Iz stranih medija
SIR KEN ROBINSON ■ 4. ožujka 1950. – 21. kolovoza 2020. ■ SVATKO U SEBI IMA SVOJ „ELEMENT“
Moramo radikalno izmijeniti svoje shvaćanje inteligencije
objavljeno: 9. rujna 2021.

Sir Ken Robinson ostavio je ovaj svijet, u kojem je velik doprinos dao u polju obrazovanja i razumijevanja dječjih (i ljudskih potreba) napretka i razvitka, 21. kolovoza 2020. godine u krugu obitelji. Otišao je tiho i nenametljivo, kao što je i živio, a za njegovim je djelovanjem ostao neizbirsiv trag. S godinama koje dolaze, kako je iz aktualnih događanja već potpuno vidljivo i neprijeporno, prepoznavat će  se njegov sve dublji i dalekosežniji učinak i poruke koje nadrastaju mjesto i vrijeme u kojima su nastale.

Rođen 4. ožujka 1950. u Liverpoolu, u radničkoj obitelji, tijekom svojih brojnih poticajnih predavanja imao je niz reminiscencija i anegdota vezanih uz djetinjstvo i odrastanje u Engleskoj. Godine 2001. zajedno s obitelji seli u Los Angeles te još jednom ima prigodu zaključiti da su obrazovni sustavi podjednako neuspješni u cijelome svijetu. Ta ga spoznaja nije uspjela demotivirati u nastavku rada s „misijom“ i „bogojavljenjem“ kojima je posvećen do posljednjega daha, a koje razložno i vjerodostojno iznosi i u svojoj poznatoj knjizi Element.

U Elementu, koji vrijedi pročitati od korica do korica, kaže i ovo:

„Da bismo shvatili implikacije priča o otkrivenju ispripovijedanih u ovoj knjizi i da bismo zapravo krenuli prema svojemu otkrivenju, moramo radikalno izmijeniti svoje shvaćanje inteligencije.

Takvi pristupi obrazovanju guše neke od središnjih sposobnosti koje su mladim ljudima u današnje vrijeme potrebne da bi se snašli u sve zahtjevnijem svijetu dvadeset i prvog stoljeća – sposobnosti kreativnoga mišljenja.“

Za Kena Robinsona „kreativno mišljenje“ nije tek neki ljupki pojam kojim će se „pohvaliti“ u kakvoj tablici koja se prilaže u svrhu osobnoga profesionalnoga napredovanja na natječajima i javnim pozivima vladinih agencija i međunarodnih udruga, nego je to srž napretka svakoga ljudskoga bića za pristup kojemu nije dovoljna ni stečena diploma, ni puka dobra volja. Malo je onih koji će ga istinski prepoznati, a nevolja je svih obrazovnih sustava što, ne samo da nisu našli mehanizme kojima će ih prepoznavati, nego se u pravilu raznoraznim administrativnim pravilima i odredbama nezaustavljivo i autodestruktivno  udaljuju od njih, bez ikakve obveze i potrebe da im se istinski posvete kao temeljnoj odrednici svakoga obrazovanja, a samim tim i obrazovnoga sustava koji bi po svojoj esenciji trebao težiti biti učinkovit i poticajan.

Pitanje koje se nameće cijelo to vrijeme glasi:

Teži li uistinu?

Ili je ovdje tek zato da nam potroši vrijeme (čitaj: živote)?

„Sva djeca svoju školsku karijeru započnu s iskričavom maštom, plodnim umom i spremnošću na riskiranje s vlastitim mišljenjem“, govori Ken Robinson na početnim stranicama spomenute knjige.

Ponovimo: S iskričavom maštom, plodnim umom i spremnošću na riskiranje s vlastitim mišljenjem…

Pa kako to da svakodnevno u izvješćima te različitim komentarima po društvenim mrežama čitamo zapise brojnih razočaranih učitelja i profesora kako pred sobom imaju „mrtva puhala“, „potpuno nezainteresiranu djecu“, „lovce na ocjene“, „bezvoljnu djecu“,„mlade sklone nasilju“, da njihovi učenici „ne žele učiti“, „ne žele razgovarati“, „ne shvaćaju osnovne ljudske vrijednosti“, „ne vide život kako bi ga trebali vidjeti“, „ne mogu“, „ne znaju“, „neće“…

„Djeca koja ove godine krenu u školu, u mirovinu će otići 2070 godine. [Napisano je to (mininalno) u godini 2009.; godini objavljivanja Elementa. Stoga dodajte iznesenoj brojci barem desetljeće. – nap., S. M.] Nitko ni približno ne zna kako će svijet izgledati za deset godina, a kamoli 2070. godine. Dva su najveća pokretača promjena – tehnologija i demografija.“ (Element, str. 27.)

„Moramo prihvatiti element.“

Nešto dalje autor nastavlja:

„Jedini način da se pripremimo za budućnost jest maksimalno se razviti pod pretpostavkom da će nas to učiniti maksimalno prilagodljivima i učinkovitima.

Mnogi ljudi koje ćete upoznati u ovoj knjizi nisu slijedili svoje strasti samo zato što su im obećavale plaću. Slijedili su ih jer nisu mogli zamislit da u svojem životu čine bilo što drugo. Otkrili su za što su stvoreni i mnogo su uložili u ovladavanje permutacijama tih profesija. Ako bi se svijet sutra okrenuo naopačke, oni bi iznašli način kako da razviju svoje talente ne bi li se prilagodili tim promjenama. Pronašli bi način da nastave činiti ono što ih dovodi u njihov element jer bi duboko shvaćali kako se njihove darovitosti uklapaju u novo okružje.

Mnogi su ljudi zapostavili svoje strasti kako bi se zbog financijske sigurnosti bavili onime do čega im nije stalo. No, činjenica je da bi posao, koji ste prihvatili jer vam omogućuje plaćati račune, u predstojećem desetljeću lako mogao biti premješten u drugu zemlju. Ako nikad niste naučili razmišljati kreativno i istraživati svoj istinski kapacitet, što ćete tada?

Točnije, što će naša djeca ako ih nastavimo pripremati za život primjenjujući stare obrasce obrazovanja? Vrlo je moguće da naša djeca u svojemu radnom vijeku neće mijenjati samo svoja radna mjesta, već i karijere. Mnogi od njih nedvojbeno će obavljati poslove koje još nismo domislili. Nismo li stoga obvezni poticati ih na istraživanje svih mogućnosti te ih usmjeravati otkrivanju njihovih istinskih talenata i istinskih strasti?

Ako o budućnosti znamo samo da će biti drugačija, bilo bi pametno kada bismo svi tako postupali. Da bismo se suočili s tim izazovima, moramo znatno promijeniti svoj način razmišljanja o ljudskim potencijalima i o načinima njihova razvoja.

Moramo prihvatiti element.“

Što je element?                                        

„Element je stjecište prirodne sposobnosti i osobne strasti.

Ustanovit ćete da je ljudima koje ćete upoznati u ovom poglavlju i velikoj većini ljudi koje ćete upoznati na sljedećim stranicama zajedničko to što rade posao koji vole, a dok to rade, osjećaju da ostvaruju svoje najistinskije jastvo. Vrijeme im drugačije prolazi i življi su, usredotočeniji te ispunjeni entuzijazmom.

Kad su u elementu, prekoračuju uobičajeno iskustvo uživanja ili sreće. Ne govorimo samo o smijehu, uživanju, zalascima sunca ili zabavama. Kad su u svojemu elementu, ljudi se povezuju s nečim temeljno svojstvenim svojem identitetu, svrsi i dobrostanju. To stanje pruža im osjećaj samootkrivanja, definiranja samoga sebe i onoga što bi doista trebali činiti sa svojim životom. Zbog toga mnogi ljudi u ovoj knjizi opisuju svoje otkirvanje vlastitoga elementa kao bogojavljenje.

Kako otkrivamo element u sebi i u drugima? Ne postoji nepromjenjiva formula. Element je za svakoga drugačiji. Štoviše, u tome i jest smisao. Usput, nismo ograničeni na jedan element. Neki ljudi mogli bi osjećati sličnu strast prema jednoj ili više aktivnosti te biti jednako dobri u njima. Po tom pitanju nema pravila. Ali postoje, takoreći, elementi elemenata koji čine okvir za razmišljanje o tome te znanje o tome na što se valja usredotočiti i što činiti.

Element ima dvije glavne značajke i dva su uvjeta za njegovo postizanje. Značajke su sposobnost i strast. Uvjeti su stav i mogućnosti. Redoslijed je: shvaćam; volim; želim; gdje je?

Jedan od pokazatelja da ste u elementu jest u tome što se doživljaj vremena mijenja

„Jedan od  načina po kojima znate da ste u svojem elementu“, kaže Sir Ken Robinson u jednom od svojih predavanja, kao i u spomenutoj i citiranoj knjizi, „jest to što se vaš doživljaj vremena mijenja. Ako provodite vrijeme u poslu koji ne volite, pet minuta čini vam se poput sata, a ako radite nešto što volite, sat vremena činit će vam se kao pet minuta.“

„Nije dovoljno u nečemu biti dobar da biste bili u elementu. Znam mnogo ljudi koji su u nečemu dobri, ali oni to zapravo ne vole. Da biste u nečemu bili uistinu dobri, potrebna je strast.“

Nešto kasnije u svojem predavanju o strasti kaže i ovo:

„Kada govorim o duhu, mislim o onome što pokreće vaš život. Kada ste u elementu i radite to što već radite, na kraju tjedna možete se osjećati tjelesno iscrpljenima, ali ste duhovno ushićeni.  Kada radite posao za koji zapravo ne marite, na kraju dana možete se fizički osjećati u redu, ali ste duhovno pokunjeni. Potrebno vam je nešto da vas podigne.“

Predavanja i knjige Kena Robinsona zasigurno su vrijedni slušanja i čitanja. I današnje vrijeme, a osobito vrijeme koje je pred nama, tu će tvrdnju svakim danom potvrđivati sve više.

■ NAPOMENA ■ piše: Snježana Mostarkić izvori: Dr. sc. Ken Robinson i Lou Aronica: Element: otkrijte svoje talente – budite kreativni – radite ono što volite, prevela: Aleksandra Barlović, V. B. Z., Zagreb, 2011. ( izvornik: Ken Robinson, Ph. D. with Lou Aronica: The Element, 2009. ) ■ Ken Robinson on Passion