Iz učionice
OŠ VLADIMIR NAZOR BUDINŠČINA
Usamljeni Pale i složni zadrugari u vrijeme epidemije i potresa
objavljeno: 10. veljače 2021.

Kako približiti književnoumjetničko djelo učenicima? Kako potaknuti pozitivne emocije i interes za čitanje? To su pitanja koja su nas potakla da prije četiri godine započnemo zajednički razredni projekt Lektira – može i ovako. U svom radu njegujemo kreativni pristup djelima za cjelovito čitanje,  odnosno lektiri. Naši su učenici ujedno i naši motivatori, koji nas često iznenade stvaralačkim zanosom, ili bace sasvim neko drugo svjetlo na dobro nam poznata književna djela.

Tako smo u prvom razredu interpretirali djelo danskog književnika Sigsgaarda Pale sam na svijetu. Nakon čitanja i kratke objave doživljaja, prvašići su zaigrali digitalnu igru Čudnovati kotač kojom su ponovili događaje iz priče. Olujom su ideja naveli osobine glavnog lika. Dječak je Pale, prema mišljenju đaka prvaka, vrlo hrabar, spretan, pametan, snalažljiv, vješt te su poželjeli da im bude prijatelj. Pale je nakratko i „oživio“ uz pomoć  plakata pričalice. Učenici su se poistovjetili s Palom te pripovijedali o pustolovinama koje je doživio kad je bio sam, a nakon toga su i razgovarali s njim te mu postavljali pitanja. Vrlo se brzo nametnula jasna poruka priče: Ne možemo živjeti bez obitelji i prijatelja. Za kraj, učenici su izradili slikovnicu pod nazivom Pale i ja, prijatelja dva. Svatko je nacrtao jednu pustolovinu koju bi rado proživio s glavnim likom.

Istovremeno je 3.b razred iznosio svoja razmišljanja o dječjem romanu Vlak u snijegu Mate Lovraka.  Sloga, hrabrost, prijateljstvo, ljubav, zadruga, strah, pomoć samo su neke od asocijacija na roman koje su učenici upisali u umnu mapu u obliku vlaka. Stvaralačke sposobnosti pokazali su trima zadatcima. Jedna je grupa u obliku pizze prikazala osnovna književna obilježja romana. Druga je grupa izradila osobne iskaznice glavnih likova s naglaskom na osobine. Treća je grupa pisala i ilustrirala kratku vijest pod naslovom – Superjunaci  spašavaju vlak u snijegu. Među junacima su se našli Hulk, Ironman, Kapetan Amerika, Žena mačka.

Učenici obaju razrednih odjela nisu krili oduševljenje kreativnim aktivnostima. Budući da nas dvije redovito razmjenjujemo iskustva sa satova lektire, ovaj smo put došle do zanimljivog zaključka. Dva različita književna djela, nastala u prvoj polovici dvadesetog stoljeća, naši su učenici doživjeli pod utjecajem trenutka u kojem i sami žive.

 Učenici prvog razreda zaključili su kako se u vrijeme današnje epidemije koronavirusa često osjećaju usamljeni poput Pale. Ne mogu se družiti s prijateljima kao prije, ne mogu slaviti rođendane s  rodbinom ili starijim članovima obitelji. Nedostaju im ljudi koji su dio njihova života. Trećaši su shvatili da superjunaci nisu samo likovi iz filmova, nego da oni zaista postoje. U romanu Vlak u snijegu bili su to zadrugari koji su spašavali vlak. Danas su to svi oni ljudi koji su nesebično i hrabro priskočili u pomoć stradalima u potresu i dalje im pomažući.

Iz obaju djela iščitali su i prepoznali važne i snažne poruke aktualizirajući ih u sadašnji trenutak. Time su potvrdili da su vrijednosti poput sloge, zajedništva, ljubavi, obitelji i prijateljstva doista bezvremenske.

■ Napisale: Jadranka Plantak, mag.prim.educ. |  Jagoda Šmit, dipl.uč. ■  OŠ  Vladimir Nazor Budinščina ■