Iz stranih medija
■ UGODNO RADNO OKRUŽJE ■
Dobro organiziran učionični prostor u višim razredima osnovne škole
objavljeno: 3. kolovoza 2023.

„Uspostava promišljenoga i dobro organiziranoga razrednoga okružja doprinijet će snažnijem učeničkom uključivanju u nastavu i – uspješnijem učenju“, misao je vodilja članka i videozapisa u čijem je temelju zapis Davida LaMastera, voditelja nastavnih programa i savjetnika iz američke države Zapadne Virginije.

Videozapis 7 Zones Every Middle School Classroom Should Have objavljen je na obrazovnome portalu Edutopia 20. srpnja 2023.

U dobro organiziranoj i uređenoj učionici namijenjenoj učenicima viših razreda osnovne škole nalazi se sedam zona (prostornih jedinica) koje će potaknuti uspješniju i učinkovitiju nastavu.

Evo o kojim je učioničnim zonama riječ.

Polica spasa         

Činjenica koju ne možemo izbjeći: Učenici katkad na nastavu dolaze bez pribora.

Ako imate dobro opskrbljenu policu postavljenu na vidljivu mjestu s koje učenici mogu uzeti što im zatreba, problem je riješen. Mogu uzeti olovke, papire i ostalo što im je potrebno. To će smanjiti nepotrebna ometanja tijekom nastave i usmjeriti ih ponajprije na zadatke. Na kraju sata učenici na predviđeno mjesto mogu vratiti ono čime se nisu služili (primjerice, papire koje nisu upotrijebili) te ono što im više ne treba.

Središnji prostor nastavnoga izlaganja

Za frontalni oblik nastave oblikujte žarišni prostor blizu ploče, pametne ili bijele ploče odnosno prostora pisanja i projiciranja kakvim se u nastavi uobičajeno služite. Mnogi učitelji u tome prostoru drže mikrofon, zvučnike, prijenosno računalo, pisaljku ili pokazivač i druge predmete potrebne za uspješnu nastavu. Manji radni stol, govornički podij i učvršćivači kabela pomoći će vam u organizaciji tih uređaja. Pa kada dođe vrijeme za obraćanje cijelom razredu, možete biti sigurni da vam je sve što je potrebno za uspješnu komunikaciju – nadohvat ruke.

Prostor za rad s manjom skupinom učenika

Rad u manjim skupinama ključ je kojim osiguravamo da svi učenici dožive onakav oblik nastave kakav im je potreban. Pomični stolić ili polica s nastavnim sredstvima i pomagalima omogućit će vama i vašim učenicima da – u potrazi za stvarima i sredstvima za rad – ne morate napuštati radni prostor te tako gubiti vrijeme namijenjeno poučavanju i učenju. Osigurajte da u radu s manjom skupinom učenika učenici sjede okrenuti leđima drugoj djeci u razrednom odjelu kako biste ometanja smanjili na najmanju moguću mjeru, a pojačali a-ha trenutke (trenutke spoznaje) koje učitelji toliko vole.

Informatički kutak

Pratiti putove uređaja i opreme zna biti vrlo zahtjevno! Držač za cipele može poslužiti za čuvanje slušalica koje su uočljivo raspoređene i lako dostupne. Raznobojne kvačice i kopče razvrstavaju zapetljane kabele i punjače. Različiti načini označivanja i prikladne naljepnice pomažu vam kod učenika stvoriti odgovornost spram stvari kojima se koriste. Nemojte zaboraviti u tome prostoru na vidljivo mjesto postaviti upozorenja o sigurnosnim pravilima i postupanjima na internetu kako bi oprema te – još više – učenici ostali sigurni.

Prostor za skladištenje i čuvanje predmeta

Stvari se u učionici prečesto zametnu i izgube. Stoga je oganiziran prostor za skladištenje i čuvanje vaš najbolji prijatelj. Nemojte ga natrpati svim i svačim. Kada vam nešto ustreba, u gomili stvari teško je to pronaći. Ono što je često u upotrebi, stavite na dostupnija mjesta. Prozirne kutije i spremnici s naljepnicama odličan su izbor za čuvanje predmeta. Teške stvari stavite na donje police, a one najlakše na gornje.

Oglasne ploče i panoi

Osim što imaju estetsku ulogu, oglasne ploče i panoi mogu poslužiti za predstavljanje i poticanje novih pristupa, za upravljanje razredom, objavljivanje jasnih očekivanja te ustaljivanje učinkovitih obrazaca ponašanja i postupanja. I ono ključno, na njima se mogu izložiti učenički radovi. Postavljanje radova na vidljivo mjesto u učionici kod učenika jača osjećaj vlastite vrijednosti te ih poučava kako cijeniti rad i postignuća drugih.

Učiteljev osobni prostor

Učiteljev prostor u učionici ključno je mjesto obnavljanje snaga te obavljanja svih onih poslova koji prate učiteljski rad, kao što je pregledavanje i vrednovanje učeničkih radova, pripremanje nastave te raščlamba prikupljenih podataka. Stoga valja razmisliti kamo bi se najbolje uklopio učiteljski radni stol te koje će se aktivnosti ondje provoditi. Prikupite materijale i predmete koji su vam potrebni za obavljanje tih aktivnosti te ih primjereno rasporedite i spremite. Redovito održavanje toga prostora urednim i čistim pomoći će vam da vaš rad bude još učinkovitiji.

Zaključno…

Toliko je toga u obrazovanju što ne možete nadzirati – kaže David LaMaster, pomoćnik ravnatelja u višim razredima osnovne škole West Side u Charlestonu, u američkoj državi Zapadnoj Virginiji. – Jedna od stvari koje možete nadzirati upravo je organizacija učioničnoga prostora. Određivanje specifičnih prostornih jedinica stvorit će okružje pogodno za učenje koje utječe na jačanje pozitivnih ponašanja i odnosa, a učenička postignuća dovodi na najvišu moguću razinu.

Ako se želite dodatno posavjetovati kako postići takvu organizaciju prostora, pročitajte članak  6 Key Areas of Middle School Classrooms istog autora [na engleskom jeziku, nap.] na temelju kojega je nastao i ovaj članak odnosno videozapis.

Kakva su vaša iskustva s organizacijom i uređenjem učioničnoga prostora? Koliko ugodno radno okružje utječe na učenički rad i postignuća? Svoja iskustva, razmišljanja i poglede  možete podijeliti ispod objave članka na stranici Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić  ■ tekst je pri prijevodu uređen i prilagođen te mjestimice i dopunjen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■  David LaMaster – voditelj nastavnih programa u američkoj državi Zapadnoj Virginiji ■ SAD: Edutopia – portal namijenjen obrazovnim temama ■ izvornik: www.edutopia.org  ■