Često čujemo izreku Knjiga je najveći čovjekov prijatelj. Iz knjiga učimo o svijetu koji nas okružuje, o drugim zemljama, ljudima, ulazimo u svijet mašte, stječemo nova iskustva i spoznaje. Prisutnost slikovnice i knjige u ranom djetinjstvu važna je za razvoj čitalačke vještine djeteta.
Čitanje djetetu od njegove najranije dobi ima za cilj razvijanje ljubavi prema knjizi, oblikuje nova iskustva te zajedničke trenutke provedene u čitanju obogaćuje ugodnim doživljajem te potiče veselo i pozitivno raspoloženje.Aktivnim uključivanjem djece u proces čitanja pridonosimo njihovom kognitivnom, socijalnom i emocionalnom razvoju.
Na razvoj djetetove rane pismenosti značajan utjecaj ima kvalitetan materijalni kontekst u kojem dijete boravi, jer se bogatim okružjem potiče i motivira djecu na čitanje i pisanje. Do sada smo se u Dječjem vrtiću Milana Sachsa koristili različitim medijima za koje smo u našoj odgojnoj praksi uočili da mogu utjecati na razvoj pozitivnog odnosa prema pisanoj riječi. Na prvome mjestu to je interaktivna slikovnica koja potiče dijete na sudjelovanje i odlučivanje. U svakidašnjem radu uočili smo da su djeci takve slikovnice zanimljive, zaokupljaju njihovu pažnju te zanimanje za određenu brojalicu ili priču.
Bogatstvo i raznolikost interaktivnih slikovnica pridonosi tome da se djeca na kreativan i maštovit način upoznaju s novom pričom te time obogaćuju svoj govorno-jezični razvoj. Interaktivna slikovnica potiče igru u kojoj se djeca koriste lutkama s kojima na temelju autorskih brojalica i priča igraju različite uloge, stvaraju nove priče i obogaćuju maštu. Uz pomoć lutaka i interaktivne slikovnice djeca su više angažirana i potaknuta na kreativno izražavanje.
Specifična vrijednost interaktivne slikovnice jest u tome što u njezinom stvaranja i izradbi sudjeluju djeca i odgojitelji. U njihovom zajedničkom radu razvija se i produbljuje kvalitetan odnos i komunikacija.
Budući da su danas djeca od najranije dobi okružena i dobrim i lošim stranama raznih tehnologija potrebno je u njihov život unijeti ravnotežu razvijanjem ljubavi i zanimanja za pisanu riječ, čitanje, slikovnicu i knjigu. Upravo smo mi odgojitelji prenositelji vrijednosti knjige, nezaobilazna je naša uloga u stvaranju poticajnog okružja te u ponudi novih sadržaja i medija u radu s djecom.
Djelatnici Dječjeg vrtića Milana Sachsa dugi niz godina uspješno surađuju s Knjižnicom Ivane Brlić Mažuranić u Folnegovićevom naselju u Zagrebu povezujući vrtić, obitelj i knjižnicu na dobrobit djece s ciljem poticanja čitanja od najranije dobi. Organiziranjem zajedničkih aktivnosti vrtića i knjižnice pridonosimo kulturnoj i društvenoj svijesti o važnosti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja čime pružamo potporu djeci u učenju i stjecanju novih znanja od najranije dobi.
Svake godine obilježavamo Mjesec hrvatske knjige kreativnim i inovativnim tematskim izložbama i sadržajima namijenjenim djeci i roditeljima. Ove smo godine postavili izložbu na temu „Poticanje čitanja od najranije dobi kroz priču, glazbu i stihove“ koja je trajala od 13. do 23. listopada. Izložili smo autorske radove odgojitelja našeg vrtića, interaktivne slikovnice, priče, stihove i glazbu.
DANI U TJEDNU
Vlakovođa viče: ponedjeljak je
uskačite tjedan izmiče!
Prvi vagon kreće punom snagom,
mahnite nekom dragom.
U drugi već svi skaču i utorak preskaču.
Na pola tjedna kažu srijeda,
ne vidi se ni nazad ni sprijeda.
Cijeli vlak već brže kreće u četvrtak naveče.
Eto petka, veselog li dana,
vesele se veliki i mali sa svih strana.
Subota i nedjelja veselo prolaze,
opet u vagone pa na staze brze.
Kreće vlak na naš znak!
………………
OSJEĆAJI
Smiješ se ljutiti i
Tužan biti.
Sreću osjećati i
Iznenađen biti.
I strah je osjećaj i
njega treba imati.
Sve to treba osjećati i
S nekim suosjećati.
U jednu malu glavu
Svi ti osjećaji stanu.
………………
Napisala: Sandra Dergez, odgojiteljica
Uglazbila: Helena Duić, odgojiteljica
…………….
Autorskim tekstovima i glazbom koja je primjerena dječjim interesima i sklonostima pružamo djeci nova znanja i vještine te utječemo na razvoj slušne i prostorne percepcije, osjećaja za ritam i tempo, pridonosimo vještini glasanja i izgovaranja, govornog i motoričkog oponašanja te ih uvodimo u svijet mašte i imaginacije. Putem kraćih autorskih glazbenih djela na temu bajki potičemo interes za pisanu riječ, što smatramo izuzetno vrijednim. Dramske igre potiču djecu na nove spoznaje, obogaćuju njihovo iskustvo i rječnik.
Koristeći različite tematske igrokaze omogućavamo djeci različite načine izražavanja, omogućujemo im da se užive u omiljene likove te ih potičemo da sami stvaraju vlastite likove te tako razvijaju maštu, kreativnost, simboličku igru …
Zahvaljujemo djelatnicima Knjižnice Ivane Brlić Mažuranić na suradnji tijekom proteklih godina, roditeljima djece polaznika vrtića koji se rado uključuju u naše projekte, a posebno djeci čije ideje stalno stvaraju predivne doživljaje i projekte.
■ Autorice: Helena Duić i Sandra Dergez, odgojiteljice | Dječji vrtić Milana Sachsa Zagreb ■ Helena Duić dugi niz godina radi u Dramsko-scenskom programu DV Milana Sachsa, podržava kreativnost i inovativnost djece kroz umjetničke sadržaje, osobito glazbene. | Sandri Dergez u centru profesionalnog interesa je provedba i primjena Montessori pedagogije u radu s vrtićkim skupinama. Sudjeluje u modulima Stručno-razvojnog centra na temu likovnosti ■