Jučer-danas-sutra
MEĐUNARODNE PROVJERE ODGAĐAJU SE ZBOG PANDEMIJE
Studija međunarodnoga programa PISA, umjesto iduće godine, održat će se 2022.
objavljeno: 22. srpnja 2020.

Objava rezultata međunarodne komparativne studije, na kojima se temelje globalne ljestvice i poredci s podatcima iz različitih obrazovnih sustava širom svijeta, odgađa se do 2023. godine.

Studija iz Programa za međunarodnu procjenu učeničkih znanja i vještina – PISA (Programme for International Student Assessment), koja nailazi na proturječne ocjene i prihvaćanja te pritom ipak zadržava velik međunarodni ugled kao najveća takva komparativna studija u dosadašnjim globalnim istraživanjima ikad, zbog pandemije izazvane koronavirusom odgođena je do 2022. godine.

Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), koja stoji iza koncipiranja i provođenja te studije, oglasila se u vezi s idućim ispitivanjem. Glasnogovornik Organizacijeobavijestio je javnost da su zbog krize izazvane Covidom-19  „zemlje članice OECD-a odlučile odgoditi sljedeća dva provjeravanja učeničkih znanja i vještina u programu PISA“.

Učenici će ispitima pristupiti 2022. godine, a rezultati će biti objavljeni u prosincu 2023. Sljedeća će međunarodna istraživanja također biti pomaknuta te će stoga prva iduća biti objavljena 2026., a ne – kako je prvobitno predviđeno – 2025. godine.

PISA je trenutačno najveće obrazovno istraživanje na svijetu koje je koncem 90-ih godina 20. st. pokrenuo OECD s ciljem prikupljanja međunarodno usporedivih podataka o znanju i vještinama petnaestogodišnjaka uključenih u različite obrazovne sustave. U 2018. godini procjeni je pristupilo 600 tisuća sudenata iz 79 zemalja, među kojima je 37 država članica OECD-a te 42 zemlje koje su partneri.

Istraživanje ima svrhu ispitati koliko su mladi pripremljeni za potpuno i aktivno sudjelovanje u društvu te pritom nastoji odgovoriti na pitanja među kojima su i ova:

  • Koliko dobro škola priprema učenike za uključivanje u društvo?
  • Jesu li učenici sposobni analizirati, logički zaključivati te učinkovito posredovati svoje ideje?
  • Jesu li otvoreni za cjeloživotno učenje?
  • Hoće li se snaći u novim poslovima i novim okružjima?
  • Hoće li znati rješavati probleme s kojima se nikada prije nisu susreli?
  • Hoće li biti sposobni nositi se s brzim promjenama, prepoznati i primijeniti mogućnosti novih tehnologija, živjeti u povezanom, kompleksnom svijetu kao aktivni i odgovorni građani?
  • Osigurava li obrazovni sustav jednake uvjete za sve učenike?

Rezultate i podatke prikupljene istraživanjima zemlje sudionice uzimaju u obzir pri donošenju političkih odluka s ciljem unaprjeđivanja kvalitete, učinkovitosti i pravednosti svojih obrazovnih sustava.

Ukupno, od 2000. godine do danas provedeno je sedam ciklusa istraživanja u kojima je sudjelovalo više od osamdeset zemalja.

Republika Hrvatska priključila se 2006. godine trećem ciklusu istraživanja i od tada je sudjelovala u svim ciklusima.

■ NAPOMENA ■ izvori: HRVATSKA: NCVVO – Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja – javna ustanova sa svrhom vanjskoga vrednovanja u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske ■ VELIKA BRITANIJA: TES – The Times Educational Supplement – najveća mrežna zajednica međuučiteljske potpore na svijetu koja dopire do više od 13 milijuna korisnika ■ izvornici: www.tes.comwww.ncvvo.hr