Prirodno je biti uznemiren prvoga radnoga dana u nastavi, no ako se poslužite trikom i uživite u ulogu nove učiteljske osobnosti, možete zavarati svoje učenike da je pred njima potpuno samopouzdana osoba, iako će potpuno samopouzdanje tek doći s vremenom – kaže učitelj i mentor Andy Taylor.
Članak New teachers: How to build confidence in the classroom objavljen je na obrazovnome portalu TES.
Ulazak u učionicu prvoga radnoga dana novim učiteljicama i učiteljima može biti vrlo zahtjevno iskustvo. Potpuno je prirodno ako ste zabrinuti hoće li vam zadrhtati glas ili ruke.
No, zasigurno ne želite da učenici zapaze vašu uznemirenost.
Imati samopouzdanja u učiteljskoj je ulozi iznimno bitno: učenici će uočiti na kojoj je razini vaše samopouzdanje i – s obzirom na to zapažanje – velikim će se dijelom i odnositi prema vama.
Zamislite da dolazite u operacijsku dvoranu gdje vas dočekuje kirurg, pozdravlja vas, a zatim pomalo nesigurno progovara: „Da vidimo, koja je operacija danas na redu? Aha, tako… a sada da malo razmislim, koje bih instrumente mogao danas upotrijebiti…“
Sasvim je sigurno, posumnjali biste u takva kirurga, kao što bi posumnjao i tim koji ga okružuje, a vi biste zasigurno i zbrisali iz operacijske dvorane koliko vas noge nose.
Dakle, kako postići autentično samopouzdanje u učionici?
I, postoji li kakav trik koji bi vam pomogao iskazati samopouzdanost u učionici i tada kada se osjećate pomalo nesigurnima?
Zamislite i prihvatite ulogu učiteljske osobnosti
Ako ste ponešto sramežljivi – i ne volite biti u središtu pozornosti – izgradite i prihvatite ulogu učiteljske osobnosti.
I sâm sam to iskusio na početku svoje učiteljske karijere. Andy je povučen i ne uživa u upravljanju situacijama. Međutim, profesor T. mora biti sposoban zauzeti samopouzdan stav i voditi nastavu.
Evo kako sam zakoračio u svoju učiteljsku osobnost.
1.] Pažljivo izaberite svoje polazno mjesto
Ako je to moguće, pozdravite učenike pri ulasku u učionicu. Ako nije, stanite na sredinu ili neposredno do glavnoga prolaza kojim učenici ulaze u prostoriju. Ta pozicija pokazuje vaš osjećaj pripadnosti učionici i prisnost s idejom boravka i rada u njoj.
2.] Govor tijela
Stojte uspravno, osmjehnite se i zadržite govor tijela otvorenim i srdačnim koliko je god to moguće. Često, kada se osjećamo nesigurnima, poginjemo ramena, prekrižimo ruke ili ih stavljamo u džepove.
Dok se obraćate učenicima ili ih pozdravljate, neka vam ruke budu raskriljene, a dlanovi okrenuti prema gore. Kada se odmarate, stavite ruke na struk oblikujući svojim tijelom O za otvorenost.
3.] Kontakt očima
Mnogo je onih koji nemaju snage održati kontakt očima s novim ljudima. Snažan je izraz samopouzdanja kada učenike, dok ih pozdravljate ili im govorite uvodne rečenice, gledate u oči.
Nema razloga inzistirati na tome da i oni uzvrate gledanjem u oči ili, još manje, gledati ih na način netremičnoga zurenja kako biste pokazali kakvu nadmoć kojom ih želite zastrašiti ili poniziti. Tomu ni u kojem slučaju nema mjesta u učionici. No vaša sposobnost da ih pri obraćanju možete gledati u oči, na primjeren način, velik je izraz vašega samopouzdanja, ali i povjerenja koje s njima upravo uspostavljate.
4.] Budite sigurni u svoje predmetno znanje
Taj savjet je jednostavan, ali iznimno bitan.
Svatko bi se osjećao loše i nelagodno kada bi morao govoriti o nečemu o čemu zna malo ili nedovoljno. Zbog toga je dobra priprema nastave ključna kako biste se pred svojim učenicima dobro osjećali kada sat počne.
Prije negoli uđete u učionicu, imajte jasne zamisli o tome što od toga sata želite. Ciljeve razjasnite i isplanirajte unaprijed.
5.] Sastavite scenarij
Naša najveća zabrinutost često leži u pitanju što učiniti ako se razred počne loše ponašati.
Kako biste to predvidjeli i adekvatno reagirali, planirajte odsječke mogućih događaja te postupanja koja ćete u predviđenom trenutku primijeniti kako biste izbjegli da vam se glas podigne tri oktave više te vama ovlada panika. Na primjer: „Ne, hvala, (dodajte ime). Takvo ponašanje (odnosno, mnogo bolje – imenujte ponašanje) nije dopušteno na ovoj nastavi.“ Glas neka vam ostane miran i umjerene glasnoće.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen s obzirom na izvornik do kojeg vodi poveznica na kraju ove napomene ■ Andy Taylor, učitelj i mentor novim učiteljima, danas radi na Sveučilištu Worcester u obrazovanju novih učitelja ■ TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997.godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■