Iz stranih medija
■ DOBROBIT UČITELJA ■
Na koncu nastavne godine zastanite, prepoznajte uspjehe i proslavite ih …
objavljeno: 3. srpnja 2023.

„Drago mi je da sam još jednu godinu privela kraju i da me čeka zaslužena ljetna stanka, a opet, osjećam kako tuga prožima moje misli dok se njima vrzma svaki od mojih učenika i učenica, zajednica koju smo gradili, svi naši uspjesi i naši izazovi“, piše suradnica obrazovnoga portala Responsive Classroom Jane Cofie.

Zašto je prije početka ljetne stanke potrebno zastati, omogućiti osjećajima da nas preplave, prepoznati ih, prisjetiti se uspjeha i postignuća i proslaviti ih sa svojim kolegicama i kolegama? – Zato što ćemo na taj način sigurno iskoračiti iz još jedne školske godine i pripremiti se za iduću, emocionalno i mentalno osvježeni.

Članak The End of the School Year: A Time to Pause and Celebrate Successes  objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Zidovi učionice izgledaju prazno s obzirom na njihov izgled otprije mjesec ili dva, no ostalo je nekoliko učeničkih tragova: olovka na stolu i naljepnica-podsjetnik na oglasnoj ploči s mišlju koja me vraća u nastavnu godinu koja je upravo završila.

Dok posljednji učenik napušta prostor u kojem smo gradili mnoga sjećanja, naviru osjećaji koji ga preplavljuju. Konac nastavne godine prigoda je za predah i slavljenje uspjeha.

Svake me godine u tihoj, praznoj učionici preplave brojni osjećaji. Nadire cijela paleta raznorodnih čuvstava: nesigurnost, uzbuđenje, iscrpljenost, radost, tjeskoba, mir i olakšanje. Drago mi je da sam još jednu godinu privela kraju i da me čeka zaslužena ljetna stanka, a opet, osjećam kako tuga prožima moje misli dok se njima vrzma svaki od mojih učenika i učenica, zajednica koju smo gradili, svi naši uspjesi i naši izazovi.

Kako se nastavna godina bliži koncu, bitno je prepoznati osjećaje koji se u takvoj promjeni nužno javljaju. Oni osiguravaju prirodan prostor predaha, priznanja onoga što smo postigli te slavljenja uspjeha.

Vrijednost odmora

Kao učitelji, neprestance istodobno obavljamo više poslova. Kako se bliži kraj nastavne godine, podupiremo svoje učenike u njihovu reflektiranju i sagledavanju postignutih uspjeha. Pomažemo im privesti zadaće i zadatke k vrhuncu i uspješno ih okončati. Osiguravamo im pomoć i potporu dok uče za završne nacionalne ili maturalne ispite te ih ohrabrujemo i pomažemo im u pripremi proslava povodom kraja školske godine ili određenoga dijela školovanja.

Zahtjevan tempo i brojne obveze koji nas zaokupljaju posljednjih tjedana nastavne godine mogu biti zastrašujući i uzrokovati osjećaj presinga. Uslijed silnih poslova koji naviru sa svih strana, teško je sjetiti se zastati, izoštriti fokus na ono bitno i ponovno uspostaviti ravnotežu. Kada se sjetimo napraviti stanku, otvaramo si mogućnost resetiranja uma, zadržavanja pomnosti, prepoznavanja sadašnjega trenutka, misli i osjećaja koji su ključan dio života u tom turbulentnom razdoblju.

Vrijednost slavlja

U završnim tjednima vrijeme posvećujemo razmatranju i planiranju aktivnosti, promišljanjima te proslavama s našim učenicima kako bismo njegovali zajedništvo razredne i školske zajednice.

Stvaranje, vođenje i njegovanje učeničke zajednice tijekom školske godine nevjerojatno je postignuće koje katkad zaboravljamo proslaviti! Morali bismo odvojiti vrijeme za slavljenje vlastitih uspjeha i međukolegijalno povezivanje u svrhu izgradnje snažne zajednice odraslih.

Koji se trenutci tijekom školske godine osobito ističu? Koji su izazovi urodili plodom? Slavljenje uspješnih trenutaka koji su se događali tijekom godine znači afirmativno i optimistično privođenje nastavne i školske godine kraju. 

EVO NEKOLIKO NAČINA KAKO DOĆI DO TAKVIH PRIZNANJA I OSVJEŠĆIVANJA:

♦  Napišite sami sebi pismo u kojem ćete zapisati deset uspjeha tijekom godine. Prije negoli počne iduća školska godina, pročitajte pismo kako biste se podsjetili na prethodna postignuća.

♦  Omogućite si vrijeme koje ćete provesti sa svojim kolegicama i kolegama slaveći još jednu godinu koju ste zajedno proživjeli i ispratili.

♦  Možete iskušati i ovo: Svatko napiše svoje ime i jedan osobni uspjeh koji mu se dogodio tijekom godine. Papiriće s bilješkama stavite u jednu kutiju ili košaru, a zatim neka svatko nasumce izvuče jedan papirić (cilj je dobiti papirić s imenom kolegice ili kolege, ne vlastiti) te zatim dopiše svoje dojmove, osjećaje i čestitke spram uspjeha zabilježenoga na papiriću. Možete to i proširiti tako da onaj tko čita uspjeh zapisan na papiriću predloži kolegici ili kolegi kako da se zajedno provedu i proslave istaknuti uspjeh. Naravno, dogovor može obuhvaćati i više osoba.

♦  Ako škola ili pak zbornica imaju mrežnu stranicu, i ondje se mogu objaviti pojedini uspjesi i postignuća. Mogu se objavljivati i naizgled manji uspjesi, ne mora uvijek biti riječ isključivo o velikim državnim natjecanjima ili nagradama. Uvijek je nužno pripaziti da se takve stvari rade u obliku poticaja i potpore, s mjerom i ukusom, a ne kao izrazi razmetanja ili (samo)hvale. Budite i skromni i neskromni u istome trenutku!

Priuštimo li si stanku za predah i refleksiju dok školska godina odmiče svome koncu te proslavimo li svoje uspjehe i postignuća, na sigurnom smo putu da samopouzdano i sigurno okončamo još jedan bitan životni odsječak, a u ljeto zakoračimo mentalno i emocionalno osvježeni.

Kako se osjećate na koncu nastavne godine? Jeste li reflektirali protekle događaje, prepoznali misli i osjećaje? Imate li vremena za predah i prije početka ljetne stanke? Jeste li si dopustili slavljenje vlastitih uspjeha? Svoja iskustva, doživljaje i razmišljanja možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je dijelom sažet, a dijelom dopunjen te uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene  ■ Jane Cofie – suradnica obrazovnoga portala Responsive Classroom SAD: Responsive Classroom – portal koji se bavi temama školstva i obrazovanja ■ izvornik: www.responsiveclassroom.org