
„Ne odlaze svi učenici s Nateove nastave zaljubljeni u kemiju, ali svi odlaze osvjedočeni da je Nate zaljubljen u predmet koji poučava.“
Članak The Role of Passion in Effective Teaching objavljen je na na mrežnim stranicama Trevor Muir 15. svibnja 2024.
Poznajem profesora kemije koji lekcijama o izotopima pristupa kao izvlačenju brojeva na Bingu. Kada su na nastavi kemije, učenici ne skrivaju mobitele u krilu pod klupom. Umjesto toga, nagnuti su nad svoje klupe i preplavljeni uzbuđenjem koje isijava iz njihova učitelja. Silno nastoje razumjeti ono što im govori te se međusobno natječu da to i potvrde jer znaju da će on, na temelju njihova iskazana razumijevanja i znanja, zaplesati „onaj svoj ples“ ili zaoriti toliko glasno da će se čuti i na hodnicima. I nema boljeg načina da se učitelj Nate razveseli nego da mu pokažeš kako razumiješ predmet čijim te znanstvenim poljima poučava.
Nate poznaje načine kako predmetni sadržaj učiniti privlačnim svojim učenicima. Očituje se to u pokretima ruku, u tome kako hita prema bijeloj ploči u trenutcima kada mu je sinula ideja kako nacrtati ono o čemu govori, kako mijenja boju glasa.
Svoje sate ne počinje razmetljivošću i nametanjem, nego govori mirnim i pribranim glasom sve dok ne dosegne crescendo.
Ne odlaze svi učenici s Nateove nastave zaljubljeni u kemiju, ali svi odlaze osvjedočeni da je Nate zaljubljen u predmet koji poučava.
Vaša strast je zarazna
Tajni sastojak presudan za privlačnost i vrhunsku izvedbu Nateove nastave počiva u njegovoj dubokoj povezanosti s predmetom. Nije riječ o tome da je Nate vrhunski stručnjak u svakom detalju koji poučava, niti o tome da je svjetski poznat znanstvenik kojemu su sva polja kemije na dlanu (iako bi i to moglo biti jednoga dana). Nate je jednostavno zadivljen kemijom, svojim predmetnim područjem, te želi da i drugi budu jednako zadivljeni. Jasno mu je da postoji povezanost između učenikova razumijevanja sadržaja te osobne samopouzdanosti, sposobnosti i uspjeha. Time je premreženo cjelokupno njegovo poučavanje i učenici upijaju njegove osjećaje te ih i sami emaniraju.
Osjećate li strast prema sadržaju svojega nastavnoga predmeta?
Ne pitam vas jeste li zaljubljeni u rad u nastavi, volite li biti učiteljem. Naravno, ne umanjujem ni taj dio. Jasno je da je bitno biti prožet mnogim aspektima nastavnoga rada, od povezivanja s učenicima, stvaranja dobrih odnosa do osmišljavanja nastave, mentoriranja i drugoga.
Pitam vas je li sadržaj predmeta koji predajete vrijedan uzbuđenja. Je li vam osobno iskreno stalo do toga da i vašim učenicima bude stalo do predmeta koji predajete?
Činjenica je da sve što ulazi u našu nastavu treba počivati na stanovitu nadahnuću.
U sadržaju naših nastavnih lekcija treba postojati SVRHA koja nadmašuje činjenicu da je sadržaj našega nastavnoga predmeta propisan nacionalnim obrazovnim standardom. Ako ne možemo odrediti svrhu, vjerujem da tratimo vrijeme svojih učenika. Želim reći: Ako ne možemo odrediti zašto oni to moraju učiti, zašto bi oni tolike dijelove svojih života ulagali učeći to?
To ne znači da morate obožavati sve što poučavate
To ne znači da sve što poučavate mora u vas izazvati krike uzbuđenosti kojima ćete plašiti ljude na hodniku. Ne mora sve prštati uzbuđenjem. Na primjer, nikad nisam bio osobito zaljubljen u nastavu gramatike. Kada bih poučavao jezično-umjetničku skupinu predmeta, bilo je na meni kako ću to realizirati. Smislio bih sate kreativnoga pisanja i pomogao djeci vježbati kreativno izražavanje. Jednostavno, nije lako izazvati uzbuđenost svojih učenika dok ih poučavaš uporabi točke sa zarezom ili participa.
Bilo kako bilo, gramatička pravila služe postizanju jasnoće, a jasnoće je temelj pisanja. Ako želim da moji čitatelji razumiju ideje koje pokušavam izraziti, moraju vladati sintaksom i jezičnim ustrojem. To je svrha nastave gramatike te poučavam imajući na umu tu svrhu koju dijelim i sa svojim učenicima. A tâ svrha je mjesto rođenja strasti o kojoj sam prethodno govorio.
Od svrhe do strasti
Mike Rowe iz emisije Dirty Jobs jednom je rekao: „Nikad ne slijedi svoju strast, no nosi ju sa sobom.“ Nisam siguran slažem li se s njim da nikad ne trebamo slijediti ono što u nama izaziva strast i predanost, ali shvaćam što je želio reći. U osnovi, ne morate biti strastveni u svemu što radite da biste osjećali strast. Nikad nisam osjećao strast prema nastavi gramatike, ali ju osjećam dok pomažem svojim učenicima unaprijediti sposobnosti izražavanja. A gramatika mi u tome pomaže. Zbog toga i nastavi gramatike pristupam sa žarom, a to nastojim prenijeti i svojim učenicima.
Postoji li svrha u predmetu koji predajete za koju znate da će motivirajuće djelovati na vaše učenike? Možete li istaknuti novi kut gledanja na sadržaj predmeta koji vaši učenici nisu sami uspjeli prepoznati?
Nećete voljeti baš sve, niti ćete biti uzbuđeni oko svega što je dijelom sadržaja vašega nastavnoga predmeta, niti to treba očekivati.
No uvijek možete tražiti svrhu onoga što poučavate te joj dopustiti da zapali i razgori vašu strast. I tada postoje realni izgledi da će se to prenijeti i na vaše učenike te će se zapaliti i razgoriti i dio njihove strasti.
Možda čak toliko da će se početi naginjati preko svojih klupa i plašiti prolaznike na hodniku.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com ■