Iz stranih medija
UJEDINJENO KRALJEVSTVO ■ PROBLEMI KOJI SU POSTOJALI PRIJE PANDEMIJE SADA SU JOŠ VEĆI
Dobri ljudi odlaze iz profesije ili – stradaju u njoj
objavljeno: 8. travnja 2021.

Situacija u školstvu u Ujedinjenome Kraljevstvu mogla bi nas posebno zanimati s obzirom na to da su odande preuzeti mnogi „gotovi obrasci“ tzv. promjena koji su namijenjeni učiteljima i učenicima, odnosno školskom sustavu, u okviru aktualne hrvatske reforme.

Odlazak kvalificiranih ljudi iz sustava, inzistiranje na pojedinostima koje bi učitelji „morali napraviti“ u svrhu poboljšanja obrazovanja umjesto da se otklone veliki sistemski problemi ako se uistinu želi postići ikakvo poboljšanje, pa i – narušeno vrijeme odmora, na što je u članku što slijedi stavljen osobit naglasak – svakidašnjica je s kojom se suočavaju i o kojoj pišu i razmišljaju kolegice i kolege s Otoka.

Kako se hrabre i što priželjkuju tijekom uskrsnoga odmora, možete pročitati u nastavku.

Članak o narušenom proljetnom odmoru, ali i drugim poteškoćama s kojima se suočava britansko školstvo, objavljen je na obrazovnome portalu TES.

U vremenima koja znamo zvati normalnima, svi vi koji radite u školama i na koledžima, vjerojatno ste običavali radovati se proljetnom, uskrsnom odmoru. I tada je bilo, naravno, poslova koje je trebalo obaviti kao pripravu za završno nastavno razdoblje. No, u najmanju ruku, imali smo ustaljen obrazac školske godine te mogućnost da se odmorimo.

Ovih dana – nakon više od godine u pandemiji – razlika između nastavnoga razdoblja i razdoblja odmora postala je nejasna. Za mnoge učitelje i ravnatelje uskrsni odmor ne donosi osobit predah. Ponajprije, vlada očekuje od zaposlenika da ostanu dostupnima prvih šest dana odmora – kako je uostalom bilo i za prekida u veljači, i tijekom božićnih blagdana, i u listopadskom međuodmoru.

Drugo, tijekom uskrsnoga predaha obavijestit će nas hoće li u idućemu obrazovnome razdoblju biti potrebno tijekom nastave nositi maske.

Treće, naziru se brda i planine u sljedećim tjednima i mjesecima koja uključuju ispitivanje učenika u kvalifikacijske svrhe tijekom ljeta koje je pred nama s obzirom na odluku o ukidanju standardiziranih ispita.

Povremeno vrijeme nedostupnosti

Glede ispita, vodič je objavljen danas (26. ožujka 2021.), a objavilo ga je Ujedinjeno vijeće za kvalifikacije. Činjenicu da takvo što dolazi posljednjega dana obrazovnoga razdoblja mnoge su škole i koledži primili s ogorčenjem, a situacija se mogla izbjeći da je vlada slušala naše prošlogodišnje zahtjeve i priremila plan B u slučaju da se standardizirani ispiti neće održati.

No, to nije napravljeno. Tako ostaje još jednom na učiteljima i na ravnateljima da sami sređuju nastali nered.

Iz uputa koje smo dobili odmah je jasno da je riječ o opsežnu poslu koji zahtijeva postavljanje i isporuku zadataka kao i osiguranje njihove kvalitete za svakoga učenika u svakome predmetu u svrhu poštivanja roka zaključivanja ocjena koji je određen za 18. lipnja.

Preostalo je dvanaest tjedana za dovršenje toga procesa – i to je vremenski okvir koji uključuje i blagdane i neradne dane. Sve to nastavak je dvanaestomjesečnoga razdoblja tijekom kojega su mnogi ravnatelji i učitelji radili gotovo bez dana odmora.

Postoji dio komentatora koji je osobito oduševljen kada može napasti učiteljske godišnje odmore. No, i oni moraju priznati da svatko ima pravo i da je svakomu potrebno povremeno vrijeme nedostupnosti.

Nema dvojbe da ćete u ovim okolnostima čuti tople riječi ministara koji pohvaljuju težak učiteljski rad i zahvaljuju na svemu što činite. Zasigurno se sjećaju – svi oni određene dobi – vlasnika trgovine gospodina Gracea iz komedije Jeste li posluženi? iz 70-ih godina prošloga stoljeća koji bi se povremeno spustio u prostor prodavaonice i rekao osoblju: „Svi radite iznimno dobro.“

Preveliko radno opterećenje u učiteljskoj profesiji

Ono što bi djelovalo bolje od praznorječivosti jest posvećenost odluci da se udvostruče napori kako bi se na duge staze poduzelo nešto po pitanju prevelikoga radnoga opterećenja u školstvu.

Pandemija je, kao i u drugim područjima, pojačala problem koji je postojao i prije. Radno opterećenje sasvim očito narušava mogućnost zadržavanja stručnih učitelja i voditelja u sustavu, a različite inicijative vezane uz rješavanje toga problema nikad nisu potpuno ostvarene.

Razlog je tomu je što se te inicijative, iako moguće dobronamjerne, usredotočuju na pojedinosti kako obavljati određene poslove, umjesto da se usmjere na velike uzroke takva prekomjernoga radnoga opterećenja.

Svima su nam poznati ti uzroci, a poznati su i vladi.

Svakodnevno je pred nama nepregledan popis očekivanja i zahtjeva, nedostatak sredstava za rad te sustav odgovornosti koji je izrazito pretjeran tako da dobri ljudi odlaze iz profesije – ili su, jednostavno, sluđeni u njoj.

Ako vlada uistinu želi zahvaliti voditeljima i učiteljima, mora naći bolju kariku između onoga što se od škola i koledža očekuje i onoga kako su opskrbljeni i financirani.

U međuvremenu, ostaje nada da ćete tijekom uskrsnih blagdana naći načina da se odmaknete i odmorite u krugu svoje obitelji. Jer to sasvim sigurno zaslužujete.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićGeoff Barton, glavni tajnik Udruge srednjoškolskih ravnatelja u Ujedinjenom Kraljevstvu ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, izlazi od 1910. godine, od 1997.dostupna na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■