Odabrani nam je projektni dan protekao bajkovito. Pa krenimo… Pokucavši mi na vrata, poštar mi je donio paket umotan u smeđi reciklirani papir. Odmah sam pomislila kako dobro brinu o okolišu.
Odmotavajući papir, provirio je kao cvijećem obavijen naslov „Biblijski vrtovi“. Listajući knjigu, pomislila sam kako bi bilo dobro provesti projektni dan u prirodi, upoznati učenike s biljkama koje rastu u okruženju škole i potaknuti ih na razmišljanje o važnosti i pristupačnosti zdrave prehrane. Zaključila sam da je cijela priroda veliki vrt obavijen velom zanimljivosti i iznenađenja.
Svaki je projektni dan vremenski ograničen pa sam za projektne dane razradila ideje: Moja omiljena namirnica, radionica, a zatim redom: Šetnja zelenim sagom; Uoči, zaključi, nauči; U kupovini; Igra je moj odmor; Izrada zdravog jelovnika; Gospođa užina u zdravom odijelu i Nevidljivi šećer.
Radionicu sam Moja omiljena namirnica započela s učenicima u produženom boravaku. Ponovili smo nazive voća i povrća kao dio gradiva Engleskoga jezika.
Korelacija u nastavi učenicima omogućuje obuhvaćanje cjelokupne stvarnosti, olakšava im učenje i unaprjeđuje nastavni proces. Učenici korelacijom povezuju stečena znanja, razvijaju specifične vještine i navike, promiču odgojne vrijednosti, povezuju odgojno-obrazovni proces sa svakodnevnim situacijama i životnim iskustvom u usklađenu cjelinu. U odgojno-obrazovnom procesu najvažnije je ne izgubiti vezu sa stvarnošću jer je upravo promatranje izvorne stvarnosti i prirode oko nas način na koji učenici svakodnevno primjećuju i primjenjuju stečena znanja.
Nakon toga smo razgovarali o omiljenim namirnicama. Bilo je svakakvih odgovora. Učenici su bili razgovorljivi, a bilo je riječi i o hamburgerima, pizzi, čokoladnim namazima, netko voli palačinke, a spomenut je i pokoji kilogram janjetine i domaća kobasica. S učenicima je uvijek zanimljivo. Kad sam ih pitala koja im je omiljena namirnica koju mogu vidjeti u šetnji prirodom, u vrtu seoskog imanja, ili primjerice u trgovini na odjelu voća i povrća, odgovori su bili znatno drukčiji.
Znamo da je pravilna prehrana ključna za rast i razvoj svakog čovjeka, a ponajviše djeteta. Uspostavljanjem slike o pravilnom načinu prehrane uvelike se utječe na emocionalni, mentalni i socijalni razvoj.
Kognitivni razvoj učenika podrazumijeva prikupljanje i upijanje informacija od najranije dobi. Učenik informacije procesuira i prihvaća kao obrasce dobroga ponašanja. Sa svojim učenicima često razgovaram o važnosti zdrave prehrane, pravilnom rastu i razvoju pa su neizostavni odgovori bili: jagoda, jabuka, mrkva, blitva, naranča… Nabrojali su gotovo sve voće i povrće. Kratko smo razgovarali i o tom na koji način jedu voće i povrće, koliko često, znaju li neki zanimljiv recept od nabrojanih namirnica i slično.
Potom smo išli u šetnju. Promatranjem stvarnosti učenici najlakše pamte, upijaju i nadograđuju stečena znanja. Naučeno smo gradivo obogatili vizualnim, taktilnim i brojnim drugim predodžbama. Promatranjem prirode i donošenjem zaključaka učenici više nisu pasivni slušatelji, već aktivni sudionici jer su stalno u akciji, promatraju, zaključuju, stječu nova iskustva, a potom sudjeluju u rješavanju zadataka.
Krenuli smo od škole prema obližnjem hipermarketu. Zadatak im je bio: „Uživaj u ljepoti prirode. Pronađi neku od nabrojanih namirnica tijekom šetnje. Znaš li joj ime? Ima li cvijet ili plod? Pogledaj šareno cvijeće. Prepoznaj ga i imaš još bod.“
Zadatak je jednostavan, a učenicima i zanimljiv. Tijekom radionice Šetnja zelenim sagom i Uoči, zaključi, nauči učenici su biljke prepoznali, imenovali pa smo o njima potom razgovarali i tako ponavljali gradivo Prirode i društva, Engleskoga jezika i drugih nastavnih predmeta. Moji su školarci za svaki točan odgovor dobili jedan bod.
Tijekom šetnje vidjeli smo trešnje i jagode u cvatu, šljivu i marelicu s plodom, salatu, masline, višnje, brojno cvijeće, a ubrali smo i dvije šparoge. U supermarketu smo obavili kupovinu. Učenici, koji su imali najviše bodova, birali su zdrave namirnice koje su nabrojali: kruške, jabuke, banane, naranče, limun, kivi, orašaste plodove i sušeno voće.
Nakon obilaska trgovine vidjelo se da su učenici zadovoljni, a potom smo se u obližnjem parku zaigrali, a igra je najprikladniji oblik odgoja. Djeca tako najbrže i najlakše uče, tako upoznaju svijet oko sebe, razvijaju finu i grubu motoriku, maštu i divergentno mišljenje, do izražaja dolazi kreativnost, usavršavaju stvaralačke sposobnosti, pokazuju emocije i najvažnije – grade sliku o sebi i drugima, razvijaju pravilan odnos prema svakodnevnim izazovima.
Nakon tih aktivnosti vratili smo se u školu gdje smo radili zdravi sladoled, smoothie, sok i užinu. Svi su bili oduševljeni. Podijelila sam razred u grupe i prihvatili smo se posla.
SMOOTY:
- 3 – 5 banana
- 3 – 5 jabuka
- orašasti plodovi po želji
- 3 – 5 decilitara mlijeka.
POSTUPAK: izreži voće na malene komadiće i usitni u blenderu postepeno dodajući mlijeko.
Smoothie smo pojeli odmah.
Zdrava okrjepa puna vitamina i minerala nakon šetnje i igre. Vrijedno smo, uz smijeh i suradnički rad, izradili ostatak zdravog jelovnika.
ZDRAVI SLADOLED:
- voće po izboru
- obični ili voćni jogurt
- kalupi za sladoled.
POSTUPAK: Voće izrezati na sitne kockice. U kalupe za sladoled uliti jogurt i pomiješati s odabranim voćem. Odložiti u zamrzivač na nekoliko sati.
NARANČADA S LIMUNOM:
- 5 – 6 naranči
- 2 – 3 limuna
- 1 – 2 žlice meda
- voda.
POSTUPAK: Voće prerezati i iscijediti. Iscijeđeni sok pomiješati s vodom i nekoliko žlica meda.
Došlo je vrijeme za užinu koja je bila i neobična, i posebna. Užinu su učenici sami odabrali, kupili, osmislili i pripremili, a zatim i pojeli na svježem zraku.
Tako smo imali kompletnu, zdravu, bogatu i raznoliku prehranu, a zdrav imunološki sustav rezultat je baš takve zdrave i uravnotežene prehrane. Uživala sam u zadovoljnim osmijesima učenika. Izlaznu sam karticu planirala provesti kao posljednju etapu projektnog dana sljedeći radni dan nakon što se slegnu učenički dojmovi.
Sutradan sam u produženom boravku provela radionicu Nevidljivi šećer. Prema sastavu na ambalaži izračunali smo koliko se šećera nalazi u napitcima koji nam svakodnevno mame osmijehe. Izabrali smo nekoliko poznatih gaziranih i slatkih napitaka. U praznim smo bocama odmjerili količinu šećera koja se nalazi u 0,5 litre napitka.
Učenike sam potakla na razmišljanje pitanjem: „Koliko smo šećera potrošili na izradu jučerašnje užine?“
Odgovor je bio nula!
I tako smo na kraju zaključili: zdrava prehrana može biti itekako zanimljiva i ukusna, a istovremeno i potpuno prirodna. Okuse sladoleda obavili smo stihovima pjesmice:
„Hrana nije otpad, nije smeće,
za nju imamo planove veće.
Pojedi, podijeli, spremi i štedi,
nauči da ona tako više vrijedi.“
Pjesmicom smo zaključili iscrpan, ali zanimljiv i edukativan projektni dan.
■ Piše: Marina Kapović, mlada učiteljica u produženom boravku u zadarskoj Katoličkoj OŠ Ivo Mašina | Ima jaku želju za cjeloživotnim obrazovanjem, usavršavanjem, učenjem i kreativnom provedbom nastave u produženom boravku. Majka je dvojice sinova, entuzijast, samokritična, zaljubljenik u prirodu, sport i čitanje. U životu se vodi motom „Daj vremenu vremena“ ■