Iz stranih medija
10 REČENICA KOJE UČITELJICE I UČITELJI NE ŽELE ČUTI
Ako među prijateljima imate učitelje, ne spominjite ovih deset rečenica
objavljeno: 26. rujna 2021.

Cijeli je niz zabluda i predrasuda koje kolaju o učiteljima i njihovu poslu. Neke od njih redovito se ponavljaju u razgovorima na temu obrazovanja, a učiteljice se i učitelji u pravilu na njih više i ne obaziru. Osobe koje s lakoćom izgovaraju takve tvrdnje, teško se mogu smatrati upućenima, a još teže dobronamjernima ili prijateljski raspoloženima. Stoga, imate li prijateljice i prijatelje u učiteljskome svijetu, razmislite prije negoli izustite koju od sljedećih zabluda.

U nastavku možete saznati o kojim je tvrdnjama i predrasudama riječ. Članak The Top 10 Things You Shouldn’t Say to a Teacher [To their face anyway!] objavljen je na mrežnim stranicama Teach Smart With Me australske učiteljice Michelle Smith.

Nedavno sam slušala zanimljiv podcast o pomajkama.  Gošća podcasta, Cameron Githreath Normand, voditeljica tečajeva za pomajke, govorila je o vlastitu iskustvu i iskustvu osoba s kojima se susrela te sam, slušajući njihove doživljaje i spoznaje, počela stvarati određene poveznice s vlastitim životom.

Nisam pomajka, no Cameron je, svjedočeći sve ono što dobro poznaje, govorila o brojnim mitovima i zabludama koji se u društvu ponavljaju vezano uz ulogu pomajke. S obzirom na učiteljsku ulogu u kojoj se nalazim, moje su se antene aktivirale uočavajući analogije u zabludama i predrasudama koje se šire društvom.

Nakon što je podcast završio, vraćajući se avionom kući nakon posjeta sinu i snahi, počela sam razmišljati o svim predrasudama s kojima se učiteljice i učitelji također gotovo svakodnevno suočavaju.

Vjerujem da ste ih i vi čuli i to ponajviše od onih osoba koje smatraju da „sve znaju o učiteljskome poslu“ te su „jako sretne kada vas na to mogu podsjetiti“.

Takvo što zasigurno ne biste čuli od nekoga tko vas podupire, od vaših najmilijih s kojima živite i koji vide kolike sate, dane i noći provodite pripremajući, ispravljajući, ocjenjujući… Jer oni znaju činjenice!

Mitovi i zablude u pravilu dolaze od samozvanih stručnjaka kojima ne bismo trebali davati nimalo pozornosti te vjerujem da ćete se na mnoge od njih samo nasmijati.

Jer znamo koliko su takve izjave neistinite.

Ovdje ih pišem na šaljiv način tako što svaku izjavu pratim određenim memom (u originalnom tekstu, nap.) koji pokazuje što zapravo mislim o izrečenome. Iako te tvrdnje mogu na prvi pogled izgledati utemeljene u stvarnosti, potpuno su neosnovane.

Stoga, evo ih, vjerujem da su vam mnoge od njih dobro poznate.

Što ne biste trebali govoriti učiteljicama i učiteljima?

Tvrdnja broj 1:

Radiš samo nekoliko sati na dan, zar ne?

Hmmm… živiš li ti u realnosti? Svi koji su učitelji znaju da je riječ o potpunom mitu.

Tvrdnja broj 2:

Ali ti imaš najdulji godišnji i sve te praznike!

Kada bi prosječan komentator znao koliko su učitelji već iscrpljeni dok se konačno pojavi kakav blagdan ili praznik, nikad ne bi izgovorio takvo što. Uostalom, nije li čuo za izraz „učiteljski umor“?

Tvrdnja broj 3:

Učiteljski posao nije posao, to je poziv!

Ta me tvrdnja zna osobito razljutiti. Jer bi to značilo da sav posao koji svojom voljom radimo u slobodno vrijeme pa i novac koji ulažemo u nastavu i uređivanje učionice, nisu nešto što dobrovoljno odvajamo od sebe, nego se to podrazumijeva jer smo – na to pozvani, to je naš poziv!

Tvrdnja broj 4:

Učitelji su ljudi koji ne mogu raditi ništa drugo.

Ako već idete tako nisko, razmislite i o ovome: Učiteljski je posao jedina profesija koja poučava sve druge profesije. – I… Što biste sada željeli reći?

Tvrdnja broj 5:

Učiteljima mora biti zabavno s djecom.

Znaju li oni koji to izgovaraju da je biti učiteljem iz dana u dan kao da na pašnjak vodiš stado – mačaka?

Tvrdnja broj 6:

Prihvati to! Pa ti si profesionalac!

Kod nas u Australiji često čujem tu rečenicu. Kada mi to govore, shvaćam da mi „dobronamjerno sugeriraju“ da sam plaćena gutati različite otrove, nedobronamjernosti pa i prijetnje.

Tvrdnja broj 7:

Tko ne zna raditi, taj poučava.

Jeste li ikada čuli tu tvrdnju? Da, to je stara razvlakuša, ali i dalje vrlo nepristojna, i netočna.

Tvrdnja broj 8:

Svi smo mi bili u školi tako da imamo pravo o tome govoriti jer smo i mi stručni.

Ma naravno, ne samo oni koji su bili u školi, nego i oni koji su jedva prošli kraj školske zgrade, svi su stručnjaci.

Tvrdnja broj 9:

A kako bi bilo da svoj sat učiniš zanimljivijim?

Hvala na sjajnom savjetu! Inače nastojim da moja nastava bude najdosadnijom i najnezanimljivijom mogućom.

Tvrdnja broj 10:

Ako ti je uistinu stalo do djece, novac ne bi smio biti problem.

Kažete li to i teti čuvalici kada ju nazovete kako bi došla čuvati djecu dok vi ne možete biti s njima?

I došli smo do kraja popisa deset najzastupljenijih zabluda o učiteljima.

Nemojte ih uzimati preozbiljno, dodajte zrnce humora, osobito kada imate s kim dijeliti svoje misli, izazove i dojmove iz učiteljskoga svijeta.

Uživajte u svojem poslu i ne dopustite da vam istrošeni mitovi kvare dan. 

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice prilagođen ■ Michelle Smith, učiteljica razredne nastave iz Australije ■ AUSTRALIJA: Teach Smart With Me – mrežne stranice učiteljice M. Smith kojima je glava nakana pomoći učiteljima da izbjegnu izgaranje na poslu ■ izvornik: teachsmartwithme.com