Iz stranih medija
■ USPJEŠNO UPRAVLJANJE ŠKOLOM ■
Osam odlika dobrih ravnatelja
objavljeno: 13. srpnja 2023.

„Najbolji voditelji škola osobe su s vizijom, sposobne oblikovati budućnost“, piše Jeremy Sutcliffe, autor knjige 8 Qualities of Successful School Leaders.

Tijekom priprema za knjigu, autor je vodio razgovore s najboljim ravnateljicama i ravnateljima u Ujedinjenome Kraljevstvu nastojeći otkriti koje su odlike uspješnih vođa u obrazovanju.

Članak The eight qualities of successful school leaders objavljen je na portalu britanskih dnevnih novina The Guardian.

Koje su značajke potrebne da biste bili uspješnim ravnateljem? To je pitanje kojim se bavi moja knjiga. Dok je nastajala, razgovarao sam s najboljim ravnateljima u zemlji kako bih odgovorio na pitanje koje postavlja.

Razgovor bih počinjao postavljajući imaginarni izazov: Zamislite da ste se zatekli na pustom otoku u školi punoj učenika kojima očajnički treba dobar ravnatelj. Kojih biste osam značajaka morali imati da biste upravljali tom školom?

Izazov, koji se temelji na dugogodišnjem radijskom programu BBC-a Desert Island Discs, donio je pravu riznicu ravnateljskih doprinosa temi. Uvidi, svjedočanstva i iskustva potvrdili su moje uvjerenje da, iako može postojati zajednički set značajaka ključnih za uspješno vođenje, uvijek postoji i prostor za različite stilove upravljanja.

Daleko od toga da su klonovi podčinjeni diktatu vlade ili profesionalnoj zadrtosti, najbolji ravnatelji upravljaju školama predano i često primjenjujući čistu osobnost. I bez obzira na individualnost, dijele određene, za vođenje presudne, kvalitete. Stoga ih ovdje slijedi osam koje i vi možete ponijeti na svoj pusti otok.

Vizija

Lako je odbaciti pojam „vizije“ kao nejasan i nedorečen, no najbolji ravnatelji osobe su s vizijom, kao i s jasnim osjećajem za moralnu ulogu škole. Uspješni voditelji imaju „veliku vizionarasku moć – sposobnost proviđanja i oblikovanja budućnosti, umjesto da budu tek  posljedak događanja, oblikovani događajima“, kaže ravnatelj iz Rutlanda Richard Harman.

Hrabrost

Uspješni voditelji škola pokazuju veliku odlučnost te snagu volje i strpljivu istančanost kako bi mogli proniknuti kroz stvari i događaje i spoznati ih kakvima uistinu jesu. Spremni su preuzeti rizike te su nepopustljivi kada je riječ o neprihvatljivim postupanjima ili neprimjerenu ponašanju. 

„Riječ je o mentalnoj hrabrosti od koje ne odstupate“, kaže Madeleine Vigar, ravnateljica zajednice škola Castle Partnership Academy Trust iz Haverhilla u Suffolku.

Strast

„Ovdje smo radi djece i to ne smijemo zaboraviti“, govori Llyn Codling, izvršna ravnateljica zajednice osnovnih škola u Southamptonu. Uspješni ravnatelji osjećaju strast prema poučavanju i učenju te se duboko posvećuju djeci. Istinski ih zanima učenički rad – kao i rad zaposlenih u školi.

Emocionalna inteligencija

Uspješni ravnatelji graditelji su tima. Jasna im je vrijednost međuljudskih odnosa, osnažuju zaposlenike škole i učenike te pokazuju veliku suosjećajnost.

„Kada uspostavite dobre međuljudske odnose – otvorenost, povjerenje, spremnost na šalu – sve ostalo dolazi prirodno“, kaže Roger Pope, ravnatelj Kingsbridge Communitiy Collegea. „Osjećaju se motivirano i žele te slijediti.“

Prosudba

Najbolji ravnatelji pokazuju veliku moć prosudbe, donose ispravne odluke i odlikuje ih mudrost. Ključno je, međutim, da se pritom ne radi o djelovanju jedne osobe. Uključuje se cjelokupna školska zajednica, a ljudi napreduju u zajedništvu.

Otpornost i izdržljivost

Posao vođenja vrlo je zahtjevan, a katkad i naporan. Uspješni ravnatelji optimistični su i izdržljivi, u krizama ostaju smirenima, a stalno ih prati energičnost i pozitivnost.

„Bitno je poznavati sebe i raspolagati osobnim strategijama kako bismo mogli ostati pribranima u nemirnim vodama“, kaže Catherine Paine, ravnateljica iz Waltham Foresta.

Uvjerljivost i motiviranje

Najbolji ravnatelji samopouzdani su komunikatori i odlični kazivači priča. Znaju ljude uvjeriti, kao i saslušati ih te su „priču svoje škole“ sposobni iznijeti bilo kojoj publici. Ujedno su veliki motivatori. „Pridobivanje ljudi da se uključe u određenu aktivnost ili odgovorno pristupe svojim dužnostima te naprave i još onaj dodatan korak, sama je srž dobroga upravljanja“, kaže Kenny Frederick, bivši ravnatelj Škole Georgea Greena u Tower Hamletsu.

Znatiželja

Uspješni voditelji otvoreni su i znatiželjni.

Kako je ustvrdila Teresa Tunnadine, ravnateljica iz Barneta: „Voditi znači barem jednom nogom kročiti izvan škole promatrajući što se događa i preuzimajući ono što je dobro.“

Najbolji ravnatelji uspješni su u povezivanju i uspostavljanju odnosa te otkrivanju dobrih prigoda, uvijek u doticaju s onim što se događa.

Koje biste značajke i osobine smatrali presudnima u poslovima upravljanja školom? Svoje stavove, iskustva i razmišljanja možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene  ■ Jeremy Sutcliffe – autor knjige 8 Qualities of Successful School Leaders: the desert island challangei brojnih članaka o obrazovanju ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: The Guardian – dnevne novine pokrenute 1821. godine u Londonu ■ izvornik: www.theguardian.com