Savjeti stručnjaka
NEKA PSIHOLOGIJA MASE RADI ZA VAS: FOKUSIRAJTE SE NA VEĆINU, A NE NA OMETAJUĆE PONAŠANJE
Ometite učenike u ometanju
objavljeno: 6. kolovoza 2020.

Katrina AYRES, učiteljica, autorica nekoliko knjiga na temu poučavanja, osnivačica i glavna urednica mrežnih stranica Positive Teaching Strategies i Awesome Teacher Nation, dijeli iskustva iz nastave te metode kako uspješno poučavati te pritom iskusiti što više zadovoljstva. Iz listopada 2018. donosimo tekst o upravljanju razredom, u kojem dijeli iskustvo kako postići da vas učenici slušaju i čuju, i to svi učenici, oni čiju pozornost imate od samoga početka, kao i oni koji su isprva nezainteresirani ili i nemirni. Na što se trebate usredotočiti da biste postigli mir i zadovoljstvo u učionici te suvereno upravljali svojom nastavom?

Kada se suočavate s ometajućim ponašanjem, ne smijete izgubiti s horizonta ponašanje većine učenika u razredu. Držite pod kontrolom razred kao cjelinu i bit ćete uspješniji u suzbijanju nepoželjnoga ponašanja pojedinih učenika.

U kojem smjeru puše vjetar?

Jednom sam, promatrajući igralište ispunjeno razigranim četvrtašima, svjedočila kako su svi odjednom prekinuli igru i otrčali sto metara dalje, na drugu stranu polja, kako bi promatrali nekoliko učenika koji se penju na visok zid. Trajalo je to svega tridesetak sekunda. Vidjela sam također kako se dvjesto učenika viših razreda okupilo u predvorju pred mojom učionicom gdje se su se dvojica potukla. Nije bilo vremena za slanje tekstualnih poruka ili usmene pozive. Jednostavno su znali kamo krenuti.

Većina učenika se ponaša onako kako se ponaša „većina ljudi“.

Čini se da postoji neka vrsta instinkta koji učenicima javlja kada se nešto događa. Oni znaju  s koje strane puše vjetar i slijede njegov smjer, čini se, bez razmišljanja.

Ista se stvar događa i u učionici. Vaši učenici instinktivno znaju u kojem smjeru puše vjetar. Ovladavate li tim situacijama, ostajete li samosvjesni i snažni? Ako da, oni će vas slijediti. Ako to, međutim, nije slučaj, oni će slijediti ono što radi „većina ljudi“, što god to bilo.

U kojem smjeru puše vjetar?

Ako se učenik u vašoj učionici pridružuje ometanju nastave, prirodno je da želite odmah intervenirati i zaustaviti takvo ponašanje prije nego nastavite ili počnete bilo što drugo. Međutim, zastanite; prije negoli se upustite u intervenciju, ključno je provjeriti u kojem smjeru puše vjetar.

Jesu li ostali učenici ometeni u radu? Privlači li ih ometajuće ponašanje? Ili ostaju s vama u zajedničkom krugu pozornosti?

Kada intervenirati?

Ako osjetite da gubite učeničku pozornost, ne čekajte da se situacija pogorša. Odmah obratite pozornost na ponašanje većine učenika. Katkad kažem: „Hvala što ostajete na svojim zadatcima, pa i kada je teško usredotočiti se. Cijenim što ignorirate ometanje. Time pomažete svima da uspiju.“ Možete ponuditi i nagradu, poticaj ili organizirati natjecanje kako biste zadržali sve učenike na zadatku.

Ometite učenike u ometanju.

Možete odvratiti učenike od ometanja nastave tako što ćete ih zamoliti da iznesu nešto izvan učionice, odnesu nešto u ormariće ili promijene aktualnu aktivnost novom. Ako se učenici pokrenu u novoj aktivnosti, bilo fizičkoj ili samo novoj, koja će ih izazvati i zaokupiti, to će im odvratiti pozornost od ometajućih ponašanja i navesti da nastave slijediti vaše upute. Jednom kada se vjetar stiša, možete razmisliti o tome kako se suočiti s ometajućim ponašanjem.

Usredotočite se na većinu, a ne na ometajuće ponašanje.

Pa i tada kada ne postoji ometanje nastave, isplati se dodatno obratiti pozornost na učenike čije ponašanje i suradnja variraju. Kada budete imali njihovo potpuno povjerenje i suradnju, zamah će biti na vašoj strani i vaš će posao biti znatno lakši.

A sada, samo naprijed – kreirajte nastavu kakvu vi i vaši učenici zaslužujete!

■ NAPOMENA ■ piše: Katrina AYRES, učiteljica, autorica nekoliko knjiga na temu poučavanja, blogerica i edukacijska govornica, osnivačica i glavna urednica mrežnih stranica Positive Teaching Strategies (Pozitivne strategije poučavanja) ■ SAD: Awesome Teacher Nation – još jedan blog učiteljice Katrine Ayers, poznat i pod imenom The Monday Morning Sanity Boost, na kojem dijeli ideje za kvalitetan i zadovoljstvom ispunjen rad u nastavi ■ izvornik: awesometeachernation.com