… tj. što im je važno pri odabiru prijatelja. Nakon uvodne aktivnosti učenike sam podijelila na četiri skupine koje su odabrale svoje voditelje. Svaka je skupina dobila svoj problemski zadatak o kojem su raspravljali. Kad su završili, učenici su iznijeli svoja mišljenja. Ostali su učenici imali pravo reći svoja mišljenja o navedenim situacijama. Cilj je bio prepoznati primjere kršenja dječjih prava i založiti se za onog učenika koji bi se našao u takvoj situaciji. Sat smo završili porukama o toleranciji koje su učenici pisali na svoje ocrtane i izrezane dlanove i lijepili ih na papirnatog labuda.
PREUZMI > Aktivnost za sat razrednika: Moj prijatelj mora biti…
Uvodna osmosmjerka poslužila je kao motivacija za prvi sat hrvatskog jezika.
PREUZMI > Osmosmjerku: Aktivnost za rad u paru
Nakon nekoliko riječ o piscu i ilustratoru bajke učenici su sjeli ukrug i slušali pripovijedanje bajke uz čitanje pojedinih ulomaka iz knjige. Nakon interpretacije djela učenike sam podijelila na pet skupina, a zadatci su bili: Napiši pismo Ružnom pačetu, Napiši sastavak na temu Susreo sam Ružno pače, Napiši poruku životinjama iz dvorišta, Odglumite dio bajke koji vam se najviše svidio, Zamislite da se Ružnom pačetu nitko nije rugao, već da su ga svi žalili… kako bi se priča nastavila? Uslijedilo je čitanje uradaka.
Idući sat započeli smo učeničkim pripovijedanjem najdražeg dijela uz unaprijed pripremljenu kocku pričalicu. Rad u parovima pomogao nam je da nastane naša razredna slikovnica Ružno pače. Svaki par dobio je jedan naslov redoslijeda događaja koji je trebao nacrtati na papiru. Uvezivanjem papira dobili smo slikovnicu. Posljednje aktivnosti, djeci najzanimljivije, bile su igre Čovječe ne ljuti se i puzzle.
Razlikuje li se crtani film od lektirnog djela, saznali su učenici na idućem satu. Često ponavljanje rečenice Kako to strašno boli kad si ničiji i nitko te ne voli probudilo je dodatnu empatiju u djece.
Dovedi pačića do labuda preko ploča s rimskim brojkama… bio je jedan od tematskih matematičkih zadataka u kojima su učenici uživali.
Sat glazbene kulture posvetili smo pisanju razredne pjesme o Ružnom pačetu. Uz različite udaraljke osmisli smo i ritam pjesme.
Projektni tjedan završili smo izradom narukvice prijateljstva u sklopu izvannastavne aktivnosti. Učenici su u parovima izrađivali narukvice koje su si međusobno poklanjali.
Cilj projekta bio je osvijestiti različitosti i prihvatiti ih, imati pravo na svoje mišljenje, biti empatičan, uvažavati tuđe mišljenje i ponašanje, stavove, način života… a sve to možemo povezati u jednu riječ – TOLERANCIJA.
■ Napisala: Mira ŠARIĆ, učiteljica razredne nastave | OŠ Šime Budinića, Zadar ■