Iz školskog svijeta
OŠ DUBRAVA, DUBRAVA
U svijetu književnih umjetnika
objavljeno: 28. veljače 2022.

Smišljajući projekt U svijetu književnih umjetnika, imala sam na umu to da su maštovite slikovnice, romane koji mijenjaju pogled na svijet i pjesme koje nas potiču na razmišljanje napisale posebne osobe, književnici čiji život i književno stvaralaštvo zaslužuju istraživanje i proučavanje. Željela sam da učenik spozna kako je svako djelo koje čita napisala osoba koja je također bila dijete, učenik, srednjoškolac, student.

Jednako mi se tako činilo da će učenik biti motiviraniji za čitanje nekog djela ako prije toga upozna osobu koja je napisala upravo to djelo na koje ga učitelj želi usmjeriti i navesti da ga pročita. Tako potičemo učenike na čitanje što nam je i neposredan cilj.

U današnje vrijeme, kada su sve informacije nadohvat ruke, mogli biste reći da je nepotrebno učiti i pamtiti činjenice iz književnikova životopisa. Kad svojim drugašićima ponudim životopis nekog književnika, nije mi cilj to da oni zapamte neke činjenice, već da pozorno čitaju i razumiju što pročitaju. To se i događa ako ih potaknem zadatkom u kojemu trebaju iz cijelog životopisa izabrati jednu, dvije ili tri zanimljivosti o književniku.

Ela Peroci i njezine priče

 „Htjela bih mladim čitateljima dokazati da svaki njihov dan može biti lijep, da svatko među njima može doživjeti bajku. A djeca su mi nebrojeno puta potvrdila da upravo to žele.”

Ela Peroci je slovenska književnica, rođena 11. veljače 1922. godine u Rogaškoj Slatini. Školovala se i završila studij pedagogije. Nakon završetka studija počela je raditi kao učiteljica u Domu za invalidnu omladinu u Kamniku. Tijekom ovog posla uvidjela je mnoge probleme u životu djece i tako objavila članak koji je odjeknuo u javnosti. Uskoro je počela surađivati s urednicima u časopisima „Ciciban” i „Pionir”. Određeno je vrijeme radila kao novinarka, suradnica na Radio-televiziji u Ljubljani, članica uredništva „Mladog svijeta” i urednica mladih i obrazovanih na Radiju Slovenija.

Prva zbirka Djeco, laku noć ili pod novijim naslovom Priče za laku noć prvi je put objavljena 1964. godine te je odmah stekla popularnost i smatra se klasikom slovenske dječje književnosti.

Ela je objavila dvije zbirke pjesama – Rišem dan i Ko živim. Za svoj rad dvaput je dobila Levstikovu nagradu (1955. i 1956. godine) te Prešernovu nagradu (1971.). Njezine su priče bile kandidirane za Nagradu „Hans Christian Andersen”, a dvaput su osvojile diplomu Međunarodnog odbora za književnost za djecu i mlade (IBBY). Umrla je 2001. godine u Ljubljani.

Zbirka priča Djeco, laku noć jedno je od djela za cjelovito čitanje i u Hrvatskoj. Najčešće se u učionicama čita i interpretira priča Maca papučarica.

U sklopu projekta U svijetu književnih umjetnika postavila sam sebi tri cilja:

▶️ željela sam da učenici shvate književni pojam zbirke priča,

▶️ da samostalno zaključe o kakvim je pričama riječ te

▶️ da pobliže upoznaju životopis Ele Peroci.

Učenicima sam najprije pokazala zbirku priča i dopustila im da pregledaju sadržaj. Oni su vrlo brzo primijetili da se u zbirci nalazi puno priča i da nije riječ o slikovnici, nego o knjizi. Zatim sam odabrala nekoliko priča i povremeno ih, tijekom mjesec dana, čitala svojim učenicima u posljednjih desetak minuta nastave u školi. Nismo se bavili sadržajnom interpretacijom pojedinih priča, već su učenici samo izražavali svoje doživljaje. Već nakon dvije pročitane priče učenici su, bez moje pomoći, zaključili da su priče kratke, zatim da sve govore o nekim dječjim doživljajima, da su „stvarno-nestvarne”. Nakon još dvije pročitane priče te uz kraći razgovor, učenici su zaključili da svaka priča počinje „normalno”, a onda se dogodi nešto nemoguće, nestvarno. Zaključili su i to da su sve priče pozitivne i u njih izazivaju osjećaj topline i sreće.

Nakon takvih zaključaka učenici su bili spremni upoznati književnicu koja je i napisala te priče.

1. aktivnost: Upoznajmo Elu Peroci

Učenici su podijeljeni u četiri skupine. Svaka skupina dobije listić s istim tekstom, ali s različitim pitanjem. Unutar skupine učenici moraju pročitati tekst i odgovoriti kratko na postavljeno pitanje. U analizi se čita tekst, pitanja i odgovori te se na taj način proučava životopis Ele Peroci. Nijedno pitanje nije imalo jednoznačan odgovor, primjerice u životopisu je pisalo da je Ela Peroci slovenska književnica, a pitanje je glasilo: U kojoj je državi rođena?

2. aktivnost: Što je drukčije?

Učenik izlazi iz učionice. Njegovo radno mjesto izmjenjujemo dodavanjem neuobičajenih predmeta i njihovim premještanjem. Učenik se vraća i njegov je zadatak uočiti razlike između radnog mjesta koje je ostavio i koje je zatekao.

3. aktivnost: Slušanje i interpretacija priče Maca papučarica

Slijedi čitanje (slušanje) priče, izražavanje doživljaja i odgovaranje na pitanja o priči – uobičajene aktivnosti pri upoznavanju djela za cjelovito čitanje.

4. aktivnost: Pospremi radno mjesto u određenom roku

Učenici najprije izvade sve iz školske torbe na radni stol. Iz pernice izvade nekoliko bojica, olovku i gumicu. Zadatak je u roku od 20 sekundi pospremiti radni stol – staviti sve u pernicu, staviti knjige u torbu, a torbu pokraj stola.

Naravno, nakon toga slijede učenički prirodni zaključci o poruci ove Eline priče: Svoje stvari moramo pospremati i čuvati. Tako će trajati dulje, a prostor u kojemu boravimo bit će uredniji i ugodniji. Ako naučiš biti uredan, osjećat ćeš se bolje, a tvoji će roditelji biti ponosni i zadovoljni.

5. aktivnost: Ilustracija priče Maca papučarica – izrada slikovnice prema redoslijedu događaja

Na samom kraju proučavanja svijeta književnog umjetnika učenici na satu likovne kulture izrađuju slikovnicu prema redoslijedu događaja. Iako moraju ostvariti zadane likovne probleme (OŠ LK A.2.1. Slika, igra, priča, crta / Obrisna crta / Tople i hladne boje), iako moraju razmišljati o redoslijedu događaja u priči, učenici tu aktivnost shvaćaju kao izrazito zabavnu, pa je i logično da na taj način zaključujemo cjelokupno proučavanje u projektu U svijetu književnih umjetnika.

Na satu dodatne nastave hrvatskog jezika (manji broj učenika) zadala sam učenicima neka pokušaju napisati vlastitu kratku priču prema uzoru na priče Ele Peroci. Ta aktivnost zahtijeva i dodatno razvija kreativnost i maštovitost.

Sve opisane aktivnosti provedene su unutar mjesec dana na pojedinim satima hrvatskog jezika, sata razrednika i likovne kulture. Potrebno ih je unaprijed isplanirati i povezati s ishodima tih predmeta te s ostalim međupredmetnim temama.

■ Piše: Brankica Habuzin, učiteljica RN, mentor | OŠ Dubrava, Dubrava | Dvadesetu godinu radi u nastavi i voli raditi s djecom. Ispunjava je njihov napredak tijekom četverogodišnjeg druženja. Sudjeluje u različitim eTwinning projektima, a u nastavi najviše voli smišljati aktivnosti koje se mogu provoditi unutar nekog projekta ■