Iz školskog svijeta
I. OSNOVNA ŠKOLA ČAKOVEC
Umjetna inteligencija u osnovnom obrazovanju
objavljeno: 15. prosinca 2020.

„ARTIE – Umjetna inteligencija u obrazovanju – izazovi i prilike novog doba: razvoj novog kurikula, priručnika za učitelje i online tečaja za učenike“ dvogodišnje je strateško partnerstvo sufinancirano sredstvima Europske komisije iz programa Erasmus+, a sastavljeno je od triju škola i dvije organizacije usko povezane uz obrazovanje i stručno osposobljavanje: I. osnovna škola Čakovec (Hrvatska), I Spoleczna Szkola Podstawowa im. Unii Europejskiej w Zamosciu (Poljska), Agrupamento de Escolas do Barreiro (Portugal), Hrvatski savez robotičara (Hrvatska ) i Nefinia (Nizozemska).

Nositelj je I. osnovna škola Čakovec, a međunarodnim strateški partnerstvom upravljaju i vode ga Ivana Ružić, koordinator i Siniša Stričak, ravnatelj.

Održan je i prvi radni online sastanak na kojem su partneri svečano obilježili početak rada međusobnim predstavljanjem i dogovorom oko načina, dinamike rada, stvaranja intelektualnih rezultata, testiranja, evaluacije, izvještavanja i diseminacije. O važnosti teme i očekivanih postignuća ovog partnerstva dovoljno govori činjenica da je ARTIE već u studenom 2020., i prije formalnog početka, bio predstavljen na međunarodnoj konferenciji Carnet User Conference 2020., a Agencija za mobilnost i programe EU u Zagrebu ocijenila ga je najboljim ovogodišnjim projektnim prijedlogom u Hrvatskoj u kategoriji prijedloga Erasmus+ KA201.

U današnjem svepovezanom svijetu umjetna je inteligencija jedna od vitalnih kompetencija, posebice za djecu i mlade. Korisnici tehnologije moraju razumjeti što se krije iza zaslona njihovog pametnog telefona, načine na koje svakodnevno koristimo umjetnu inteligenciju, načine na koje se ona može zlouporabiti i kako se zaštititi, načine kako funkcioniraju društveni mediji itd.

Digitalizacija mijenja načine učenja, poučavanja, načine na koji ljudi rade i vještine neophodne za današnje i buduće poslove. Tržište rada ima velik nedostatak stručnjaka u području umjetne inteligencije. Nedavno izvješće IBM-a i Foruma za visoko obrazovanje pokazuje da se u 2020. godini broj slobodnih radnih mjesta, koje traže specifične vještine za rad s podatcima i analitičke vještine, povećao s 364.000 na 2.720.000. Partnerske organizacije primijetile su da obrazovni sustav još uvijek nije razvio sveobuhvatan obrazovni resurs za potrebe tržišta rada u ovom specifičnom području. Partnerstvo ARTIE iznosi niz relevantnih ciljeva politike Europske komisije koje su važnije više nego ikad.

To uključuje:

■  podršku za visokokvalitetno obrazovanje

■  razvijanje digitalnih vještina Europljana

■  poticanje inovacija i digitalnih kompetencija u svim obrazovnim institucijama

■  otvaranje obrazovnih sustava i povezivanje s tržištem rada.

Metodološki pristup međunarodnog strateškog partnerstva ARTIE temelji se na multidisciplinarnom pristupu, učenju temeljenom na problemima i igri, suradničkom rješavanju problema kao učinkovitom alatu za razvoj kreativnog razmišljanja i metodologiji usmjerenoj na učenika.

Ciljevi međunarodnog strateškog partnerstva ARTIE:

■  koristiti najnovije tehnološke inovacije i alate za rješavanje svakodnevnih problema koristeći se vještinama računalnog razmišljanja i programiranja

■  naglasiti suradničko rješavanje problema kao učinkovit alat za kreativno razmišljanje i metodologiju usmjerenu na učenika

■   omogućavanje aktivnog učenja što doprinosi boljem razumijevanju i primjeni znanja i vještina

■  naučiti kako kreativno rješavati probleme koristeći novostečeno iskustvo

■   promovirati STEM i poslovne ideje povezane s robotskom i umjetnom inteligencijom uskom suradnjom s lokalnim institucijama i obrazovnim centrima.

Očekivani rezultati rada međunarodnog strateškog partnerstva ARTIE:

Razvoj sveobuhvatnog kurikula, koji će učenicima u osnovnom obrazovanju omogućiti rano stjecanje znanja i vještina za razvijanje budućih kompetencija. Razvoj metodoloških priručnika, nastavnih planova, primjera dobre prakse, koji će potaknuti učitelje na podučavanje najnovije brzomijenjajuće tehnologije, stvaranje međunarodne mreže učitelja, koji kontinuirano surađuju, razmjenjuju iskustava i primjere dobre prakse na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini s učiteljima iz različitih škola, lokalnih vlasti i kreatora politike. Pružanje inovativnih obrazovnih sadržaja djeci i mladima iz područja robotike i umjetne inteligencije, produbljivanje znanja i vještina, povećanje zanimanja za poslove budućnosti.

■   Piše: Ivana RUŽIĆ, diplomirani informatičar, učiteljica savjetnica  ■   I. osnovna škola Čakovec ■  učiteljica koja učenicima otvora vrata digitalnog svijeta i vrata međunarodne suradnje, zajedno s učenicima istražuje, stvara i dijeli ■