Iz učionice
O JEDNOM PROJEKTU KOJI BI MLADE TREBAO VRATITI LIJEPOJ KNJIZI
Čitanjem u život
objavljeno: 23. ožujka 2020.

Slovenski pjesnik Tone PAVČEK napisao je: „Ako ne budemo čitali, vrijeme će nas pregaziti!ˮ I zaista, bio je u pravu, jer s opadanjem zanimanja za čitanje bori se većina europskih zemalja budući da čitanje za učenike više nije vrlina, užitak i opuštanje.

Različitim strategijama učenike želimo potaknuti na čitanje. I u našoj školi imamo problema s poticanjem na čitanje, zato smo se uključili u projekt Reading for life (Čitanje za život) u okviru programa Erasmus+, što ga provodi Centar Republike Slovenije za mobilnost i europske programe obrazovanja i osposabljanja (CMEPIUS).

■ ■ Knjiga i film

Između prijavljenih škola, osim Osnovne škole Litija iz Slovenije, na natječaju su odabrane škole iz Norveške, Španjolske, Portugala, Rumunjske i Italije. U kreiranju ciljeva projekta polazilo se od smjernica da su knjige na nacionalnim jezicima i na engleskome te da je prema njima snimljen film. Reading for life dvogodišnji je projekt, a svaki kvartal učenici obrađuju jedan od odabranih naslova: Dječak u prugastoj pidžami, (The boy in the Striped Pyjamas, John Boyne), Cura na netu (Girl Online, Zoe Sugg), Davač (The Giver, Lois Lowry) i Greška u našim zvijezdama (The Fault in Our Stars, John Green).

Glavna je svrha projekta upoznati drukčiju kulturu, tradiciju i jezik, razvijati socijalne i intelektualne vještine, inkluzija učenika s posebnim potrebama i, naravno, naučiti da je čitanje užitak. Sve navedeno učenici nadograđuju mobilnošću. To znači da svaka škola koja sudjeluje organizira susret svih zemalja sudionica, a prije toga učenici moraju odraditi određene zadatke povezane s naslovom knjige. Projekt je počeo 1. rujna 2019., a trajat će do 31. kolovoza 2020.

Naslov je projekta Čitanje za život, zato smo u čitanje uključili sve učenike od šestoga do devetoga razreda, a u projektu sudjeluju i učenici odjela PPVI3 podružnice s prilagođenim programom. Učenici su počeli s izradom logotipa projekta i čitanjem knjige. Tema prve mobilnosti bila je knjiga Dječak u prugastoj pidžami. Na satu slovenskoga jezika svaki dan čitali su deset do petnaest minuta, a zanimljivo je da su se učenici sami javljali za čitanje. Nakon čitanja izražavali su svoje dojmove.

IZJAVE UČENIKA

„Njihova je hrana vrlo začinjena, uživaju puno povrća i voća.ˮ
„Ljudi su prijateljski, najviše sam pričala sa Španjolcima i Norvežanima. Još se dopisujemo. Naravno na engleskome.ˮ
„Naučio sam par riječi: multumesc – hvala, buna ziwa: dobar dan, sanatos – pozdrav, sunt: ja sam.ˮ

Najprije su se upoznali s mjestom događaja, uspoređivali Berlin nekad i danas te berlinski zid; usredotočili su se na vrijeme događaja, tj. Drugi svjetski rat i logor Auschwitz, a u svakom je razredu jedan od učenika predstavio pisca. Nakon čitanja bavili su se glavnim likovima Brunom i Shmuelom, prilagođavali su tekstove u koje su dodali novu osobu koja bi, odnosno koja je mogla promijeniti završetak. Učenici devetog razreda pisali su recenziju knjige. Izradili su brošuru i označivač stranica te snimili kratak video o aktivnostima pri prvoj mobilnosti.

■ ■ Prva mobilnost

Svaka mobilnost ima svoj naslov. Prva, koja je već bila izvedena u Rumunjskoj, potjecala je pod naslovom Everybody is Unique, druga Safety Matters bit će u Portugalu, Bullying is Never OK u travnju u Norveškoj, u Španjolskoj Living together, a zadnji susret, pod naslovom Express Yourselfs, bit će u Sloveniji, u našoj školi u ožujku 2021.

Pet učenika iz Osnovne škole Litija, koji su skupili najviše bodova iz spomenutih aktivnosti u listopadu 2019., sudjelovalo je u prvoj mobilnosti u Rumunjskoj u srednjoj školi Liceul Tehnologic Octavian Goga Jibou. Za sve učenike bio je to zanimljiv susret s jednim od romanskih jezika i sa školskim sustavom koji omogućuje mnogo toga što u razvijenim europskim zemljama nije prihvatljivo (i začudo, našim se učenicima to nije svidjelo).

Bilo je zanimljiv susret s jednim od romanskih jezika, učenici su u glavnom komunicirali na engleskom, živjeli kod rumunjskih obitelji, išli s njihovom djecom u školu, pričali kako svladati stereotipe. Spoznali su, kako su ljudi vrlo gostoljubivi, vrlo rado nude pomoć te su vrlo otvoreni. Učenici iz svih zemalja sudionica postali su prijatelji. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisala Jana ŠTOJS, prof., učiteljica slovenskoga jezika | Osnovna škola Litija, Slovenija ]