Iz školskog svijeta
■ OŠ MILANA LANGA, BREGANA ■
“Vlak u snijegu“ i lektira na kreativan način
objavljeno: 9. veljače 2024.

Dječji roman Mate Lovraka Vlak u snijegu napeta je, bezvremenska i vrlo poučna lektira koja omogućuje mnogobrojne načine obrade.

Poznavajući svoje učenike koji vole lektiru obrađivati na kreativan i zabavan način, znala sam da im i ovo djelo treba biti posebno. Dosad su u obradi djela izrađivali lektiru iz vrećice, pizza lektiru, dioramu, slikovnicu, stripove i lutkice za dramatizaciju basna i igrokaza. Uvijek ih motivira kad trebaju nešto izraditi svojim rukama i pokazati svoju kreativnost u radu.

Nakon promišljanja i traženja ideja shvatila sam da učenici sami i/ili u skupini mogu obraditi ovo lektirno djelo. Aktivnosti koje sam predvidjela:

1. čitanje knjige

2. gledanje filma

3. uspoređivanje knjige i filma   

4. analiziranje djela

5. izrađivanje kviza

6. likovni radovi

7. pjesma i ples

8. izložba radova.

Učenici su kod kuće pročitali knjigu. U školskoj knjižnici pogledali smo dugometražni film iz 1976. godine redatelja Mate Relje snimljen prema istoimenom romanu. Sljedeća aktivnost bila je kratka pisana provjera kojom su usporedili sličnosti i razlike između knjige i filma. Čitanjem odgovora i razgovorom izrazili su svoje doživljaje: najuzbudljiviji dio, najtužniji, što ih je nasmijalo, koji im je najdraži lik i dr. U analizi učenici su u skupinama određivali vrstu književnog djela, bilješku o piscu, glavne i sporedne likove, njihove osobine, mjesta i vrijeme radnje, redoslijed događaja, podatke o filmu i poruku djela. Sve su te podatke zapisivali na vagone papirnatog vlaka, a predstavnik svake skupine predstavio ih je ostalim učenicima.

Svaki je učenik na kartončić napisao pitanje vezano uz djelo, pazeći da se pitanja ne ponavljaju. Tim pitanjima napravili su kviz znanja i provjerili koliko su upamtili o pročitanoj knjizi i pogledanom filmu. Skupina učenika izradila je model vlaka, lokomotivu i vagone od raznih kutijica i papira. Ostali su učenici slikali najzanimljiviji događaj iz romana. Slušali su pjesme koje su pjevala djeca u filmu. Naučili su pjevati Himnu zadrugara i plešući oponašali kretanje vlaka.

Sve likovne radove izložili smo u školskoj knjižnici. Kartončiće s pitanjima stavili su u prvi vagon modela vlaka i posjetiteljima knjižnice napisali da pitanjima mogu ponoviti svoja znanja o knjizi Vlak u snijegu.

Tijekom izrade zadataka ozračje u razredu bilo je radno sa stalnom izmjenom aktivnosti i tematskim povezivanjem sadržaja nastavnih predmeta. Povezali su se odgojni i obrazovni sadržaji. Učenici su bili vrlo aktivni, zadatke su izrađivali samostalno i u skupinama. Do završetka svih aktivnosti, naučili su najvažnije podatke o djelu. To je i bio cilj.

Vođeni stihovima pjesme Kad se male ruke slože, sve se može, sve se može! još su jednom zaključili da se zajedničkim radom mnogo toga može postići.

Moj je zadatak bio osmisliti zabavan i zanimljiv sadržaj, obogaćen raznim aktivnostima koje će učenici sa zadovoljstvom izraditi.

I uspjela sam u tome.

■  Napisala: Anita BAN, diplomirana učiteljica | OŠ Milana Langa, Bregana  ■