Početkom se trećeg razreda učenici uvode u svijet kartografske pismenosti. Početak je svega tlocrt i umanjeni prikaz objekata. Kako bih učenicima što više približila stvaranja zemljovida, odlučila sam kraćim projektom u trajanju od četiri sata s učenicima izraditi tlocrt i maketu učionice u mjerilu M 1 : 100.
PRVI ŠKOLSKI SAT- TLOCRT I UMANJENO MJERILO
Prvi smo školski sat radili putem Zooma jer smo bili u izolaciji. Učenici su za sat trebali pripremiti pisanku, olovku, gumicu, ravnalo (trokut) i metar. Učenicima sam najavila da ćemo raditi nešto novo što od njih zahtijeva maksimalnu pozornost i preciznost. Nakon provjere imaju li svi potreban pribor za rad, započeli smo obradu. Najprije su morali na pisanku postaviti svoju gumicu i opcrtati ju olovkom. Zaključili smo da smo dobili crtež koji prikazuje našu gumicu u prirodnoj, stvarnoj veličini. Rekla sam im da se to zove mjerilo i označava M 1 : 1 i objasnila način čitanja. Nakon toga trebali su izmjeriti širinu i duljinu svog radnog stola i zapisati dobivene vrijednosti (zaokružili su ih na višekratnike broja 10). Svaki je učenik rekao dimenzije svog radnog stola. Na upit mogu li svoj stol nacrtati u pravoj veličini, zaključili su da ne mogu i da ga moraju umanjiti. Sada smo ponovili kako se brojevi dijele s 10 i svaki je učenik dimenzije svog stola umanjio 10 puta i nove, umanjene vrijednosti, rekao glasno. Slijedilo je crtanje radnog stola u pisanke. Objasnila sam im i mjerilo M 1 : 10 koji su zapisali. Za domaću su zadaću trebali uz pomoć člana obitelji izmjeriti duljinu i širinu jedne prostorije u stanu. Vrijednosti zaokružiti na višekratnike broja 100. Dobivene vrijednosti umanjiti 100 puta i nacrtati u pisanke. Zapisati mjerilo M 1 : 100. Sve sam radila uz pomoć prezentacije koja je bila animirana, a nakon obrade stavljena u našu Yammer učionicu.
DRUGI ŠKOLSKI SAT- TLOCRT UČIONICE
Drugi smo sat radili u školi. Nakon ponavljanja naučenih pojmova krenuli smo u crtanje tlocrta učionice u mjerilu M 1 : 100. Najprije smo izmjerili širinu i duljinu učionice i dobivene mjere zapisali na ploču. Zaokružili smo ih na višekratnike broja 10. Na ploču sam stavila veliki bijeli papir naziva TLOCRT UČIONICE. Ponovili smo kako se broj dijeli s 10 i nacrtala sam tlocrt učionice s umanjenim mjerama. Nakon toga su učenici mjerili svoje školske klupe, nacrtali ih u mjerilu M 1 : 10 na tvrđi papir iz školske mape i izrezali ih.
Na kraju sam sata učenike podijelila u četiri skupine. Svaka je skupina dobila zaduženje izmjeriti jedan zid učionice sa svim što se na njemu nalazi.
TREĆI I ČETVRTI ŠKOLSKI SAT- MAKETA UČIONICE
Rad u skupinama. Svaka je skupina dobila zadatak izmjeriti jedan zid učionice i sve na zadanom zidu.
Umanjene crteže zidova učionice stavljamo na tlocrt učionice i zajedno ih povezujemo u cjelinu.
U maketu učionice učenici lijepe makete klupa, ormara, stolova, katedre…
Naše su likovne radove dobrovoljci umanjili deset puta i zalijepili na zidove učionice. Volimo svoje likovne radove i želimo ih i na maketi.
Trudimo se da naša maketa bude što vjernija originalu.
Učenici su u maketu zalijepili svoje klupe točno nad tlocrtom svoje klupe.
Za kraj je učiteljica izradila razrednu instalaciju u mjerilu M 1 : 10 i maketu učionice u mjerilu M 1 : 100.
Naša maketa ponosno stoji u kutu naše male učionice.
■ Piše: Irina Osmanbušić, učiteljica razredne nastave | OŠ Tituša Brezovačkog, Zagreb ■